• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23137
+
-

بازار میوه تحت کنترل است

روزانه در میدان میوه و تره‌بار شیراز 3 تا ۵ تن محصول عرضه می‌شود

گزارش
بازار میوه تحت کنترل است

آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

میوه و تره‌بار از اقلامی هستند که به صورت روزانه در سبد مصرفی خانوارها قرار می‌گیرند، بنابراین کنترل قیمت این محصولات اهمیت فراوانی دارد. از طرفی، فارس مهم‌ترین صادرکننده میوه و تره‌بار در جنوب کشور است و 10‌درصد از محصولات تولیدی آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود. جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا قیمت میوه و تره‌بار در بازار متعادل باشد، اما ممکن است نوساناتی در حدود ۲۰۰ تا 1000 تومان در فروش محصولات کشاورزی و صیفی دیده شود.


صادرات میوه و تره‌بار

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه این استان مهم‌ترین صادرکننده میوه و تره‌بار در جنوب کشور است، می‌گوید: عرضه محصولات کشاورزی در سطح فارس به خصوص شیراز قابل توجه بوده و روزانه در میادین تره‌بار این شهر 3 تا ۵ تن محصول عرضه می‌شود.
 «یدالله رحیمی» می‌افزاید: 90 درصد از تولیدات میوه و تره‌بار در داخل استان مصرف و 10 درصد دیگر به سایر استان‌ها مانند کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، بندرعباس، خوزستان و یزد صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه بر میادین تره‌بار سراسر استان نظارت می‌شود، اضافه می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی اوضاع را از مزارع تا میادین تره‌بار کنترل می‌کند و از میدان تره‌بار تا رسیدن به فروشگاه‌ها و غرفه‌های خرده و عمده‌فروشی زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است.
رحیمی با اشاره به اهمیت کنترل قیمت تولیدات و جلب رضایت مشتریان میوه و تره‌بار، ادامه می‌دهد: در تقاطع عرضه و تقاضا قیمت این محصولات مشخص می‌شود و با عرضه مناسب و متناوب در طول سال سعی می‌کنیم بازار را متعادل و قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.


تعادل عرضه و تقاضا در بازار

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مصرف محصولات کشاورزی به خصوص میوه و تره‌بار می‌گوید: به دلیل اینکه محصولات کشاورزی در فصول مختلف تولید می‌شوند و عرضه آنها برای تمام ماه‌های سال امکان‌پذیر نیست از تمهیداتی مانند نگه داشتن تولیدات در یک سطح و تولید متناوب در تمام ایام سال استفاده می‌شود.
رحیمی می‌افزاید: برای متعادل نگه داشتن قیمت محصولاتی مانند انواع سبزی، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و خیار سبز که جزو محصولات صیفی هستند و مصرف روزانه دارند از تمهیدات یادشده استفاده می‌شود تا بتوانیم در طول سال قیمت‌ها را متعادل نگه داریم. وی با اشاره به اینکه فارس به علت چهار فصل بودن ظرفیت ایجاد و تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز را دارد، اضافه می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمان‌ها و شهرهای مختلف، کشت‌های خارج از فصل را شاهد هستیم.

رحیمی ادامه می‌دهد: با کشت‌های خارج از فصل و گلخانه‌ای توانسته‌ایم بازار میوه و تره‌بار را کنترل کنیم تا طی یک سال قیمت آن‌ها تقریباً ثابت بماند.
وی به اتفاقات غیرمترقبه اشاره می‌کند و می‌گوید: در این شرایط ممکن است کمبود تولید و کاهش عرضه بازار را شاهد باشیم و قیمت‌ها از تعادل خارج شوند. رحیمی با اشاره به میوه‌های پرمصرف مانند سیب و پرتقال می‌افزاید: برای تعادل قیمت، این محصولات تا حد ممکن در انبارها ذخیره و به موقع توزیع می‌شوند.


میوه‌های نوبرانه

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی در خصوص میوه‌های نوبرانه نیز می‌گوید: میوه‌هایی مانند زردآلو و گیلاس که تولیدشان در استان کم است، به دلیل تقاضای بالا و عرضه کم گاهی اوقات افزایش قیمت دارند، اما در زمان برداشت محصول قیمت‌ها متعادل می‌شود. رحیمی با تاکید بر اینکه نظارتی بر قیمت میوه‌های نوبرانه نداریم، می‌افزاید: باغداران نباید نسبت به هزینه‌هایی که برای به دست آوردن محصول متقبل می‌شوند، متحمل ضرر و زیان شوند.
وی اضافه می‌کند: ما نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم تا این خط قیمت متعادل و مستقیم باشد، اما ممکن است نوساناتی در حدود ۲۰۰ تا 1000 تومان در محصولات کشاورزی و صیفی دیده شود.

این مقام مسئول به عرضه میوه‌هایی مانند خربزه، طالبی و هندوانه اشاره می‌کند و می‌گوید: به کشاورزان توصیه می‌کنیم از کشت زیاد این محصولات خودداری کنند، زیرا آب‌بر هستند و باید فقط برای تازه‌خوری در حد بسیار کم و صادرات تولید شوند.رحیمی ادامه می‌دهد: برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری این محصولات نداریم، زیرا نه قابل ذخیره هستند و نه قابلیت فراوری و تبدیل را دارند. برای سطح کشت این محصولات در سراسر فارس برنامه‌ریزی شده است که در هر شهرستان زمان، سطح کشت و میزان محصول مشخص شود.

وی اضافه می‌کند: اگر این محصولات بیشتر از برنامه ارائه‌شده کشت شوند، کشاورز متضرر می‌شود زیرا با عرضه زیاد، قیمت‌ها پایین می‌آید، بنابراین نه صرفه صادراتی دارد و نه در بازار با قیمت مناسب عرضه می‌شود.
رحیمی با اعلام اینکه هندوانه، طالبی و خربزه فارس فقط به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، می‌افزاید: برنامه‌ها قبل از فصل و زمان کشت به کشاورزان ارائه می‌شود تا برای کشت محصولات خود برنامه‌ریزی کنند.


عرضه میوه‌های خارجی

 مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص عرضه میوه‌های خارجی در بازار می‌گوید: واردات میوه‌های خارجی به جز موز، آناناس، نارگیل و انبه قاچاق محسوب می‌شود. رحیمی به تشریح وظایف ستاد قاچاق کالا در جهاد کشاورزی می‌پردازد و می‌افزاید: این ستاد از رئیس جهاد کشاورزی، معاون سیاسی استانداری، نماینده نیروی انتظامی، نماینده صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و دیگر اداره‌های مرتبط تشکیل شده است که به صورت مداوم محصولات و کالاهای وارداتی به استان را زیر نظر دارند.  «یدالله رحیمی» ادامه می‌دهد: انواع میوه‌های خارجی که سطح عرضه آن محدود است یا از طریق مسافر وارد شده‌اند یا از کانال‌هایی عرضه می‌شوند که خارج از حیطه نظارتی بوده است. رحیمی اضافه می‌کند: با خرده‌فروشان میوه برخورد نمی‌شود و فقط بر سطح واردات عمده که شامل سردخانه‌ها، انبارها، میادین و جاده‌ها می‌شود، نظارت کامل داریم و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت میوه خارجی مجاز بر اساس عرضه و تقاضا، همچنین نرخ ارز وارداتی مشخص می‌شود، می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اساس ارز اختصاص یافته و فاکتورهای ارائه شده، درصد سود این میوه‌ها را مشخص می‌کند که 3 درصد عمده‌فروشی و ۱۰ درصد خرده‌فروشی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید