• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214884
+
-

فهرست ناایمن‌های تهران ‌کوتاه شد

عضو شورای شهر تهران از ایمن‌سازی تعدادی از ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق خبر داد

یادمون نره!
فهرست ناایمن‌های تهران ‌کوتاه شد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

سال‌هاست که فرسودگی و ناایمن بودن بخشی از ساختمان‌ها یکی از مشکلات و چالش‌های مهم و اولویت‌دار شهر تهران است. متأسفانه در سال‌های اخیر با وجود وقوع حوادث ناگواری چون فاجعه ساختمان پلاسکو، کار چندانی در راستای شناسایی و از آن مهم‌تر ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های پرخطر پایتخت صورت نگرفته بود، اما در این دوره از مدیریت شهری موضوع ارتقا و افزایش ایمنی شهر تهران به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که یکی از کارهای مهم صورت گرفته در این راستا شناسایی و پایش ساختمان‌های پرخطر و آغاز ایمن‌سازی‌ آنها با همراهی و همکاری دیگر بخش‌ها بود. امروز طبق اعلام رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران و با پیگیری‌های صورت گرفته در ششمین دوره از مدیریت شهری، آمار مربوط به این ساختمان‌ها نسبت به 2سال قبل با کاهش تقریبا 50عددی همراه بوده و به حدود 80ساختمان رسیده است، یادآور اقداماتی است که می‌شد در سال‌های اخیر در این حوزه انجام داد تا تهران شهری ایمن‌تر باشد، اما مانند دیگر حوزه‌های شهری از قبیل حمل‌ونقل عمومی این موضوع هم مورد غفلت قرار گرفت.

شناسایی و معرفی 129ساختمان ناایمن
شهردار تهران درباره ساختمان‌های ناایمن در بهمن1401 می‌گوید: «وقتی صحبت از ساختمان ناایمن می‌کنیم، مولفه‌های مختلفی دارد و تا الان هیچ‌وقت نگاه جامع درباره وضعیت ساختمان‌های تهران وجود نداشته و تنها ناایمن بودن ساختمان‌ها از نظر آتش‌نشانی پردازش شده و به ۱۲۹ساختمان ناایمن رسیدند که به متولیان این ساختمان‌ها اعلام شده است که ساختمان‌هایشان را از نظر استاندارد‌های آتش‌نشانی ایمن کنند. 2‌ماه پیش با همکاری ۹دستگاه ۲۲تیم تشکیل دادیم که موضوع ایمنی ساختمان‌ها را از همه‌نظر مورد پایش قرار دهند که هدف اولیه ما پایش ۱۶هزار ساختمان است که تا الان اطلاعات ۶۰۰ساختمان برداشت شده است.  اسامی ساختمان‌های ناایمن را به مراجع قضایی تحویل می‌دهیم و در موضوع ایمنی با کسی تعارف نداریم. از پایش ساختمان‌های بلند کار را شروع کردیم.»

انتشار  اسامی ساختمان‌های ناایمن
سوم خرداد امسال بود که با اعلام معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، اسامی این ساختمان‌ها منتشر شد. در این رابطه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کردند؛ پس از بازدید از 33هزار ساختمان ناایمن تهران با ضریب ناایمنی مختلف، در نهایت 129مورد به‌عنوان ساختمان‌های پرخطر شناسایی و معرفی شدند. از این تعداد تا زمان انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن، با اقدامات صورت‌گرفته در این دوره از مدیریت شهری، تعداد این ساختمان‌ها به کمتر از 100مورد کاهش پیدا کرده بود. در ادامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آغاز هفته جاری از کاهش ساختمان‌های ناایمن پایتخت خبر داد و گفت: «از ۱۲۹ساختمان، تعداد ساختمان‌های ناایمن دورقمی شده است و پیگیری برای ایمن‌سازی آنها ادامه دارد. در مجموع 3هزار ساختمان از لحاظ ایمنی سازه پایش شده و گزارش هزار واحد نیز ارائه شده است.» سکاندار پایتخت در ادامه با تأکید بر لزوم ایمنی مدارس و بیمارستان‌ها گفت: «بیمارستان‌ها و مدارس باید ایمن شوند و بنده نیز این موضوع را پیگیری خواهم کرد.»

آخرین آمار ساختمان‌های ناایمن
همانطور که زاکانی وعده آن را داده بود، با تداوم پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران، طبق اعلام عضو شورای شهر تهران امروز تعداد ساختمان‌های ناایمن به حدود 80مورد کاهش پیدا کرده‌است.
در این رابطه مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه سیاست ما نظارت بر ۱۲۹ساختمان بود که تا پایان امسال عدد این ساختمان‌ها به صفر برسد، گفت: «براساس آمار غیررسمی تعداد این ساختمان‌ها به ۸۰ساختمان کاهش یافته و در روزهای پیش‌رو جلسه‌ای با همکاری مناطق برگزار خواهیم کرد تا پیگیری دقیقی صورت بگیرد و بتوانیم این عدد را تا پایان سال به صفر برسانیم. شاید تحقق این عدد سخت باشد، اما شدنی ا‌ست. امیدواریم بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم و کل ۱۲۹ساختمان تا پایان سال تعیین‌تکلیف شوند.»
در این رابطه قدرت‌الله محمدی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به همشهری می‌گوید: «این ساختمان‌ها که رفع خطر شده‌اند، در حوزه حریق نواقص و مشکلاتی داشتند که برطرف شده است. درمورد ساختمان‌های باقیمانده هم درحال تعامل هستیم. به آنها اخطار می‌دهیم و جلسه می‌گذاریم تا نواقص موجود را برطرف کنند. در این دوره اراده ما بر رفع نواقص ساختمان‌های پرخطر بود و این موضوع را به شکل مستمر پیگیری کردیم.»
محمدی درمورد آمار دقیق ساختمان‌های پرخطر باقیمانده و اینکه چه زمانی تعداد آنها به صفر خواهد رسید هم می‌گوید: «تا پایان هفته جاری آخرین آمار ساختمان‌های ناایمن شهر تهران را اعلام می‌کنیم. از آنجا که کار ما ایمنی است و کارها باید با دقت و فارغ از بحث آمار‌ها به‌درستی پیش برود، »

 

این خبر را به اشتراک بگذارید