8 هزار پرسشنامه الکترونیکی آماری از اکوسیستم بازیکنهای الکترونیکی (گیمر) ایرانی را در سال۱۳۹۶ ارائه داده است. آماری که روز گذشته رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای و معاون پژوهشی او ارائه شد، نکات جالبی برای ارائه دارد و میتواند نقشه راه بازیسازهای فعلی و آینده کشور را هموارتر کند. ۲۸میلیون کاربر ایرانی که جزو بازیکنهای الکترونیکی ایران طبقهبندی میشوند، حالا نسبت به دو سال قبل سن کمتری دارند و سلیقههای جدیدتری. آمارهایی که مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) ارائه کرده، نشان میدهد کاربران ایرانی هزینه قابل توجهی بابت سرگرمشدن میپردازند که میتواند یک بازار جدی برای بازیسازهای ایرانی باشد.
۲۸میلیون نفر
این تعداد کل گیمرهای ایرانی است که روی تمام پلتفرمها از تلفن همراه هوشمند گرفته تا کنسول و... مشغول بازی هستند. تعدادشان در آمار دو سال پیش، ۲۳میلیون نفر بود. میتوان اینطور تعبیر کرد که دسترسی به ابزارهای بازی در این دو سال آسانتر شده است.
۲۰۰ هزار دستگاه
بیشترین سهم از بازار بازی ایران در اختیار سختافزارهاست که ۵۷درصد اعلام شده و از بین تمام سختافزارهای بازی نیز «پلیاستیشن۴» رکورددار است که ۲۰۰ هزار دستگاه از آن در ایران فروش رفته است.
![](/img/newspaper_pages/1397/04%20TIR/11/NIMROOZI/2008.jpg)