• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223133
+
-

بیست‌وششمین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم

8محور راهبردی رایزنی‌های تهران – اسلام‌آباد

توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های امنیتی، ازجمله در حوزه مبارزه با تروریسم، از مهم‌ترین محورهای سفر رئیسی به پاکستان است

8محور راهبردی رایزنی‌های تهران – اسلام‌آباد

نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور ایران در سال1403در حالی امروز( دوشنبه) به مقصد اسلام‌آباد انجام می‌شود که سیدابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه راهی سریلانکا خواهد شد تا دور تازه‌ای از مناسبات ایران با دو کشور مهم شبه قاره هند آغاز شود.

بیست‌وششمین سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم، آن‌هم در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی– اقتصادی در شرایطی انجام می‌شود که روابط تهران و اسلام‌آباد در دی‌ماه سال‌گذشته با تنش‌های مقطعی همراه بود. اکنون اما ناظران منطقه معتقدند با توجه به دغدغه‌های مشترک ایران و پاکستان، سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیتی راهبردی در مناسبات دوجانبه و همچنین منطقه‌ای برخوردار است و دوطرف پرونده‌های مشترک زیادی به‌منظور رایزنی و توافق روی‌میز دارند.
این درحالی است که طی روزهای اخیر، سفر رئیس‌جمهور ایران مورد توجه رسانه‌های پاکستانی قرار داشته و آنها با انتشار تحلیل‌های مختلف به ارزیابی اهمیت این سفر پرداخته‌اند.

استقبال عمومی از رئیسی
بررسی‌ رسانه‌های پاکستانی نشان می‌دهد افکار عمومی این کشور توجه ویژه‌ای به سفر رئیس‌جمهور ایران دارد و همه‌چیز برای استقبال کم‌نظیر از رئیسی آماده ‌است. این در حالی است که طی روزهای اخیر، عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی با استقبال و حمایت گروه‌های مختلف سیاسی– مردمی پاکستان مواجه شده ‌است. در چنین شرایطی، براساس اعلام منابع خبری پاکستانی، شهرهای مختلف این کشور برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران آماده شده‌اند. گفته می‌شود خیابان‌های شهرهای بزرگ پاکستان، ازجمله اسلام‌آباد و کراچی با پرچم‌های دو کشور و عکس‌هایی از رئیس‌جمهور ایران آذین‌بندی شده‌ است. این در حالی است که طی روزهای اخیر نیز برخی احزاب و گروه‌های سیاسی– مذهبی پاکستان در فراخوان‌هایی خواستار استقبال گسترده مردمی از رئیس‌جمهور ایران شده‌ بودند.

محورهای رایزنی
ایران و پاکستان با وجود برخورداری از حدود 900کیلومتر مرز مشترک، همواره مناسبات گسترده‌ای در حوزه‌های متکثر داشته‌اند؛ مناسباتی که توسعه روزافزون آن اصلی‌ترین محور رایزنی‌های هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور خواهد بود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین پرونده‌های مشترک روی میز دوطرف می‌پردازیم.
  توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های امنیتی، ازجمله در حوزه مبارزه با تروریسم، مقابله مؤثر با قاچاق مواد‌ مخدر و امنیت مرزی
  توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه تبادل انرژی
  ارتقای همکاری‌ها در توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی
  رایزنی درباره پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان، موسوم به خط لوله صلح
  گفت‌وگو و تبادل‌نظر درباره تحولات منطقه‌ای، ازجمله در حوزه افغانستان
  رایزنی و تقویت همگرایی در حوزه تحولات غزه و جهان اسلام
  تبادل‌نظر به‌منظور تحقق هدف‌گذاری 5میلیارد دلاری در مناسبات تجاری
  گفت‌وگو برای توسعه مناسبات در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت

این خبر را به اشتراک بگذارید