• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2270
+
-

فراموشی شش‌ماهه فرسوده‌ها برای خروج از چرخه آلایندگی

تردد 3/1میلیون وسیله نقلیه فرسوده هر روز آلودگی هوا را در کشور تشدید می‌کند. چرا عزمی برای از رده خارج کردن آنها نیست؟

فراموشی شش‌ماهه فرسوده‌ها برای خروج از چرخه آلایندگی

وسایل نقلیه فرسوده هر روز در شهرها و جاده‌های کشور خطرات بسیاری را برای سرنشینان خود رقم می‌زنند اما به جز تصادفات ناشی از نقص ایمنی، بحث آلودگی هوا و هدررفت سوخت کشور نیز دامنه مشکلات این وسایل را تا آن حد گسترده کرده که در زمره تهدیدهای اصلی زندگی در کلانشهرها قرار دارند. به‌جز 3 خطر مذکور، گره خوردن سرنوشت آنها به واردات خودروهای خارجی نیز مزید بر علت شده تا پس از مصوبه وزارت صنعت و معدن، ‌6 ‌ماه روند از رده خارج کردن فرسوده‌ها متوقف بماند.

محمدمهدی طلایی، عضو صنف اسقاط خودروهای فرسوده کل کشور در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه 7.7درصد وسایل نقلیه کشور معادل یک میلیون و 350هزار دستگاه خودرو، فرسوده هستند، می‌گوید: این وسایل 60درصد یک خودروی صفر کیلومتر مشابه ‌خودشان بنزین مصرف می‌کنند؛ در عین حال اگر طرح نوسازی ناوگان طبق برنامه اجرا شود، سالانه تا 400میلیون لیتر در سوخت صرفه‌جویی می‌شود. این عدد رقمی معادل 400میلیارد تومان بر مبنای بهای بنزین است. طلایی در حاشیه نشست خبری با خبرنگاران به همشهری گفت: مدیریت واردات برعهده وزارت صنعت و معدن است و پس از مصوبه این وزارت درخصوص متوقف کردن ثبت سفارشات خودروهای وارداتی، 6ماهی می‌شود که هیچ وسیله نقلیه فرسوده‌ای نه در تهران و نه در هیچ نقطه از کشور، از رده خارج نشده است. طلایی گفت: این مصوبه با استدلال حمایت از خودروهای تولید داخل و حمایت از قشر کم‌درآمد لغو شده اما در کنار آن با بسته شدن ثبت سفارش 4هزار نفر به‌صورت مستقیم و 20هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم بیکار شده‌اند.

تولید میلیونی‌‌، اسقاط اندک به گزارش همشهری، اگرچه طی سال‌های 85 تا 95، یک‌میلیون‌و230هزار خودرو از رده خارج شده اما طی این سال‌ها رقم تولید خودرو از مرز 10میلیون گذشته است. تنها در سال‌جاری تا اسفند‌ ماه 1.6میلیون وسایل نقلیه در کشور تولید شده و می‌شود؛ ضمن اینکه ده‌ها هزار وسیله نقلیه نیز وارد شده است. طلایی در این‌باره می‌گوید: در سال93 با اسقاط 300هزار خودروی فرسوده حدود 13هزار میلیارد ریال کاهش هزینه اجتماعی و اقتصادی داشتیم که با این تفاسیر از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده به‌عنوان یک مسئله مهم باید پیگیری شود. هدف ملی اسقاط وسایل نقلیه فرسوده مطابق قانون مصوب سال86 مجلس، کاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهری، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیست، افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل و بهبود مدیریت ناوگان حمل‌ونقل است.

 هم‌اکنون 210مرکز اسقاط در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کند. اما در سال گذشته خودروهای فرسوده اسقاط شده جمعا به 170هزار خودرو رسید و به‌طور میانگین در سال‌های اخیر در رابطه با بحث نوسازی ناوگان، سالانه 215هزار خودرو از رده خارج شده است. این عدد با تولید سالانه سومین خودروساز کشور برابری می‌کند و در برابر تولید سالانه 1.6میلیون خودروی جدید و 50تا 80هزار خودروی وارداتی، رقمی ناچیز محسوب می‌شود. از طرفی طبق برنامه ستاد مدیریت حمل‌ونقل باید در سال96 جمعا 800هزار گواهی اسقاط صادر می‌شد اما از ابتدای سال96 تاکنون تنها 107هزار خودرو از رده خارج شده‌اند.

 

گره‌ای که با دست نباید باز ‌شود یکی از نکات اصلی اینکه طی سال‌های اخیر، بار نوسازی خودروهای فرسوده روی دوش واردکنندگان افتاده و برای از رده خارج کردن فرسوده‌ها، باید وارد‌کنندگان، به ازای هر خودرو تعدادی گواهی اسقاط تهیه کنند که مربوط به از رده خارج کردن فرسوده‌هاست. بدین‌ ترتیب 7درصد از شماره‌گذاری‌ها شامل خودروهای وارداتی شده است. در این‌باره پرسشی که ایجاد می‌شود این است که چگونه خودرویی که باید به‌علت فرسودگی فضای شهری را ترک کند، به‌سرعت جای خود را به خودروی دیگری می‌دهد و اینکه آیا قانونگذار به فکر محدود بودن فضاهای شهری نبوده که تنها راه‌حل رفتن فرسوده‌ها را آمدن خودروی دیگری قرار داده؟

 

از دود تا دوده فرسودگی در میان وسایل نقلیه حاضر در کلانشهرهای کشور بیش از همه گریبانگیر کامیون‌های دیزلی است که متوسط عمرشان در شهری نظیر تهران 25سال است. این وسایل حمل بار سنگین، براساس آمار سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران، 32درصد ذرات معلق موجود در هوا را تولید می‌کنند. خروجی اگزوز کامیون‌ها شامل حدود 200 آلاینده سمی است.

 

   برخورد پلیس با خودروهای سنگین آلاینده

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر هماهنگی با مرجع قضایی کامیون‌های فرسوده یعنی با سن بالای ۲۰ سال، علاوه بر جریمه ۴۵ هزار تومانی، توقیف می‌شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر هماهنگی با مرجع قضایی از دیشب کامیون‌های فرسوده یعنی با سن بالای ۲۰ سال، علاوه بر جریمه ۴۵ هزار تومانی، توقیف شدند. وی با بیان اینکه کامیون‌های فاقد برگه معاینه فنی نیز علاوه بر جریمه ۵۰ هزار تومانی راهی پارکینگ می‌شوند، ادامه داد: خودروهای دودزا علاوه بر جریمه ۴۵ هزار تومانی پلاک تعمیرگاه می‌گیرند و برای رفع نقص ۲۴ ساعت فرصت دارند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: خودروهای دارای پلاک تعمیرگاه درصورت تردد با این پلاک بیش از ۲۴ ساعت، توقیف می‌شون

این خبر را به اشتراک بگذارید