• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221975
+
-

تصمیمات جدید برای رهایی از بافت‌های فرسوده

محمدامین سالاری‌پور؛ شهردار منطقه 16

 در منطقه 16معضلی به نام بافت فرسوده همواره یکی از چالش‌های مدیریت شهری بوده که شهروندان را در خدمت‌رسانی مطلوب با محدودیت مواجه می‌کند. از این‌رو نوسازی املاک براساس طرح جامع تفصیلی شهر تهران از یک سو و ارائه انتفاعات و امتیازهای لازم برای نوسازی از طریق بسته‌های تشویقی (تخفیف و بخشودگی عوارض نوسازی، ارائه تسهیلات بانکی و...) از سوی دیگر، تا حدود زیادی سبب ترغیب شهروندان به مشارکت در نوسازی شده است.
در این میان نیاز به راهکار برای تسریع این فرایند بود که مدیریت شهری با تدبیر درست و اصولی در راستای این موضوع، اقدام به تعیین تکلیف آن دسته از املاک ریزدانه‌ای که به‌دلیل قرار گرفتن در طرح با شهرداری دچار چالش بودند کرد؛ چرا‌که با توجه به وضعیت انقباضی فعلی اقتصاد مدیریت شهری، امکان تملک کامل ریزدانه‌ها وجود نداشت و این موضوع به امری فرسایشی و زمانبر تبدیل شده بود. به همین دلیل تعیین تکلیف املاک ریزدانه در جهت بهبود وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده امری نوآورانه و تسهیل‌کننده بود که در این دوره مدیریت شهری پیگیری و عملیاتی شد.
اجرای طرح اصلاح و حذف گذرهای کم‌عرض و بن‌بست در محورهای بافت فرسوده یکی از راهکارهای مهم به‌عنوان عبور از بن‌بست بافت فرسوده و رفع چالش‌هایی است که می‌تواند آنچه مطالبه ساکنان در این بافت‌هاست را مرتفع کند. نمونه بارز این مورد (اصلاح و حذف گذر) گذر صاحب‌الزمان در ناحیه 5منطقه است که اخیرا  به یکی از چالش‌های بزرگ منطقه تبدیل شده بود که با مصوبه کارگروه فنی کمیسیون ماده 5 شهر تهران و حذف این گذر، سبب نوسازی محدوده محله علی‌آباد جنوبی که از محلات قدیمی تهران محسوب می‌شود و بافت فرسوده بسیاری هم داشت، شد. اقدامی که باعث رضایتمندی شهروندان شد. همچنین طبق مصوبه کمیسیون ماده‌5 شهرداری تهران اصلاح محور شمالی - جنوبی در بخش گذر مرکزی این محله با پیگیری‌های معاونت شهرسازی و معماری منطقه و با مطالعات و اقدامات کارشناسی دقیق ترافیکی محدوده و جایگزینی گذرهای مشابه و اصلاحات هندسی در طرح اجرایی، گامی مؤثر در نوسازی بافت فرسوده این محله برداشته شد.
دستاورد اصلی اصلاح گذر صاحب‌الزمان، آزادسازی 53پلاک در این‌طرح بود. پیش از این اقدام پلاک‌های محدوده به‌دلیل قرار گرفتن در طرح معبر 16متری امکان نوسازی برایشان فراهم نبود و املاک ریزدانه بسیاری در این گذر قابلیت ساخت نداشتند. به همین منظور حذف این گذر به طول 270متر، علاوه بر نوسازی بافت فرسوده در این محله، ایجاد صرفه اقتصادی 350میلیارد تومانی نیز برای شهرداری خواهد داشت. همچنین حذف گذر مذکور در حفظ هویت و امنیت محله علی‌آباد جنوبی که دغدغه دیرینه شهروندان این محله نیز بوده تأثیر بسزایی دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید