• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 26 اسفند 1402
کد مطلب : 221172
+
-

افطار با محبوب‌ترین دسر ایرانی

افطار با محبوب‌ترین دسر ایرانی

فاطمه عباسی

رسم است که ما ایرانی‌ها در‌ماه رمضان برای وعده افطار مهمان دعوت کنیم و افطاری بدهیم. معمولا هم چند نوع خوراکی هست که در این وعده غذایی تهیه می‌شود، یکی از این خوراکی‌ها، شله زرد است که هم به‌عنوان دسر و هم به‌عنوان غذا می‌خورند. حالا فکر کنید این غذای خوشمزه که ما ایرانی‌ها استاد پختش هستیم، در لیست محبوب‌ترین دسرهای سنتی برای افطار در جهان هم هست و رتبه سوم را دارد.
ماجرا این است که سایت تخصصی «اطلس‌مزه» که در زمینه انواع غذاها و خوردنی‌ها پژوهش می‌کند و شهرتی جهانی دارد، به‌تازگی لیست برترین «دسرهای سنتی برای افطار» جهان را منتشر کرده که در این لیست شله زرد با امتیاز 4.3از 5در بین 3 دسر برتر قرار گرفته است. در اين سایت نوشته شده: « افطار، وعده‌ای که مسلمانان روزه‌شان را با آن در‌ماه رمضان باز می‌کنند، زمان لذت‌بردن از دور هم جمع‌شدن است. غذاهای سنتی افطار در دنیای اسلام بسیار متنوع است و هر کدام از آنها، فرهنگ و سنت غذایی غنی مسلمانان را بازتاب می‌دهد. در این میان، دسرها نقش مهمی در افطار دارند و پایانی شیرین بر یک روز روزه‌داری هستند.»
ضمن اینکه این سایت در توضیح چگونگی پخت شله زرد نوشته: «پودینگ برنج و زعفران که به‌عنوان شله زرد شناخته می‌شود، یک دسر باستانی ایرانی است که روزگاری فقط در مناسبت‌های خاص سرو می‌شد. برنج در آب پخته می‌شود و بعد روی آن مقدار زیادی زعفران و شکر ریخته می‌شود، در همین حال دیگر افزودنی‌ها مثل مغز پسته و ادویه‌هایی مثل دارچین و هل هم به آن اضافه می‌شود. شله زرد معمولا در پرس‌های یک نفره سرو می‌شود و با دارچین، بادام خلالی و پسته تزیین می‌شود.»
جالب است بدانید که در لیست محبوب‌ترین دسرهای سنتی برای افطار سایت اطلس‌مزه، «باقلوا» هم که یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های ایرانی است، با امتیاز 4.4در رده دوم قرار دارد اما نه به نام ایران، بلکه به نام ترکیه، چرا که باقلوا در این کشور هم حسابی شهرت دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید