• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225105
+
-

معطلی یک‌ساله یک پروژه بزرگ برای حفظ درختان

57درصد بزرگراه شهیدشوشتری تا پایان سال‌جاری قابل بهره‌برداری خواهد بود

در شهر
معطلی یک‌ساله یک پروژه بزرگ برای حفظ درختان

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

فاز نخست از بزرگراه 16کیلومتری شهیدشوشتری امسال افتتاح می‌شود. به این ترتیب 57درصد این رینگ بزرگراهی  قابل استفاده خواهد بود. این مسیر قرار است رینگ شرقی تهران در قالب یک آزادراه باشد و رخدادی بزرگ برای تردد در لبه شرقی پایتخت خواهد بود. دیروز خبرنگاران همراه مدیران شهری شدند تا در جریان آخرین مراحل ساخت این پروژه بزرگراهی قرار گیرند.براساس اطلاعاتی که در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته، این پروژه در فاز نخست در بخش‌های زیادی به مراحل تسطیح، آسفالت و جداره‌سازی‌ رسیده و بخش‌های تقاطعی با بزرگراه امام رضا(ع)، مسگرآباد و بلوار هجرت نیز در حال شمع‌زنی، پل‌سازی‌ و مسیرسازی است. آزادراه شهیدشوشتری، کمربندی شرقی تهران و از اولویت‌های دوره ششم مدیریت شهری است.

رفع مشکلات ترافیکی بزرگراه بسیج
یکی از موضوعاتی که ممکن است پس از افتتاح فاز نخست آزادراه شوشتری پیش بیاید، این است که اگر وسایل‌نقلیه به جای بزرگراه بسیج و مسیر بزرگراه امام رضا(ع) تا بلوار هجرت از مسیر جدید استفاده کنند، ممکن است ترافیک بسیج در تقاطع هجرت شدید و غیرقابل کنترل شود. در عین حال شهرداری برای این مشکل 2راه‌حل احداث پل در انتهای بلوار هجرت و اتصال بزرگراه محلاتی به بسیج درنظر گرفته تا از ترافیک احتمالی کاسته شود.

چاره‌جویی برای فاز دوم
هم‌اکنون ۹کیلومتر از این آزادراه در حال ساخت است، ولی در مورد ۷کیلومتر باقیمانده در فاز دوم باید فکر جدی شود. در شمال این آزادراه، پارک جنگلی سرخه‌حصار قرار دارد که به‌خاطر پارک جنگلی و بحث‌های محیط‌زیستی از معارضان پروژه شوشتری است که ۳پلن از سوی شهرداری در اجرای راه در این نقطه پیشنهاد شده است. به محض رسیدن به نتیجه نهایی  عملیات ۶کیلومتر مسیر نهایی نیز شروع خواهد شد.

رفع انبوه معارضان طرح
در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های ناقصی که در سطح شهر باقی مانده بود ، کامل شده و می‌شود. حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر می‌گوید:‌ ازجمله این پروژه‌ها، پروژه شهیدشوشتری و شهید بروجردی است که کمربندی تهران را کامل می‌کنند. قطعا هیچ‌کسی اندازه شهردار کنونی توانایی حل مشکلات شهر ازجمله مشکلات این پروژه را ندارد. ارتباط خوب آقای زاکانی با دولت و نهادهای نظامی باعث حل بخش زیادی از معارضان پروژه شد.

برنامه تکمیل 2فاز
با بهره‌برداری از بزرگراه شوشتری، بزرگراه امام‌رضا (ع) در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی تهران به بزرگراه بسیج، خیابان هجرت و بزرگراه محلاتی متصل می‌شود. هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: در زمان انجام این پروژه به تناسب ظرفیت انجام کار، پیمانکار توان خود را افزایش داد؛ به‌گونه‌ای که تعداد ماشین‌آلات 3برابر شد. امیدواریم که با تغییر طرح، شرایط اجرا را برای سازمان مهندسی فراهم کنیم. پیش‌بینی این است که تا یک سال آینده پروژه را در همین مدیریت شهری به افتتاح برسانیم.

رینگ شرقی شهر
از اسفند‌ماه عملیات اجرایی پروژه با جدیت از سر گرفته شد، ولی نزدیک یک سال، کار منتظر فصل مناسب جابه‌جایی اشجار ماند و از دی و بهمن سال گذشته فضای اجرایی کار شدت گرفت و در حال حاضر پروژه در تمامی جبهه‌ها فعال و کار پروژه از ابتدای اسفند سال گذشته جلو افتاده است. این پروژه به جهت تعریف یکی از کلان‌پروژه‌های اولویت دار شهر تهران است که رینگ شرقی تهران محسوب می‌شود.

رفع آخرین معارض تا پایان هفتهآخرین معارض ملکی آزادراه شهیدشوشتری تا هفته آتی رفع می‌شود تا کار ساخت این پروژه با سرعت دنبال شود. محمد شیری، شهردار
منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید : درخصوص معارضان، طرح با ۱۷معارض مسکونی روبه‌رو بود. از این تعداد 8پلاک معارض ملکی – مسکونی بودند که با تأکید شهردار تهران سعی شد با توافق با صاحبان این پلاک‌ها به تفاهم برسیم. تا پایان این هفته تنها پلاک معارض باقیمانده نیز رفع خواهد شد؛ البته پلاک مذکور تنها 4متر در طرح است و تا هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید