• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 29 شهریور 1401
کد مطلب : 172048
+
-

احیای بافت‌های فرسوده با بسته‌های تشویقی

شهرداری تهران قصد دارد با ارائه بسته‌های تشویقی، بافت‌های فرسوده پایتخت را احیا کند. خبری که سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران اعلام و تأکید کرده: «شهردار تهران با دو رویکرد به حوزه احیای بافت فرسوده پایتخت ورود کرده که یکی شامل تولید مسکن و دیگری سرعت بخشیدن به نوسازی در بافت‌های فرسوده است.»
به‌گزارش همشهری، ترافیک، آلودگی هوا و بافت فرسوده، 3مشکل پایتخت هستند که کم‌توجهی به هر یک از آنها ممکن است شهر را با چالش‌هایی مواجه کند. البته که در این میان بافت‌های فرسوده ویژگی خاصی دارند. چرا که براثر وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، پایتخت دچارآسیب‌های جبران‌ ناپذیری خواهد شد. ازاین‌رو مدیریت شهری احیای بافت‌های فرسوده را در اولویت اقدامات قرار داده و به‌گفته سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران بازگرداندن مشوق‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده مهم‌ترین و نخستین گام در این زمینه است. 

تولید مسکن با 4سناریو
شهرداری تهران علاوه بر احیای بافت‌های فرسوده؛ همچنان موضوع تولید مسکن را پیگیری می‌کند و به‌گفته هدایت شهرداری در این حوزه 4سناریو دارد.
سناریوی اول: کاهش زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران. به گفته  سرپرست سازمان نوسازی،‌ فرایند صدور پروانه 36ماه بوده که با کم‌کردن زمان دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر به کمتر از 3ماه رسیده است و این کاهش می‌تواند جریان ساخت‌وساز را تسهیل کند.
سناریوی دوم: شناسایی اراضی مستعد ساخت مسکن که به‌گفته سیدمهدی هدایت عمدتاً این اراضی در اختیار سازمان‌ها، نهادهای نظامی، دانشگاهی و... است که رها و تبدیل به فضاهای بی‌دفاع شهری شده‌اند. مانند آجرپزخانه منطقه19، شن‌چاله‌های منطقه18و...آن‌طور که سرپرست سازمان نوسازی عنوان کرده است «هدف‌گذاری قرارگاه 57پروژه است که با اجرای آن می‌توان 57هزار واحد مسکونی در اراضی پادگان جی، دوشان تپه، ساصد و... ساخت.»
سناریوی سوم: مشارکت شهرداری است. هدایت می‌گوید: «برخی از اراضی شناسایی شده‌اند که مالکان توان پرداخت هزینه‌های مربوط به پروانه ساخت یا ساخت‌وساز را ندارند؛ بنابراین شهرداری در پروانه ساخت و میزان سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کند و قدرالسهم آن کاملاً مشخص است.»
سناریوی چهارم: بارگذاری اراضی متعلق به شهرداری. به‌گفته هدایت، اراضی شهرداری حدود 70هکتار وسعت دارد و ظرفیت بارگذاری 30هزار واحد مسکونی را دارند. این اراضی به نمایندگی از شهرداری تهران در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته و پروانه ساخت‌وساز هم صادر شده است. ساخت در این اراضی توسط سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید