• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 29 خرداد 1403
کد مطلب : 227660
+
-

جنگ حیثیت

آیا محرم نویدکیا رؤیای جام‌بردن سپاهان بعد از 9سال را باطل می‌کند؟

جنگ حیثیت

شاید دراماتیک‌تر از این نمی‌شد که محرم نویدکیا با مس‌رفسنجان در فینال جام‌حذفی رودرروی سپاهان قرار بگیرد. حالا اما این اتفاق رخ داده و مسابقه‌ای که پنجشنبه‌شب همین هفته برگزار خواهد شد، حکم تقابل حیثیتی اسطوره یک تیم با باشگاه سابقش را خواهد داشت. چرا حیثیتی؟ چون شاید در سپاهان با محرم خوب تا نشد. حقیقت آن است که نتایج محرم با سپاهان ناامیدکننده نبود و او را فقط به این جرم اخراج کردند که موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد؛ اتفاقی که همین حالا برای ژوزه مورایس هم رخ داده است. نویدکیا در فصول بیستم و بیست‌ویکم هدایت سپاهان را بر عهده داشت و در مجموع طی 60بازی موفق به کسب 121امتیاز شد. با این حال باشگاه عذر او را خواست و با هزینه‌ای بسیار بالا یک کادر گران‌قیمت از پرتغال استخدام کرد. ژوزه مورایس و همکارانش در لیگ‌های بیست‌ودوم و بیست‌وسوم روی نیمکت سپاهان حضور داشتند و در مجموع طی 60بازی 122امتیاز به‌دست آوردند؛ یعنی یک امتیاز بیشتر از دوره محرم!
بعید است هدف باشگاه اصفهانی از این همه هزینه، افزایش یک‌امتیازی و بی‌اثر در جدول رده‌بندی بوده باشد؛ مخصوصا که از نظر کیفی سپاهان محرم هم بد بازی نمی‌کرد. به علاوه با اطمینان می‌توان گفت در هر 2فصل اخیر، تیم‌های پرستاره‌تری در اختیار مورایس بوده اما او نتوانسته به طلسم جام‌نبردن طلایی‌پوشان بعد از لیگ چهاردهم پایان بدهد. حالا اما سپاهان به هر زحمتی شده خودش را به فینال جام‌حذفی رسانده و در یک‌قدمی بر‌پایی یک جشن قهرمانی، بعد از کلی مرارت و دشواری قرار دارد. در این گلوگاه اما همان یار قدیمی، محرم نویدکیاست که رودرروی آنها قرار گرفته. محرم در نیم‌فصل اخیر عملکردی بسیار قابل‌قبول با مس داشته و این تیم را از مسیری دشوار، با عبور از استقلال، تراکتور و آلومینیوم به فینال رسانده؛ آن‌هم درحالی‌که 2بازی آخر در زمین رقبا بوده است. اگرچه مس رفسنجان بنیه نفری ضعیف‌تری نسبت به سپاهان دارد اما همین عملکرد می‌تواند باعث هراس تیم پرستاره اصفهانی بشود. خلاصه اینکه تقابل پنجشنبه قطعا جذاب خواهد بود.

با هدایت هادی
 مدافع میانی سپاهان برای نخستین‌بار در عمر فوتبالش دبل کرد و تیم مورایس با گل‌های او راهی فینال با مس رفسنجان شد

سپاهان سرشناس‌ترین تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی امسال محسوب‌ می‌شد و توقعات از این تیم خیلی بالاتر از سایر تیم‌ها بود، به‌خصوص که زردپوشان قرعه میزبانی را هم از حریف برده بودند و گل‌گهر باید در ورزشگاه نقش‌جهان و مقابل هزاران هوادار اصفهانی به مصاف سپاهان می‌رفت. در چنین شرایطی اما ژوزه مورایس با یک تصمیم عجیب دروازه‌بان دوم تیمش را به پیام نیازمند ترجیح داد و همین دروازه‌بان با یک اشتباه فاحش و دریافت گل اول، سپاهان را حسابی به دردسر انداخت. این از خوش‌اقبالی زردها بود که هادی محمدی در یکی از درخشان‌ترین روزهای فوتبالش، برای نخستین بار 2گل در یک مسابقه زد و تیم را به فینال رساند. مدافع میانی سپاهان تا به حال با هیچ‌یک از تیم‌هایش در جام‌حذفی گل نزده بود. محمدی نهایتا با نمره عالی9.01 به‌عنوان برترین بازیکن میدان برگزیده شد و رامین رضاییان (7.33) و علیرضا کوشکی (7.30) با فاصله زیاد پشت سر او ایستادند.
ضعیف‌ترین بازیکن سپاهان در این مسابقه همان نیما میرزازاد بود که به‌جای نیازمند درون دروازه ایستاد و از متریکا نمره 6.52 را دریافت کرد.
امید گل 2 تیم در این مسابقه 1.72 برای سپاهان و 0.74برای گل‌گهر بود که برتری میزبان با اختلاف یک گل را منطقی جلوه می‌دهد. سپاهان در تعداد شوت‌ها 10 بر 6 و در شوت‌های داخل چارچوب 5 بر 4 نسبت به حریفش برتری داشت. ضمن اینکه مالکیت توپ زردپوشان هم 61درصد بود و تیم مهمان فقط در 39درصد زمان مسابقه توپ را در اختیار داشت. 464پاس در مقابل 276پاس و دقت 84.3درصدی در مقابل دقت 73.9درصدی گل‌گهر، حاکی از برتری تیم زردپوش میدان در تمامی زمینه‌هاست.

گل‌های عراقی، مهارهای ایرانی
مس رفسنجان که این روزها درگیر پرونده فساد است و حتی احتمال انحلالش هم  مطرح شده، چگونه با هدایت محرم نویدکیا به نخستین فینال تاریخش رسید؟

تیم مس رفسنجان با برتری مقابل آلومینیوم به فینال جام‌حذفی راه یافت و این اتفاق بزرگ را در مسابقه‌ای رقم زد که از لحاظ امید گل، تعداد شوت و شوت‌های داخل چارچوب آمار ضعیف‌تری نسبت به حریفش داشت. بازی مقابل هواداران اراکی، روز سختی را برای شاگردان نویدکیا رقم زده بود. آنها توپ و میدان را تا حدود زیادی به میزبان واگذار کرده بودند اما با تمرکز کامل موفق شدند از دروازه خودشان محافظت کنند و درنهایت با ضربات پنالتی به پیروزی برسند. مؤثرترین مهره تیم مس در جریان این پیروزی، داود نوشی صوفیانی دروازه‌بان تیم بود که از نگاه متریکا به‌عنوان برترین بازیکن زمین هم شناخته شد. آمارهای متریکا از مسابقه نیمه‌نهایی جام‌حذفی نشان می‌دهند تیم آلومینیوم 58درصد و تیم مس 42درصد مالک توپ بوده‌اند. در مقابل 627پاس اراکی‌ها در طول 120دقیقه تیم رفسنجانی فقط 563پاس ردوبدل کرده است. مس در تعداد شوت 16 به 18و در شوت‌های داخل چارچوب 5 بر 7 از تیم میزبان عقب بوده اما نکته جالب این است که دقت پاس مسی‌ها حدود 3درصد بهتر از حریف بوده و این تقریبا تنها آیتمی است که تیم نویدکیا در آن برتر از حریفش بوده است. درنهایت امید گل آلومینیوم در متریکا دقیقا به اندازه یک گل محاسبه شده و امید گل مس هم 0.94 بوده است. یعنی 2تیم به اندازه لیاقت‌شان گل زده‌اند و ضربات پنالتی پایان بازی حکم به حذف تیم مجتبی حسینی داده است.
سایت متریکا عنوان بهترین بازیکن میدان را به داود نوشی صوفیانی دروازه‌بان مس رفسنجان داده است؛ با 6مهار موفق در طول بازی و تنها یک گل خورده و مهار 2پنالتی در ضیافت پایانی مسابقه. جانشین حامد لک با این عملکرد رویایی توانسته نمره 8.33 را از متریکا دریافت کند و بالاتر از همه بایستد. مهدی لیموچی از آلومینیوم با نمره 7.65 و منتظر محمد از مس با نمره 7.60 دومین و سومین بازیکن برتر این مسابقه بوده‌اند. منتظر محمد عراقی هم گل مس را در جریان مسابقه زد و هم آخرین پنالتی این تیم را تبدیل به گل کرد. لیموچی، پدیده آلومینیوم هم پاس گل تیمش را در جریان بازی داد اما در پنالتی‌های پایانی نخستین ضربه آلومینیوم را از دست داد. این احتمالا آخرین بازی لیموچی برای اراکی‌ها بود و او به یکی از تیم‌های بزرگ و مدعی لیگ خواهد پیوست.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید