• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22615
+
-

جایی برای غریبه‌ها هست

فرانسه – بلژیک؛ 35 بازیکن با اصالتی دیگر در آستانه فینال

جایی برای غریبه‌ها هست

جنگ، اوضاع بد اقصادی، امنیت، استعمار، تحصیلات و بسیاری موارد دیگر باعث شده که طی سالیان گذشته، بسیاری از آفریقایی‌ها برای داشتن یک زندگی بهتر به اروپا مهاجرت کنند. در راه رسیدن به این خواسته، یکی از بهترین کشورها، فرانسه بوده است. کشوری با قوانین مهاجرتی ایده‌آل و با حس ناسیونالیستی کمتر نسبت به کشورهای دیگر همچون: آلمان، ایتالیا و ... از یک‌سو، باتوجه به داشتن مستعمراتی در آمریکای مرکزی، بسیاری نیز از این مستعمرات به سمت فرانسه حرکت کردند. امشب فرانسه در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی2018 روسیه، مقابل بلژیک قرار می‌گیرد. هر دو تیم دارای بازیکنان پرشماری هستند که اصلیتی غیر از فرانسه و بلژیک دارند. تنها خواهشی که داریم، این است که به این مطلب تنها به دید اطلاع‌رسانی نگاه کنید. در این میان، موضوع نژاد به‌هیچ عنوان مدنظر نیست و حضور این تعداد بازیکن با اصالت غیرفرانسوی و غیربلژیکی مورد تقبیح یا تجلیل قرار نمی‌گیرد.
از مجموع 23بازیکن حاضر در جام‌جهانی2018 روسیه، 21بازیکن فرانسوی، اصلیتی دیگر دارند. برخی‌شان متولد کشورهای دیگر هستند، برخی پدر و مادری اهل کشوری دیگر دارند و برخی هم پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی غیرفرانسوی داشته‌اند. در این میان، تنها فلورین تاوین و بنجامین پاوارد استثنا هستند. در اینجا نگاهی به 21بازیکن دیگر داریم.
  هوگو لوریس: دروازه‌بان تاتنهام که یکی از نقاط قوت فرانسوی‌ها در روسیه بوده، خیلی هم فرانسوی نیست! پدر او اهل مونت کارلو در موناکو است. البته موناکویی‌ها به زبان فرانسوی تکلم می‌کنند و به‌نوعی همه چیزشان به فرانسوی‌ها ربط دارد.
  استیو مانداندا: دروازه‌بان ذخیره تیم‌ملی فرانسه، متولد زئیر است. کشوری که بعدا به جمهوری دموکراتیک کنگو تغییر نام داد.
  آلفونس آرئولا: دروازه‌بان پاری‌سن‌ژرمن که گلر سوم فرانسه در روسیه است و هنوز حتی یک بازی ملی را هم تجربه نکرده، پدر و مادر فیلیپینی دارد.
  پرس‌نِل کیمپمبه: پدرش اهل گنگو است و مادرش از هائیتی. بازیکن 22ساله پاری‌سن‌ژرمن در جام‌جهانی کمتر به بازی گرفته شده و تنها در بازی تشریفاتی مقابل دانمارک 90دقیقه بازی کرده است.
  رافائل واران: مدافع رئال‌مادرید که یکی از ارکان اصلی خروس‌های آبی در این جام بوده است، پدر و مادری از جزایر مارتینیک در دریای کارائیب دارد. این جزیره مستعمره فرانسه بوده و بسیاری از مردمان آنجا در سالیان متمادی به فرانسه کوچ کرده‌اند.
  ساموئل اومتیتی: مدافع ارزشمند تیم‌ملی فرانسه و بارسلونا که 4بازی در جام بیست‌ویکم فیکس بوده و در ترکیب ثابت دیدیه دشان جای دارد، متولد یائونده، پایتخت کامرون است. مهاجرت، سرنوشت او را تغییر داد.
  عادل رامی: مدافع 32ساله مارسی هنوز در روسیه پابه توپ نشده است. او از پدر و مادری مراکشی در فرانسه به‌دنیا آمده و 35بازی ملی را هم در کارنامه‌اش ثبت کرده است.
  جیبریل سیدیبه: این مدافع 25ساله با داشتن 18بازی ملی، تنها در یک بازی جام‌جهانی2018 به میدان رفته است. پدر و مادر سیدیبه اهل مالی هستند.
  لوکاس ارناندس: یکی از مدافعان اصلی فرانسه در روسیه، ارناندس است. 5بازی و 410دقیقه حضور در جام‌جهانی2018 نشان می‌دهد که او یکی از مهره‌های اصلی دشان به‌حساب می‌آید. پدر لوکاس، اسپانیایی و مادرش فرانسوی است.
  بنژامین مندی: او در این جام تنها 40دقیقه به میدان رفته است. ستاره 23ساله منچسترسیتی از پدر و مادری سنگالی متولد شده است.
  پل پوگبا: یکی از مهره‌های اصلی فرانسه در این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی پل پوگبا بوده است. ستاره گرانقیمت منچستریونایتد، پدر و مادر گینه‌ای دارد.
  توماس لمار: هافبک 22ساله موناکو که در روسیه تنها یک 90دقیقه بازی کرده است، متولد گوادلوپ، مستعمره فرانسه در دریای کارائیب است.
  کورنتن تولیسو: هافبک 23ساله بایرن‌مونیخ در روسیه بیشتر یک بازیکن نیمکت‌نشین بوده است. او در مجموع در 3بازی به میدان فرستاده شده و 173دقیقه بازی کرده است. تولیسو از پدری توگویی و مادری فرانسوی متولد شده است.
  انگولو کانته: ستاره خط میانی چلسی که این روزها پاری‌سن‌ژرمن خواهانش شده، از پدر و مادری اهل مالی به‌دنیا آمده است. کانته 27ساله در تمامی بازی‌های تیم‌ملی فرانسه در روسیه به‌طور کامل بازی کرده است.
  بلیس ماتویدی: ستاره 31ساله یوونتوس پدری آنگولایی و مادری گنگویی دارد. او که 70بازی ملی در کارنامه‌اش به‌ثبت رسیده، در روسیه و در 3بازی مجموعا 178دقیقه بازی کرده است. ماتوئدی به‌دلیل دو اخطاره بودن، بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل اروگوئه را از دست داده بود.
  استیون انزونزی: پدر و مادرش اهل جمهوری دموکراتیک کنگو هستند. در روسیه او نیمکت‌نشین بوده است و در 3بازی، مجموعا 101دقیقه به‌میدان رفته است. در کارنامه کاری انزونزی 29ساله که عضو باشگاه سویا است، 7بازی ملی دیده می‌شود.
  نبیل فکیر: از پدری کامرونی و مادری الجزایری متولد شده است. در لیون توپ می‌زند اما این روزها مشتریان بسیاری پیدا کرده است. نبیل 24ساله با 17بازی ملی، در روسیه در هر 5بازی فرانسوی‌ها به‌میدان رفته اما مجموع دقایق حضورش به 61می‌رسد.
  آنتوان گریزمان: او خودش و پدر و مادرش در فرانسه به‌دنیا آمده‌اند. اما پدرِ مادرش پرتغالی و یک فوتبالیست بود. پدر آنتوان گریزمان نیز در خانواده‌ای با اصلیت آلمانی به‌دنیا آمده است. او از ارکان تیم‌ملی فرانسه و بهترین گلزن این تیم در روسیه بوده است.
  الویویه ژیرو: او نیز دارای پدر و مادری است که در فرانسه متولد شده‌اند، اما نکته جالب درباره ژیرو این است که هر دو مادربزرگ این مهاجم 31ساله چلسی، ایتالیایی بوده‌اند. او در روسیه در 5بازی جمعا 380دقیقه برای خروس‌های آبی به میدان رفته است.
  کیلیان امباپه: ستاره این روزهای تیم‌ملی فرانسه که با بازی‌های درخشان خود، امید دارد، تیمش را قهرمان جام‌جهانی کند، پدری کامرونی و مادری الجزایری دارد. امباپه 19ساله که شماره10 فرانسه را بر تن دارد، در 5بازی، 354دقیقه برای خروس‌های آبی در روسیه به‌میدان رفته است.
  عثمان دمبله: مهاجم بارسلونا از پدری با ملیت‌های نیجریه‌ای- مالیایی و مادری با ملیت‌های موریتانی – سنگالی متولد شده است. یعنی او به‌جز تیم‌ملی فرانسه، می‌توانسته برای تیم‌ملی فوتبال 4کشور آفریقایی هم بازی کند. دمبه در روسیه نیمکت‌نشین ژیرو شده است. این مهاجم 21ساله در 4بازی فرانسه در جام‌جهانی2018 مجموعا 165دقیقه بازی کرده است.
در تیم‌ملی بلژیک، برخلاف فرانسه، بازیکنان بیشتری با اصالت بلژیکی یافت می‌شوند. اما این تیم نیز شاهد حضور انواع و اقسام ملیت‌ها در ترکیب خود است. در میان ستارگان بلژیک، تیبو کورتوآ، سایمون مینیوله، کوئن کاستیلس، توبی آلدروایرلد، توماس فرمائلن، یان ورتونگن، توماس مونیه، لیندر دندونکر، ادن آزار، دریس مرتنس و تورگان آزار، اصالتی بلژیکی دارند. اما درخصوص سایر بازیکنان توضیحات زیر بیانگر، ریشه ، اصل و نسب‌شان است.
  ونسان کمپانی: ستاره 32ساله خط دفاعی منچسترسیتی پدری کنگویی و مادری بلژیکی دارد. او در روسیه در 3بازی برای شیاطین سرخ به‌میدان رفته و 196دقیقه بازی کرده است.
  ددریک بویاتا: پدر و مادرش اهل کنگو هستند و خودش با 27سال، 10بازی ملی برای بلژیک در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. او در 3بازی بلژیک در این دوره فیکس بوده و 270دقیقه بازی کرده است.
  اکسل ویتسل: یکی از چهره‌های اصلی بلژیک در روسیه بوده که پدرش ریشه در جزایر مارتینیک فرانسه دارد و مادرش بلژیکی است. اکسل ویتسل 29ساله که 94بازی ملی در کارنامه‌اش به‌ثبت رسیده است، در 4حضور خود برای بلژیک در جام‌جهانی2018 روسیه جمعا 259دقیقه بازی کرده است. 
  کوین ده‌بروینه: یکی از بهترین بازیکنان بلژیک در جام‌جهانی و ستاره گرانقیمت منچسترسیتی، مادری انگلیسی که در بروندی به‌دنیا آمده و در ساحل‌عاج زندگی کرده دارد. پدر کوین، بلژیکی است. او در 4حضورش در روسیه، 360دقیقه برای شیاطین سرخ بازی کرده است.
  مروان فلینی: در 4بازی 236دقیقه در میدان حضور داشته و رفته‌رفته به یکی از مهره‌های مهم بلژیک در جام‌جهانی2018 تبدیل شده است. فلینی پدر و مادری مراکشی دارد.
  یانیک کاراسکو: ستاره24ساله دالیان ییفانگ از پدری پرتغالی و مادری اسپانیایی به‌دنیا آمده است. او در روسیه و در 3بازی، 229دقیقه در میدان حاضر بوده است.
  یوری تیله‌مانس: هافبک 21ساله موناکو که در روسیه در 3بازی، 97دقیقه برای بلژیکی‌ها ایفای نقش کرده، پدری بلژیکی و مادری کنگویی دارد.
  عدنان یانوزای: هافبک 23ساله رئال سوسیه‌داد که 9بازی ملی در کارنامه دارد، از پدر و مادری آلبانیایی متولد شده است. او می‌توانست برای کوزوو، آلبانی، صربستان و حتی ترکیه هم به میدان برود اما پدرش بر آلبانیایی بودن او اصرار داشت و سرانجام یانوزای سر از تیم‌ملی بلژیک درآورد. او در جام‌جهانی روسیه تنها در بازی مقابل انگلستان، 86دقیقه حضور داشته است.
  موسی دمبله: ستاره 30ساله تاتنهام که در روسیه در 2بازی، مجموعا 106دقیقه بازی کرده است، پدری اهل مالی و مادری بلژیکی دارد.
  ناصر شادلی: پدر و مادرش مراکشی هستند و خودش در وست‌برومویچ آلبیون بازی می‌کند. شادلی که 49بازی ملی دارد در جام‌جهانی2018 در 4بازی مجموعا 199دقیقه در زمین حضور داشته است.
  روملو لوکاکو: بهترین گلزن بلژیک در رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه از پدر و مادر کنگویی متولد شده است. ستاره خط حمله منچستریونایتد با 73بازی ملی، در این جام، 4بازی و مجموعا 326دقیقه با بلژیکی‌ها بوده است.
  میشی باتشوای: پس از انتقال قرضی از چلسی به بروسیادورتموند به بازیکنی به‌مراتب بهتر تبدیل شد. او پدر و مادری از جمهوری دموکراتیک کنگو دارد و در جام‌جهانی2018 روسیه در  دو بازی به میدان رفته است. او در این دو بازی تنها 112دقیقه حضور داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید