• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21822
+
-

«نمی‌دانستم کیانوش به 94 کیلوگرم رفته است»

«نمی‌دانستم کیانوش به 94 کیلوگرم رفته است»

شورای فنی فدراسیون وزنه‌برداری هیچ‌کاره است؛ این جمله‌ای است که بعد از انتخاب کیانوش رستمی برای بازی‌های آسیایی بارها گفته شده است. تغییر وزن رستمی در آستانه بازی‌های آسیایی،  جامعه وزنه‌برداری را نگران کرده که شاید داستان بازی‌های 2010 دوباره تکرار شود؛ در آن بازی‌ها با اینکه کیانوش شانس مدال طلای وزن 77 کیلوگرم را داشت، به اصرار خودش به وزن 85 کیلو رفت و نتوانست مدالی در گوانگژو بگیرد(موضوعی که کوروش باقری، سرمربی وقت تیم‌ملی دیروز در گفت‌وگو با فارس به آن اشاره کرده است). این بار هم کیانوش چند هفته قبل از شروع بازی‌ها تغییر وزن داده است و از وزن 85 به وزن 94 کیلوگرم رفته است اما این‌بار شرایط فرق می‌کند. هشت سال پیش کیانوش به اندازه امروز معروف نبود، قهرمان جهان و المپیک نشده بود و مهم‌تر اینکه کسی او را  به عنوان ورزشکار سرکش نمی‌شناخت. 
باقری دیروز گفته بود که هشت سال پیش مخالف تغییر وزن کیانوش بوده چرا که در وزن 77 کیلوگرم شانس اول مدال طلا بود، برخواه هم می‌گوید حتی با اعزام کیانوش به بازی‌ها هم مخالف است چه برسد به این که او در یک وزنه بالاتر وزنه‌ بزند، جایی که شانسی برای مدال ندارد. 
بحث انتخاب کیانوش، موضوع دیگری را در فدراسیون به معرض دید گذاشته؛ نقش شورای فنی. روزهای گذشته به دفعات گفته شد که نه سرمربی و نه اعضای شورای فنی، تصمیم گیرنده نیستند و تنها علی مرادی، رئیس فدراسیون است که حرف اول و آخر را می‌زند. در این شرایط انتقادات زیادی به شورای فنی وارد شد، اینکه بله قربانگوی مرادی هستند و  فقط تصمیمات او را تایید می‌کنند. هرچند مدافعان فدراسیون هم این شایعات را رد کردند و مدعی شدند در انتخاب رستمی، درست است مرادی حرف آخر را زده ولی اعضا رای‌گیری هم کرده‌اند و از بین منوچهر رضاخانی، محمد نصیری، محمد زهتاب و محمدرضا کاظمی‌نژاد، کاظمی‌نژاد هم به اعزام او رای داده است. دیروز با کاظمی‌نژاد تماس گرفتیم تا دلیل انتخاب رستمی را توضیح دهد: «شورا سخنگو دارد. آقای جماعت، مدیر روابط عمومی مسئول پاسخگویی هستند.» چرایی اینکه مدیر روابط عمومی چرا باید دلایل شخصی عضو شورا را برای انتخاب یک نفر توضیح دهد، مشخص نیست. زهتاب هم حرف‌های کاظمی‌نژاد را تکرار کرد و اینکه وظیفه روابط عمومی پاسخگویی است البته با این تفاوت که زهتاب تایید کرد، انتخاب کیانوش با تصمیم رییس بوده: «آقای رییس برای انتخاب کیانوش دلایلی داشتند که آقای جماعت می‌تواند توضیح دهد.»
تماس با جماعت بدون جواب ماند و تنها کسی که حاضر شد درباره انتخاب کی‌روش و نقش شورای فنی صحبت کند، محمد نصیری بود. حرف‌های نصیری تایید می‌کند که شورای فنی نقشی در این انتخاب نداشته است اما جالب است که تا دیروز نمی‌دانست رستمی به یک وزن بالاتر رفته. 
    انتقادات به انتخاب کیانوش رستمی زیاد است؟
من به هیچ‌چیزی کاری ندارم. کیانوش قهرمان المپیک و جهان است و حضور در بازی‌های آسیایی مفید است. حالا اگر یک ورزشکار در یکی، دو مسابقه هم اوت کرد، مهم نیست، همه چیز که دست خودش نیست. به‌خصوص اینکه کیانوش به یک وزن بالاتر هم آمده و در شروع کار برایش سخت هم بوده. حالا آقای مرادی تشخیص داده که در تیم باشد، نمی‌شود که او را از دست بدهیم، کسی را نداریم که جایش بگذاریم.
   بعضی‌ها با این نظر شما موافق هستند و می‌گویند اوت کردن کیانوش خیلی مهم نیست... .
اتفاقا خیلی مهم است. همه مسابقات باید برای همه قهرمانان مهم باشد که هست. حتی همین لیگ که چه پول‌هایی برایش می‌گیرند، باید برایشان مهم باشد. این همه پول می‌گیرند برای اینکه دو، سه بار وزنه بزنند و برای کسی که پول‌ چند پوئن بگیرند این کار را هم درست انجام نمی‌دهند. این وزنه‌برداران کارشان وزنه زدن است و از این آهن زندگی‌شان می‌چرخد و صاحب خانه و ماشین می‌شوند. یک قهرمان باید شعورش برسد که چطور وزنه بزند. 
   الان مساله اصلی این است که انتخاب کیانوش رستمی با نظر رئیس فدراسیون انجام شده یا نظر شورای فنی؟
فدراسیون، رئیس‌اش،  کارمندانش، مربی‌اش و ... همه شخصیت دارند. نمی‌شود که کسی سرخود حرف بزند و تصمیم بگیرد. مرادی عقلش می‌رسد که چه کار کند، چه کار نکند. الکی که تصمیم نمی‌گیرد. البته هنوز تصمیمی گرفته نشده. 
   چرا تصمیم نهایی را گرفته‌اند و لیست را هم داده‌اند.
من خبر نداشتم که اعلام کرده‌اند. 
   شما در این انتخاب نقشی داشته‌اید؟ موافق بودید کیانوش به وزن 94 کیلوگرمی بیاید که سهراب مرادی نفر اول است و می‌تواند مدال طلا را بگیرد، ایران هم شانس مدال را در وزن 85 کیلوگرم از دست بدهد؟
سهراب ستاره مسابقات است و قهرمان بزرگی است، با آرامش کارش را می‌کند و کاری هم به کار کسی ندارد. کیانوش سروصدا دارد و باید خودش، خودش را آرام کند. من نمی‌دانستم کیانوش به وزن 94 کیلوگرم آمده. اصلا به وزنه‌های این وزن نمی‌تواند برسد. در این وزن سهراب هست، قهرمانان کشورهای دیگر هم بیکار ننشسته‌اند، آنها هم می‌خواهند پرچم کشورشان را بالا ببرند. 
   پس شما هم فکر می‌کنید کیانوش نمی‌تواند در این وزن مدال بگیرد؟
نمی‌دانم چه بگویم. از عقلم افتاده. خودش می‌داند. نمی‌دانم چرا این بچه این کارها را می‌کند، مدال طلای وزن خودت را ول کنی بیایی به یک وزن بالاتر که چه اتفاقی بیفتد؟ صدای همه را در بیاوری و آقای مرادی را هم عصبانی کنی. 
   آقای مرادی چرا عصبانی است، او  که خودش انتخاب کرده؟
او که عصبانی نمی‌شود. قهرمان بوده، 16 سال رئیس کنفدراسیون آسیا بوده، سال‌ها رئیس فدراسیون ایران بوده و زیر و روی همه چیز را می‌داند. داستان سعید علی حسینی و سهراب مرادی را که همه می‌دانند، آقای مرادی آنها را دوباره به وزنه‌برداری برگرداند. مرادی کارش را بلد است و البته ورزشکاران هم باید حرف بزرگ‌ترهایشان را گوش دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید