• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20836
+
-

تابستان نباید فصل مرگ در جوانی باشد

امیر ابراهیمی  | کارشناس ترافیک:

آمار پزشکی قانونی گلستان در سال‌های گذشته حاکی است که مرگ ناشی از تصادف موتوسیکلت سواران در تابستان بیشتر از فصل های دیگر اتفاق می‌افتد. این آمار از صدمات سخت و تلفات 50 درصد راکبان موتوسیکلت درون شهری و  با میانگین سنی 25 تا 35 سال به ویژه در سال‌های 94، 95، 96  خبر می‌دهد. از سوی دیگر بیش از 200 هزار موتوسیکلت در شهرها و جاده‌های استان تردد می‌کنند. تعداد زیادی از آن ها پلاک ندارند و راکبان شرایط ایمنی را هنگام رانندگی رعایت نمی‌کنند. به نظر کارشناسان عاملی که در چنین مواردی می‌تواند راهگشا باشد، افزایش کار آموزش به عنوان یکی از ابزارهای اثرگذار است. استفاده روزافزون شهروندان گلستانی از موتوسیکلت، بدون در نظر گرفتن شرایط ایمنی، آمار تصادف با این وسیله نقلیه را در این فصل نسبت به فصل‌های دیگر سال افزایش می‌دهد. کارهای آموزشی در گلستان در سال‌های 95 و 96 بسیار جدی‌تر از قبل پیگیری شد. 

از جمله، همه راکبانی که موتوسیکلت‌های آنان توقیف شد، موظف به حضور در کلاس‌ها قبل از ترخیص وسیلۀ نقلیه شدند. ارتقای هنجارهای موتوسیکلت‌سواری و رعایت نکات ایمنی از مواردی است که پلیس راهور باید با شدت بیشتری بر آن تمرکز و در اجرای برخی تدابیر سخت‌گیرانه در برخورد با موتورسوارن جدی تر عمل کند. اگر چه تا زمانی که راکبان موتوسیکلت استفاده از وسایل ایمنی و احترام به حقوق شهروندان را رعایت نکنند، تدابیر سخت‌گیرانه فقط تعداد اندکی از تلفات را کاهش می‌دهد. 

تجربه نشان می دهد که اصرار مداوم بر ارتقای سطح مهارت های رانندگی با وسایل نقلیه مختلف و ایجاد تمهیدات جاده‌ای صحیح و رعایت نکات ایمنی از  عوامل مهم کاهش تصادف‌ها خواهد بود. اهمیت این موضوع از آن جا نشات می‌گیرد که با وجود همه اقدام‌های انجام شده هنوز بیش از 35 درصد از قربانیان ناشی از تصادف‌های برون شهری درگلستان را راکبان موتورسوار و سرنشینان آنان تشکیل می‌دهند. کم‌توجهی به ورودی و خروجی‌های جاده‌های استان به‌خصوص جاده‌های فرعی روستایی، رانندگی در شب بدون رعایت نکات ایمنی، حرکت در پس کامیون‌ها و اتوبوس‌های جاده‌ای، کم‌توجهی به چراغ قرمز در چهارراه‌ها و گذر از پیاده‌روها و نگذاشتن کلاه ایمنی در تابستان از دلایلی است که موجب افزایش این آمار شده است.

 پلیس راهور در حرکتی تشویقی هر سال پس از برگزاری دوره‌های آموزشی و ایمنی هزاران کلاه ایمنی میان موتور سواران توزیع می‌کند. نکتۀ مهم نهادینه کردن اهمیت استفاده از کلاه ایمنی است؛ اگر نه توزیع کلاه چندان در سامان دهی موتوسیکلت سواران اثر گذار نخواهد بود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی پلیس راهوار طی 5 سال گذشته، عابران پیاده بیشترین قربانیان تصادف با موتوسیکلت‌ها در گلستان هستند. 

در حقیقت عابران، قربانیان بی پناه تصادف با راکبان موتور سواری هستند که بدون رعایت قوانین رانندگی و احترام به حقوق شهروندی در معرض تصادف با این وسیله نقلیه قرار می‌گیرند.
موتورسواران در حالی جان عابران را می‌گیرند یا به آنان صدمات جدی وارد می‌کنند که آمار صدور گواهینامه‌های راکبان با تعداد موتوسیکلت‌های در حال تردد در شهرهای استان همخوانی ندارد. این موضوع یعنی بیمه نبودن آنان موجب شده است برخی از راکبان موتوسیکلت‌ها به علت کم‌توانی در پرداخت دیه راهی زندان شوند. از سوی دیگر حدود 70 درصد از جان باختگان بر اثر تصادف با موتوسیکلت، بین 15 تا 35 سال دارند و ضربه مغزی  عامل نخست مرگ و میر آنان اعلام می شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید