• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211942
+
-

بازی سیاسی با 17هزار میلیارد شهرداری تهران

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

«17همت (هزار میلیارد تومان) جایی هزینه نشده است. این پول کجاست؟» جمله‌ای که پس از اظهارنظر احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان حسابرسی 6ماهه تبصره‌های بودجه سال۱۴۰۲ شهرداری تهران مطرح شد و بعضی از رسانه‌ها بلافاصله، گم شدن 17هزار میلیارد تومان را تیتر کردند و بار دیگر به شهرداری تهران اتهام زدند. صادقی بلافاصله این موضوع را شیطنت برخی رسانه‌ها دانست و گفت که من هرگز صحبتی از ناپدیدشدن و یا گم شدن پول نکرده‌ام و مطرح کردن چنین مباحثی بدفهمی یک موضوع کارشناسی یا متأسفانه شیطنت رسانه‌ای است.
او تأکید کرد: «براساس گزارشات، ۴۰هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده و از این میزان ۲۰هزار میلیارد تومان در سامانه شفافیت به ثبت رسیده و شهرداری باید گزارش هزینه مابقی آن را نیز ارائه دهد و در سامانه به ثبت برساند. بنابر اعلام معاون مالی این تفاوت اعداد در میزان ثبت در سامانه ناشی از پرداخت علی‌الحساب در پروژه‌های عمرانی و خرید تجهیزات است.»
 به‌گفته رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، به هیچ عنوان مسئله گم شدن مطرح نشد و شیطنت رسانه‌ای صورت گرفته است. بعضی از رسانه‌ها بی‌تفاوت به توضیحات ارائه شده، همچنان به طبل شایعه‌پراکنی خود می‌کوبند، اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در حاشیه رویداد شنبه‌های امید و افتخار اصل ماجرای 17هزار میلیارد تومان را این‌طور تشریح کرد.
«ما در شهرداری 3 سرفصل داریم که شامل تخصیص منابع، اجرای پروژه‌ها و نشاندن منابع در چارچوب‌های مالی است. از ابتدای سال، مسیری جهش‌وار را در پیش گرفته‌ایم و 17هزار میلیارد تومان فاصله بین تخصیص اولیه اعتبار با گام دوم و سوم یعنی پروژه‌ها و نشاندن منابع در چارچوب‌های مالی است. به همین دلیل در طول سال مالی دولت و دستگاه‌های اجرایی، پایان اردیبهشت‌ماه برای ثبت یا نشستن هزینه‌ها در حساب‌ها مشخص شده است. باید برای کسانی که به اذهان مردم آسیب می‌زنند، تأسف خورد؛ چرا که برخی با ذوق‌زدگی این موضوع را مطرح کردند؛ درحالی‌که ۱۷هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها هزینه شده و در حساب‌ها مشخص خواهد شد. تمام پیش‌پرداخت‌ها در قالب همین 17هزار میلیارد تومان انجام شده است که می‌توان به پیش‌پرداخت 3500میلیارد تومان خط10 و خرید اتوبوس اشاره کرد که هنوز به هزینه ننشسته است. به‌هرحال امیدواریم اقدامات انجام شده در امور شهر دستخوش امور سیاسی قرار نگیرد.
هیچ پولی گم نشده است؛ این ۱۷ هزار میلیارد تومان، پول پیش‌پرداختی است که برای کار پرداخت شده اما هنوز ثبت سند نشده است. تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده فرصت وجود دارد که ارقام به ثبت برسد. برخی می‌خواهند با «فساد، فساد» گفتن نگاه‌ها را از خودشان و نامه عمل‌شان بردارند؛ در انتشار این خبر در برخی رسانه‌ها بی‌دقتی و سیاسی‌کاری صورت گرفت.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید