• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 تیر 1403
کد مطلب : 230252
+
-

بهانه ترور ترامپ برای فشار بر ایران

بهانه ترور ترامپ برای فشار بر ایران

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه همشهری درباره شایعاتی مبنی بر دست داشتن ایران در ترور دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا نکاتی را بیان کرد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

اصالت با دستگاه‌های رسمی کشور است
درباره اینکه ایران چه رویکردی نسبت به ترور ترامپ دارد باید دید مقامات رسمی کشورمان چه گفته‌اند. من با برنامه‌های پشت پرده آشنایی ندارم، اما مقامات رسمی کشورمان نظیر علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه این اظهارات و شایعات را رد کرده‌اند. باقری‌کنی به رسمی‌ترین شکل ممکن بیان کرده است که پیگیری‌های ایران در قبال اقدامات گذشته ترامپ از روند حقوقی و قضایی می‌گذرد. این اظهارات و موضع‌گیری‌های رسمی مقامات کشور است.

تناقض ادعا و عمل در بین آمریکایی‌ها
آنچه مسلم است، اين است كه کوتاهی و ضعف دستگاه‌های امنیتی آمریکا در ماجرای ترور ترامپ مشهود است. اگر آنها ادعا کردند که طبق برخی بررسی‌ها احتمال می‌دادند تهدیداتی از سمت ایران صورت بگیرد، طبیعی بود که سازوکار حفاظتی و تدابیر امنیتی نسبت به این شخص گسترش پیدا کند و در سطح بالایی دنبال شود. از قبل تهدیدات همیشه متوجه چنین شخصیت‌هایی در آمریکا بوده است. جان‌اف‌کندی و رابرت‌اف‌کندی را در آمریکا ترور کردند و کشتند و ربطی به ایران نداشت. آنچه مطرح است این است که چنین اقداماتی همواره وجود داشته و گاهی موفقیت‌آمیز بوده و موجب مرگ آن شخصیت شده و گاهی هم اینچنین نبوده است. طبق این ادعا اگر آنها تهدیدی را دریافت کرده بودند باید پوشش امنیتی را بالا می‌بردند نه اینکه فردی تا فاصله 150متری ترامپ برود و از بالای یک ساختمان او را با اسلحه‌ای نیمه‌خودکار هدف قرار دهد. چگونه ممکن است ادعا شود که احتمال اقدام از سوی ایران وجود داشته اما این سهل‌انگاری‌ها توسط دستگاه امنیتی آمریکا رخ داده باشد؟ جمع این موضوعات چندان منطقی نیست. به‌هرحال رسانه‌ها حرف‌هایی می‌زنند ولي اینکه تا چه حد ادعای سی‌ان‌ان راست و يا دروغ است، باید خود این رسانه یا آن منبعی که چنین مطالبی را در اختیارش گذاشته است، پاسخ دهند.

بهانه‌ای در دست ترامپ
درباره اینکه این چنین مطالب و ادعاهایی که در سطح رسانه‌ها به شکل رسمی و غیررسمی مطرح می‌شود آیا موجب فشار مضاعف بر ایران و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی می‌شود یا نه باید گفت، بله امکان دارد بعد از پیروزی ترامپ این موضوع را بهانه خود قرار دهد. اساسا ترامپ فردی است که بدون داشتن چنین بهانه‌هایی هم اگر لازم ببیند فشار را افزایش خواهد داد. اما من نمونه‌ای را برای تفهیم بهتر بیان خواهم کرد. زمانی که بوش پسر به قدرت رسید، ادعا کرد که پس از ریاست‌جمهوری پدرش یعنی جورج هربرت واکر بوش، او سفری به کویت داشت که در آن سفر، عراق و حکومت صدام قصد توطئه علیه جان جورج هربرت واکر بوش را داشتند. بعد از فضاسازی‌های گسترده در این‌باره یکی از بهانه‌هایی که آمریکایی‌ها برای حمله به عراق داشتند و آن را مستمسک خود قرار دادند این بودکه صدام قصد ترور و حذف رئیس‌جمهور سابق آمریکا را داشته و این به‌نوعی بی‌احترامی به ایالات متحده است؛ لذا احتمال دارد که در آینده او از این شایعه علیه ایران استفاده كند؛ گرچه اگر چنین موضوعی هم نبود کسی مثل ترامپ کار خود را انجام می‌داد. مگر وقتی او از برجام خارج شد یا سردار سلیمانی را ترور کرد، ایران قصد جان او را کرده بود؟

ترامپ در قبال ایران محاسبه‌گری خواهد کرد
در کل این حرف‌ها شاید به‌عنوان یک حربه رسانه‌ای در اختیار ترامپ قرار بگیرد. البته بیان این حرف‌ها هم به این معنا نیست که آمریکا قصد داشته باشد به شکل قطعی اقدامی علیه ایران انجام دهد. گفتنی است که ادعای نقش ایران در این موضوع از سمت پسر ترامپ رد شده است. این اظهار نظر پسر ترامپ اگرچه با توهین همراه بود اما تا حدی سناریوی ساختگی حضور ایران در نقشه قتل ترامپ را منتفی می‌کند. البته بعید نیست که ترامپ به قدرت برسد و بعدها بخواهد اقدامی علیه ایران با استناد به این دروغ واهی انجام دهد. این کار از آمریکایی‌ها برمی‌آید همانطور که با یک دروغ و ادعا مبنی بر وجود سلاح‌های کشتار جنگی در عراق، این کشور و مردمش را به خاک و خون کشیدند؛ اما باید توجه داشت نه ایران عراق سال2003 است و نه آمریکا کشور آن سال‌ها.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید