• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21407
+
-

عوامل موثر در رکود بازار لوازم خانگی

یک کارشناس فروش: قیمت صعودی دلار موجب افزایش قیمت لوازم خانگی و کاهش فروش آن شده است


پریسا اشرفی| البرز - خبرنگار:


ارز و تأثیر آن بر بازار یکی از عوامل مهمی است که عمده فعالیت‌های اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مستقیما بر روند فعالیت سرمایه‌گذاران اقتصادی تأثیر می‌گذارد. لوازم خانگی یکی از مهم‌ترین نیازهای معاش انسانی است که به طور مستقیم با افزایش و کاهش قیمت ارز ارتباط دارد. بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که در سال‌های اخیر با رکود جدی مواجه بوده است و افزایش قیمتها به این رکود دامن زده. در همین زمینه، با «سمیرا ریوندی» کارشناس فروش که بیش از 10 سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


وضعیت بازار با توجه به افزایش قیمت دلار چطور است؟

در این روزها نه کسی کالا می‌خرد و نه کسی می‌فروشد. کالا در بازار موجود است، اما مردم خریداری نمی‌کنند، زیرا لوازم خانگی گران است و قرار است گران‌تر شود. اتحادیه لوازم خانگی افزایش 7.5 درصدی را به ما اعلام کرده است. وقتی قیمت یک گوشی موبایل 800 هزار تومان افزایش یافته است، حساب کنید که قیمت یک یخچال ساید بای ساید چقدر اضافه می‌شود.

آیا تنها افزایش قیمت دلار دلیل این گرانی است؟

مهم‌ترین دلیل همین است، زیرا با توجه به اینکه قطعات اولیه لوازم خانگی وارداتی است، افزایش قیمت دلار روی قیمت تمام‌شده لوازم خانگی ساخت داخل هم موثر است.

در یکی - دو ماه اخیر، وضعیت فروش چطور بوده است؟

واقعیت این است که قیمت دلار سیر صعودی بسیار زیادی داشت. به همین دلیل اصلا فروش خوب نیست. دی، بهمن و اسفند فصل خرید مردم است، اما آن موقع هم شاهد رکود شدید در بازار بودیم، چه برسد به الان.

وضعیت کالاهای قاچاق در بازار چطور است؟

کالای قاچاق در بازار کم‌ نیست. اجناس قاچاق معروف به جنس بانه‌ای هستند و این اجناس در بازار زیاد است. به عبارتی، کالاهای لوازم خانگی بدون ضمانت در بازار لوازم خانگی زیاد است و خریدار هم به دلیل اینکه کالای مورد نظر خود را از بین کالاهای قاچاق با 400 تا 800 هزار تومان زیر قیمت بازار می‌تواند تهیه کند اقدام به خرید کالای قاچاق می‌کند.

کیفیت کالاهای ایرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا مورد استقبال مردم و فروشندگان هست؟

در سال‌های اخیر کالاهای ایرانی هم کیفیت خوبی داشته‌اند و ‌کم مشتری ندارند. به عنوان مثال، قطعات مورد نیاز برای ساخت لوازم خانگی با برند اسنوا و دوو کره جنوبی به ایران وارد می‌شود و این قطعات در ایران مونتاژ و در بازار عرضه می‌شود، با این تفاوت که برند اسنوا یک برند ایرانی است، اما برند دوو یک برند کره‌ای است. به همین دلیل اجناسی که با برند اسنوا در بازار عرضه می‌شوند ارزان‌تر است، اگرچه کیفیت این دو برند با یکدیگر تفاوتی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید