• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22149
+
-

بازار ثانویه ارز آغاز به‌کار کرد

ارز
بازار ثانویه ارز آغاز به‌کار کرد


رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز به‌کار بازار ثانویه ارز از دیروز (چهارشنبه) خبر داد و گفت: در این رویه صادرکننده و واردکننده برای مبادله ارز تفاهم می‌کنند و این در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی می‌شود.

به گزارش همشهری، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی به اشتباه تصور کردند که 20درصد درآمد حاصل از صادرات همه کالاها قابل عرضه در بازار ثانویه است درحالی‌که چنین نیست و این بازار به صادرکنندگان بخش خصوصی و خُرد اختصاص دارد. وی افزود: در این بازار 20درصد صادرات غیرنفتی یعنی صادرات اقلامی به جز «پتروشیمی‌ها، فولاد و مواد معدنی رنگین» عرضه می‌شود که این ارز نیز صرف واردات گروه سوم کالایی خواهد شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در این روش واردکننده و صادرکننده بر سر مبادله ارز تفاهم می‌کنند و با ثبت آن در سامانه جامع تجارت، عملیاتی می‌شود، افزود: واردکننده به بانک مراجعه کرده و گواهی ثبت خود را می‌گیرد و بعد با صادرکننده توافق می‌کند و این توافق عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه با فعال‌شدن این بازار و رونق آن، به‌تدریج ابهامات نیز رفع می‌شود، ضمن رد اخبار منتشر شده در زمینه بازگشایی صرافی‌ها از شنبه آینده، گفت: صرافی‌ها اکنون نیز فعالند و در زمینه حوالجات ارزی فعالیت می‌کنند؛ اما اینکه امکان خرید و فروش اسکناس فیزیکی را داشته باشند، در زمان دیگری اقدام خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید