• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21429
+
-

شفافیت به تنهایی کافی نیست

 هوشنگ صدفی | روزنامه‌نگار:

بعد از پیگیری روزنامه همشهری در زمینه انتشار اسامی خبرنگاران در استفاده از سهمیه طرح ترافیک و بعد از گذشت 53روز از اجرای طرح ترافیک جدید در کلانشهر تهران‌، بالاخره معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در راستای شفافیت‌بخشی به فعالیت خود در حوزه اعطای آرم ترافیک به خبرنگاران، اسامی آنان را منتشر کرد. هرچند این حرکت قابل تقدیر دیرهنگام بود اما با توجه به انتشار اسامی خبرنگاران، ناخودآگاه به پرسش‌هایی بین اصحاب رسانه دامن زده است. قریب به 2240نفر از خبرنگاران شهر تهران مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک با سهمیه خبرنگاری دریافت کرده‌اند که از این تعداد 2نفراز آنان نمایندگان مجلس دهم هستند که به جای استفاده از موقعیت نمایندگی علاقه داشتند از کسوت خبرنگاری بهره‌مند شوند. هرچند این نوع نگاه نشان‌دهنده پرستیژ و اعتباربخشی به موقعیت اجتماعی خبرنگاران در بین نمایندگان مجلس دهم است اما از منظرافکار عمومی، نشان‌دهنده فرار از پرداخت هزینه بیشتر و استفاده از سهمیه خبرنگاری است. بی‌گمان اگر این نمایندگان محترم مجلس هم از تسهیلات نمایندگی مجلس برای دریافت آرم ترافیک استفاده می‌کردند، شاید دو نفر دیگر از خبرنگاران از این مزایا بهره می‌بردند. هرچند نمایندگان مجلس اغلب از سرویس حمل‌ونقل نمایندگی بهره می‌برند و کمتر از ماشین شخصی برای امور نمایندگی استفاده می‌کنند.
علاوه برآن در بین اسامی منتشرشده اشخاصی با مشخصات فامیلی مشابه وجود داشتند. انتشار اسامی تخصیصی به رسانه‌ها می‌تواند شفافیت بیشتری را در بین اهالی رسانه منجر شود.

چندی قبل محسن پورسیدآقایی‌، معاون شهردارتهران در یادداشتی در روزنامه همشهری خطاب به اهالی رسانه نوشت:«حتی می‌توان اذعان کرد سهمیه واگذار شده به اصحاب رسانه به‌عنوان پیشتازان عرصه اطلاع‌رسانی به نسبت میزان تقاضا به‌مراتب بیشتر از گروه‌های دیگر بوده‌است. لذا انتظار می‌رود اصحاب رسانه نیز این محدودیت را درک کرده و از درخواست‌های مضاعف برای افزایش سهمیه خود که موجب اعتراض سایر اقشار محترم خواهد شد، خودداری فرمایند.»

به‌رغم تمامی تمهیدات اندیشیده‌شده  در ارائه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، در عمل ظلمی هم روا شده که بد نیست به گوشه‌ای از آن اشاره شود. برخی از افراد بازنشسته صنف خبرنگاران معلوم نیست چگونه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک دریافت کرده‌اند یا چطور برخی از افراد فعال سیاسی توانسته‌اند از این سهمیه بهره بگیرند. گفتنی در این‌باره زیاد است. با وجود این منتظر می‌مانیم تا با انتشار نام رسانه‌ها بیشتر به موضوع بپردازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید