• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20575
+
-

حال دریاچه خوب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست: با افزایش 26 درصدی بارش‌ها در استان امیدواریم شرایط دریاچه بهتر از قبل شود

زیست بوم
حال دریاچه خوب است





فاطمه جعفرنژاد| ارومیه- خبرنگار:

دریاچه ارومیه این روزها در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می‌برد، دریاچه‌ای که کم کم در حال خشک شدن بود با مساعدت دولت و افزایش میزان بارش‌ها از 500‌میلیون متر مکعب در سال 93 به بیش از 2میلیارد و 230میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده است.

در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌های آسمانی، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و نیز گرم شدن هوا به میزان 3/1 تا 2 میلیارد مترمکعب سطح تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است این در حالی است که در فصل گرما سالانه یک متر آب دریاچه ارومیه معادل هزار میلیمتر تبخیر می‌شود.

ثبات در وضعیت دریاچه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار همشهری درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار‌می‌کند: سطح تراز دریاچه ارومیه 84/1270 است که مشابه مدت زمان پارسال است و کاهش و یا افزایش نداریم که نشان دهنده تثبیت وضعیت فعلی دریاچه است.
«پرویز آراسته» سطح مساحت آبی دریاچه ارومیه را 2 هزار و ۴۰۰‌کیلومتر و میزان آب موجود در شرایط فعلی را 2 میلیارد و ۲۳۰‌میلیون متر مکعب عنوان کرده و می‌گوید: در سال ۹۳ میزان آب موجود دریاچه ارومیه کمتر از ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود اما شرایط موجود نوید بخش احیای این دریاچه ارزشمند است. وی با اشاره به شناسایی ۲۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در منطقه جبل دریاچه ارومیه اضافه می‌کند: در حال حاضر عملیات اجرایی برای رفع این کانون ریزگردها در دست اجراست اما تسریع روند اجرا نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است. مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیز افزایش ۲۶ درصدی میزان بارش‌ها در کل استان ابراز می‌کند: با مدیریت این میزان بارش و رهاسازی بخشی از آن به سمت دریاچه امیدواریم شرایط بهبود یابد.


سالانه یک متر آب دریاچه تبخیر می‌شود

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: سالانه یک متر آب دریاچه ارومیه معادل هزار میلیمتر همزمان با فصل گرما تبخیر می‌شود.«حجت جباری» با بیان این که میزان تبخیر آب دریاچه ارومیه بسته به میزان دمای هوا و گرما بستگی دارد، می‌گوید: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌های آسمانی، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و نیز گرم شدن هوا به میزان 3/1 تا 2‌میلیارد مترمکعب سطح تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است.وی با اشاره به این که بر اساس ارزیابی سال‌های اخیر سالانه یک سانیتمتر از آب دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود ادامه می‌دهد: از روز گذشته به دلیل گرم شدن هوا تبخیر آب دریاچه ارومیه آغاز شده که امیدواریم در روزهای آتی شاهد کاهش میزان تبخیر طی فصل گرما در سال جاری باشیم.معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی درباره تامین حق آبه دریاچه از سوی وزارت نیرو می‌افزاید: امسال حق آبه دریاچه ارومیه به میزان ۳۱۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه دریاچه ارومیه رهاسازی و تامین شده است.

جباری با بیان این که در زمینه رهاسازی آب سدهای حوضه دریاچه ارومیه هیچ مشکلی با آب منطقه ای نداریم اذعان می‌کند: طبق تفاهم نامه ستاد احیای دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای متعهد است اگر آب مازاد در پشت سدهای استان داشته باشیم به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود.وی با بیان این که این رهاسازی حق آبه باید در مصب رودخانه‌ها صورت گیرد اظهار می‌کند: متاسفانه یک مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم برداشت آب رهاسازی شده در نیمه راه دریاچه ارومیه است که باید برنامه ریزی اساسی در این مورد صورت گیرد.


دریاچه ارومیه عمیق شد

مدیر دفتر برنامه ‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بارش‌های خوب امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از عمیق شدن این دریاچه خبر می‌دهد.
«مسعود تجریشی» با اشاره به این که بارش‌‌های بهاره در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خوب بوده است، اظهار می‌کند: در بارش‌های بهاره در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ اول این که کف دریاچه ارومیه پایین ‌تر رفته که این به معنای حل شدن نمک‌‌های دریاچه ارومیه  است.

وی با بیان این که در برخی نقاط دریاچه، کف آن تا ۲۰ سانتیمتر پایین رفته است، می‌افزاید: بارندگی‌‌های اخیر بیشتر از افزایش سطح باعث افزایش عمق دریاچه ارومیه شده است و همین نشان می‌‌دهد که می‌‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد. بنابراین ادعای برخی مبنی بر غیر قابل احیا بودن دریاچه ارومیه رد می‌‌شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ابراز می‌کند: مسئله مهم دیگر در مورد بارش‌‌های بهاره، مربوط به نوع بارش‌ها است بارش‌‌های بهاره شدت زیادی ندارد و به همین دلیل به غیر از دو یا سه بارندگی که تبدیل به روان آب شد؛ بقیه بارش‌ها بیشتر برای تر کردن زمین‌های خشک و تشنه بود.


مکث

 « مسعود تجریشی» مدیر دفتر برنامه ‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته به لحاظ بارشی سال خوبی نبود، برعکس امسال سال خیلی خوبی داشتیم، اما از آن جا که همه آبخوان‌‌ها در این منطقه خشک بوده، همه آب‌‌ها تنها برای تر شدن خاک‌ها و آبخوان‌ها بود و شدت زیادی نداشت که به روان آب تبدیل شود. در حالی که اگر بارش‌ها با شدت اتفاق می‌‌افتاد منجر به شکل‌ گیری روان آب و جاری شدن آن به سمت رودخانه و سپس دریاچه ارومیه می‌‌شد.
وی در مورد شرایط کلی دریاچه ارومیه در ماه‌‌های آینده ابراز می‌کند: با توجه به بارش‌های مناسب طی سال جاری، اگر برداشت‌‌ها افزایش نیابد و در سال آبی بعد هم بارش‌ها نرمال باشد، آب مناسبی برای دریاچه ارومیه خواهیم داشت و دریاچه شرایط قابل قبولی خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید