• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206195
+
-

تکمیل راه‌گذر 1850کیلومتری سواحل جنوب

برای تکمیل کریدور جنوب ایران که از شلمچه تا گوادر از ۴ استان می‌گذرد، به 13هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

گزارش
تکمیل راه‌گذر 1850کیلومتری سواحل جنوب

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

در 2سال گذشته، دولت سیزدهم 200کیلومتر از راهگذر استراتژیک جنوب کشور را احداث کرده و طبق آخرین برآوردها، برای تکمیل این پروژه به 13هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. احداث این پروژه 1850کیلومتری از سال 1395آغاز شده و 1250کیلومتر از آن تکمیل شده است. به گزارش همشهری، راهگذر جنوب کشور، کریدوری است که از 4استان می‌گذرد و مرز عراق را به مرز پاکستان متصل می‌کند. این پروژه که به‌نوعی یکی از حلقه‌های برنامه توسعه مکران است، با تبدیل جاده‌ها به راه اصلی و در ادامه 4بانده کردن آنها، زیرساختی مهیا می‌کند که شالوده حمل‌ونقل ترکیبی و ترانزیت است و در سایه اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده، بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه توسعه جنوب را فراهم می‌کند.

مسیر کریدور جنوب
راهگذر جنوب کشور یک مسیر 1850کیلومتری است که از شلمچه در مرز عراق آغاز می‌شود و تا مرز گوادر در سیستان و بلوچستان امتداد پیدا می‌کند. این راهگذر که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و از 4 استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می‌کند.  محمدرضا کدخدازاده، عضو هیأت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: راهگذر جنوب در اولویت شرکت ساخت قرار دارد و تاکنون 67.6درصد از این مسیر به طول 1250کیلومتر به‌صورت 4بانده احداث شده است. به‌گفته او، دولت سیزدهم در 2 سال گذشته 200کیلومتر از این مسیر را تکمیل کرده و برای اتمام کار به 13هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در بودجه 1402فقط 500میلیارد تومان از آن منظور شده است.

مذاکره برای تأمین مالی غیردولتی
کدخدازاده با اشاره به اینکه توسعه راهگذر جنوب و برنامه‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست، می‌افزاید: برای استفاده از شیوه‌های تأمین مالی غیردولتی، رایزنی‌هایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه برای تکمیل این طرح در بخش‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای در حال انجام است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز درخصوص توسعه بنادر و بهره‌مندی از راه‌ها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.

مسیرهای باقیمانده
براساس اطلاعات شرکت ساخت، در استان‌های خوزستان و بوشهر، بخش عمده پروژه‌های 4خطه کردن راهگذر جنوب به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا خرداد سال آینده، باقیمانده آنها نیز به بهره‌برداری برسد؛ اما در استان هرمزگان از 830کیلومتر مسیر، 430کیلومتر 4بانده شده و 400کیلومتر از مسیر باید 4 خطه شود.  در این استان، از میناب تا جاسک ارتقای جاده به راه اصلی تکمیل شده؛ اما بعد از جاسک، ابتدا باید راه‌های فرعی به راه اصلی تبدیل شود و بعد پروژه 4 خطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در این میان، 312کیلومتر از راهگذر جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که به‌سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است؛ اما 4خطه شدن فقط در مقاطع محدود دارای ترافیک بالا، در حال انجام است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید