• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 3 تیر 1403
کد مطلب : 228042
+
-

جغرافیای لوازم آرایشی

بازارهای جهانی لوازم آرایشی با ارزش 380میلیارد دلاری با معضل محصولات قاچاق و تقلبی دست و پنجه نرم می‌کنند

جغرافیای لوازم آرایشی

لوازم آرایشی – بهداشتی یک صنعت جهانی چند میلیارد دلاری است که رشد آن با سرعت قابل توجهی ادامه دارد. عوامل این روند صعودی هم افزایش آگاهی مصرف‌کننده از مراقبت شخصی، تأثیر رسانه‌های اجتماعی و گسترش صنعت مد و زیبایی است. سال 2023، ارزش بازار جهانی لوازم آرایشی تقریباً 380میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027ارزش این بازار به 463.5میلیارد دلار برسد. این در حالی است که کشورهای آسیایی ازجمله ایران و ترکیه جزو پرمصرف‌ترین‌های لوازم آرایشی هستند. ارزش بازار آسیا همراه با اقیانوسیه تقریبا نیمی از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد؛ 157میلیارد دلار. برخی کشورها پرمصرف‌ترین و برخی دیگر تولیدکنندگان عمده این محصولات هستند. اما مدت‌هاست که جهان با چالش عجیبی در این حوزه مواجه شده است؛ جولان محصولات تقلبی و قاچاق و رونق اقتصاد زیرزمینی لوازم آرایشی که سلامت جوامع را نشانه گرفته است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا (EUIPO) پیش‌تر اعلام کردند که ارزش بازار محصولات تقلبی در سال 2016چیزی حدود 509 میلیارد دلار بوده که حدود 10درصد از این بازار مربوط به لوازم آرایشی است. این رقم احتمالاً در سال‌های اخیر به‌دلیل رشد تجارت الکترونیک و تجارت بین‌المللی افزایش هم یافته است؛ چالشی که البته در برخی کشورها با وجود قوانین سختگیرانه کمتر دیده می‌شود اما برخی کشورها هم آسیب‌های جدی در این‌باره دارند. افزایش محصولات تقلبی در بازار این کشورها مصرف‌کنندگان را با عوارضی ازجمله تحریک پوست، بثورات و واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌های ناشی از تولید غیربهداشتی محصول و حتی مشکلات طولانی‌مدت به‌دلیل مصرف مواد آرایشی حاوی مواد سمی ازجمله سرب، جیوه و آرسنیک مواجه می‌کند.
سایت statista  (یکی از بزرگترین پایگاه‌های داده‌های بازار در جهان) چندین مقاله درباره کشورهای پرمصرف در حوزه لوازم آرایشی - بهداشتی، گردانندگان اصلی بازار لوازم آرایشی در جهان و همچنین جولان قاچاق در برخی کشورها و مناطقی که عمده لوازم آرایشی تقلبی و فیک را در جهان تولید می‌کنند، منتشر کرده که در این صفحه بخشی از آمارهای این مقالات آمده است.



تقلب دربستر آنلاین
از سال ۹۷ دستورالعملی از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که براساس آن فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی از طریق داروخانه به‌صورت غیرحضوری و آنلاین قابل عرضه باشد. این مسئله شامل شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های غیرمجاز نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از محصولات عرضه شده در این بسترها، تاریخ مصرف‌گذشته یا تقلبی بوده‌اند.

نظرات   مصرف ‌کنندگان
در سایت‌های فروش آنلاین قبل از خرید لوازم آرایشی، نظرات سایر مصرف‌کنندگان را بخوانید تا ببینید آیا شکایتی در مورد اصالت وجود داشته یا خیر؟ درباره فروشنده هم پس از بررسی اطمینان حاصل کنید که شهرت خوبی دارد. خودتان هم درصورت خرید یک محصول نامناسب به دیگران درباره آن هشدار دهید و آن را گزارش کنید.

عمر کوتاه این لوازم آرایشی
ریمل، کوتاه‌ترین طول عمر را بین محصولات آرایشی دارد. تاریخ انقضای این محصول ۳ تا ۴‌ماه است و چنانچه تاریخ مورد نظر به اتمام رسید باید آن را دور انداخت. با پایان تاریخ مصرف هر بار برس خط چشم و ریمل داخل مخزن آن فرو می‌رود، باکتری‌های موجود می‌تواند، چشم‌ها را دچار بیماری‌های عفونی‌کند.

زیاده‌روی  نکنید
در مصرف لوازم آرایشی ازجمله رژلب زیاده‌روی نکنید. این فرآورده آرایشی مواد مضر زیادی مانند فلزات سمی سنگین دارد و ممکن است مواد اولیه آن که از آلاینده‌های معمول زیست‌محیطی است به‌طور ناخواسته و بر اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود. نتیجه آن هم تماس بدن با مواد سمی است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید