• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22493
+
-

چالش‌های ناجیان در سواحل

بیشتر غرق‌شدگان از استان‌های خراسان جنوبی، شمالی و رضوی هستند

دریا
چالش‌های ناجیان در سواحل

علی احسانی| ساری - خبرنگار:

ناجیان غریق تنها اهرم مددرسان در پیشگیری از وقوع این حوادث ناگوار هستند؛ این در حالی است که خود نیز با مصائب و معضلات مهمی دست و پنجه نرم می‌کنند. «سلمان هاشمی»، رئیس هیأت نجات غریق و غواصی ساری، برخی مصائب ناجیان را در گفت‌وگو با همشهری بیان کرده است. 


سراب افق‌های کاذب 

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی ساری با بیان اینکه هیأت نجات غریق و غواصی تنها هیأت ورزشی است که مستقیم با جان انسان‌ها ارتباط دارد، گفت: وقتی پای جان انسان وسط بیاید، ناجیان سر از پا نمی‌شناسند.
 با تمام تهدیدهای جانی و نامهربانی‌هایی که وجود دارد، خطر کردن را با جان و دل می‌پذیرند و از جان و مال مردم در نوار ساحلی، استخرها و مراکز آبی دفاع می‌کنند.
«سلمان هاشمی» که سابقه 20 سال فعالیت را در کارنامه خود دارد در توضیح رفتار مردم در قبال ناجیان غریق گفت: چند روز قبل با جت و قایق همراه با تیم نجات غریق مرکز استان از دریا به سمت ساحل بازدید داشتیم. چند مازندرانی مرزی را که ناجیان نقطه قرمز و خطر اعلام کرده بودند رد کرده بودند و با وجود اعلام خطر از جانب ناجیان، با ادبیات بد و زشت با آنها برخورد کردند. این توهین‌ها برای ما عادی شده است. متاسفانه، برخی مردم فرهنگ درست استفاده از آب و شنا در دریا را نمی‌شناسند.

وی در پاسخ به اینکه فرهنگسازی در ارتباط با این موضوع را چه نهادی عهده‌دار است، بیان کرد: ناجیان کار فنی انجام می‌دهند. به عنوان یک شهروند، معتقدم بیشترین تاثیر را رسانه در زمینه فرهنگسازی دارد. مجلات، روزنامه‌ها، سایت‌ها و صداوسیما می‌توانند در رأس این تأثیرگذاری باشند. این مسئول ادامه داد: درباره غرق شدن و مراقبت‌های ویژه بنر‌هایی در نوار ساحلی نصب کرده‌ایم. متاسفانه، افرادی که به دریا می‌رسند آن قدر ذوق و شوق دارند که چشم‌شان فقط به دریاست و اصلا توجهی به تابلوهای اخطار ندارند.


جزر و مدهای پرحاشیه 

این ناجی غریق باسابقه در تشریح دیگر مشکلات همکاران خود اظهار کرد: مردم مازندران بیشتر به دریا آشنایی دارند؛ می‌دانند طوفان چیست و امواج شکافنده چه تاثیرات مخربی دارد. از موج‌های بلند و کوتاه جزر و مد نیز اطلاعات نسبی 
دارند. هاشمی با اشاره به اینکه ساری 4 سال است که مسئولیت هیأت نجات غریق را عهده‌دار است، گفت: بیشتر غرق‌شدگان اهل خراسان جنوبی، شمالی و رضوی هستند که متاسفانه، معمولا توصیه‌های ناجیان را جدی نمی‌گیرند.

با توجه به اینکه برخی سواحل ساری در تصرف ادارات و ارگان‌هاست، رئیس هیأت نجات غریق ساری درباره نحوه پوشش ناجیان در این سواحل گفت: این بخش از سواحل آزاد شد. اکنون 60 متر ساحل آزاد در ساری داریم و هیچ اداره‌ای هم نمی‌تواند تصرف داشته باشد. امسال به تمام پلاژها نامه زدیم که باید از طرح سالم‌سازی شنا استفاده کنند و از تعداد مشخص ناجیان که طبق ضوابط فدارسیون است، بهره ببرند.
این مسئول تصریح کرد: قبلا یک ناجی استخدام می‌شد که هم ناجی، هم قایقران و هم جت‌ران و کارهای خدماتی پلاژ را انجام می‌داد. البته این قضیه به همه پلاژها ربط ندارد. تعداد اندکی از این پلاژها در ساحل ساری به این شیوه رفتار می‌کردند که به دلیل نداشتن اطلاعات فنی این پروسه را پیش می‌بردند. هاشمی افزود: تعداد استاندارد ناجیان در پلاژها 2 نفر است که باید هنگام عملیات یکدیگر را پوشش دهند. این موضوع با پیگیری هیأت نجات غریق استان به نتایج مطلوبی رسید.


شمشیر زدن بر امواج 

رئیس هیأت نجات غریق ساری با تاکید بر اینکه در نگاه کلی، نجات غریق کاری تیمی است، یادآور شد: ما یک گروه ورزشی هستیم و کار امداد و نجات را گروهی دیگر رقم می‌زند. تیم امنیت، اورژانس و هلال احمر همه باید دست به دست هم دهند. چون در پروسه امداد و نجات هر اتفاقی رقم می‌خورد. درگیری و خشونت وجود دارد، احیا و سی‌پی‌آر ضرورت پیدا می‌کند و انتقال سریع به مراکز درمانی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
این فعال اجتماعی تصریح کرد: ناجی چند بار سوت می‌زند و اخطار می‌دهد، وقتی تهدید می‌شود و توهین می‌شنود، مجبور است خودش را کنار بکشد؛ ناجیان نوک پیکان و خط مقدم ما در مددرسانی به غریق‌ها هستند. باید درک کنیم که ناجیان چه فشارهای روحی و جسمی را در گرمای تابستان تحمل می‌کنند.

وی یادآور شد: در چنین موقعیتی شاید من به عنوان ناجی توانایی جسمی بالایی داشته باشم و بتوانم از حق خودم و دشنام‌هایی که به خانواده من داده می‌شود، دفاع کنم. ولی نیروی انتظامی باید با این افراد خاطی برخورد کند، چون کار تیمی است و همه ارگان‌های دخیل در ماجرا باید شریک باشند و مسئولیت را به گردن دیگری نیندازند. هاشمی با بیان اینکه به دلیل تنها بودن ناجیان در محل کار، حضور نیروی انتظامی باید در سواحل پر‌رنگ‌تر باشد، خاطرنشان کرد: چند روز پیش در ساحل ساری درگیری رخ داد که ناجیان ما هم حضور داشتند. شخص مورد تذکر واقع‌شده برای ناجی شمشیر درآورد و دوست همراهش یک پنجه‌بوکس از صندوق ماشین بیرون کشید! ناجی که دید آنها حرف حساب را نمی‌پذیرند، گفت: من تسلیم هستم! 

اتفاق‌هایی از این دست طی 150 روز که در نوار ساحلی هستیم زیاد می‌افتد.
رئیس هیأت نجات غریق ساری تصریح کرد: اگر فردی هم غرق شود، دیواری کوتاه‌تر از هیأت نجات غریق شهرستان پیدا نمی‌کنند. هیأت هم یک سازمان مردم‌نهاد است. همکارانم در هیأت بدون هیچ حقوق و مزایایی مشغول انجام وظیفه هستند. برای رضای خدا و بندگان خدا کار می‌کنیم. یک تیم 20 نفره خانم و آقا هستیم که دغدغه ما این است فردی در ساحل دچار حادثه نشود.


حضور پررنگ ناجیان غریق در سواحل

این روزها کمبود آب و یکه‌تازی خورشید ایرانی‌ها را از نظر جسمی و روحی سخت در تنگنا قرار داده است. مازندران به برکت دریا و نوار ساحلی برای فرار از گرما شرایط مناسبی دارد تا ساکنان بومی و مسافران دیگر استان‌ها این عطش را با سپردن جسم خود به دریا تعدیل کنند. همواره ورود به دریا با حوادث و خطراتی همراه است و جان افراد را تهدید می‌کند.
در این میان با وجود ناجیان غریق، توجه به توصیه‌های آنان و بنرهای هشداری که در سواحل نصب می‌‌شود می‌توان از وقوع خطر جلوگیری کرد. هر جا که آب هست، ناجیان هم حضور دارند. حتی در استخرها، پلاژها، رودخانه‌ها و پارک‌های آبی حضور این افراد ضرورت دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید