• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221429
+
-

اعاده حیثیت

لیست مهم‌ترین چهره‌های فوتبال ایران که در سال جدید باید برای اعتبارشان بجنگند

اعاده حیثیت

بهروز رسایلی

با پایان تعطیلات نوروزی، فوتبال باشگاهی ایران در سال1403 از سر گرفته خواهد شد. به‌طور طبیعی و سنتی، دو‌ماه‌ونیم باقیمانده مهم‌ترین روزهای فصل فوتبالی است که تکلیف لیگ برتر و جام حذفی در آن روشن خواهد شد. بدون مقدمه‌چینی طولانی، در این مطلب قصد داریم سراغ برخی چهره‌هایی برویم که این بازه زمانی برای آنها اهمیت دوچندان دارد؛ کسانی که شاید در مقاطعی از سال گذشته نتوانستند به اندازه کافی توقعات را برآورده کنند و حالا سال جدید را با ماموریت «اعاده حیثیت» آغاز می‌کنند.

ژوزه مورایس
شاید پرستاره‌ترین و پرهزینه‌ترین تیم این سالیان لیگ برتر در اختیار او قرار دارد. مورایس فصل گذشته با سپاهان هیچ جامی نیاورد و این موضوع حمل بر تازه‌وارد بودن او شد. در این فصل تیمش را تقویت کردند، اما از اواخر نیم‌فصل اول در لیگ و آسیا دچار مشکلاتی شد و حالا «دست بالا» را در اختیار ندارد. بله؛ رفت و برگشت امتیازات و محرومیت موقت بازیکنان هم به سپاهان ضربه زد، اما نه آنقدری که بزرگ‌نمایی می‌شود. این بهار، احتمالا تکلیف همه ما با مورایس روشن خواهد شد. بدون تعارف او بدون دستاورد عینی ملموس، جایی برای دفاع نخواهد داشت. مسابقه امروز با تراکتور آغاز همین مسیر دشوار و نفسگیر است.

پاکو خمز
تراکتور او تیم قابل دفاعی است، اما هنوز به جایی که هواداران و منتقدان انتظار دارند نرسیده. خمز آیتم‌های قابل دفاعی دارد که نشان می‌دهد با یک مربی توانا طرف هستیم؛ ازجمله اینکه تراکتور فصل گذشته و حتی همین فصل موفق‌ترین تیم لیگ در نیمه‌های دوم بوده است. این اما کافی نیست؛ مخصوصا که او به برچسب مهمی خورده؛ مرد بازی‌های بزرگ نیست. در این دو فصل بی‌اندازه ناکامی از خمز برابر پرسپولیس، استقلال و حتی سپاهان (به استثنای بازی جنجالی فصل گذشته) دیده شده. برای اعاده حیثیت چه شروعی بهتر از همین بازی با سپاهان که کلی هم حیثیتی شده؟

پیام نیازمند
تا از فضای بازی تراکتور و سپاهان دور نشدیم، باید به پیام نیازمند هم اشاره کنیم؛ دروازه‌بان ملی‌پوش زردها که شاید پارسال بدترین سال فوتبالی‌اش را پشت سر گذاشت. باورکردنی نیست، اما نیازمند در این فصل فقط 4‌کلین‌شیت داشته، یعنی 9‌تا کمتر از حسین حسینی! او حتی تعویض فنی وسط مسابقه را هم تجربه کرد و خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که شاید آنقدرها هم گلر خوبی نبوده باشد. به هر حال نیازمند در این سال باید برای اعتبارش بجنگد، هرچند حضورش در مسابقه امروز تبریز به‌دلیل مصدومیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وحید امیری
در پرسپولیس باید سراغ وحید امیری برویم؛ یکی از کاپیتان‌های سرخپوشان که‌ زاده سیزده بدر است و به‌تازگی 36‌ساله شده. امیری البته از نظر فنی فوتبالیست قابلی بوده، اما در این سال‌ها به دفعات آسیب دیده و حضور در جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا را از دست داده است. با توجه به سن بالای این بازیکن، برخی بر این باورند که داستان او در فوتبال ایران به پایان رسیده. امیری اما با درخشش در مسابقات مهم باقیمانده می‌تواند بر این فرضیه خط بطلان بکشد. او امسال کمکی به پرسپولیس نکرده، اما خوب موقعی به شرایط بازی رسیده و اگر دست تیمش را بگیرد، جبران مافات کرده است.

مهرداد محمدی
در استقلال هم اجازه بدهید از مهرداد محمدی نام ببریم؛ بمب نقل‌وانتقالاتی تابستان که شروع بسیار خوبش در این فصل سوژه کری‌خوانی‌های سفت و سخت مجازی را فراهم کرد، اما هر چه جلوتر رفتیم وضع بدتر شد. ابتدا چشمه گلزنی‌های این بازیکن خشکید و بعد هم به نیمکت چسبید و این اواخر حتی به‌عنوان بازیکن جانشین هم به بازی گرفته نمی‌شود. محمدی در تعطیلات نوروزی شایعه اختلافش با جواد نکونام و جدایی از استقلال را تکذیب کرد. با توجه به کنار رفتن استقلال از جام حذفی، مهرداد 9‌بازی مهم لیگی فرصت دارد تا برندش را در جمع آبی‌ها بازسازی کند؛ آیا می‌تواند؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید