• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 27 مرداد 1402
کد مطلب : 200354
+
-

بپا غرق نشی!

هر هفته یک مهارت
بپا غرق نشی!

نیلوفر ذوالفقاری؛ روزنامه‌نگار

تابستان است و هیچ ‌چیز در این هوای گرم، بیشتر از شنا و آب‌تنی نمی‌چسبد. هر سال تابستان، شهرهای شمالی کشورمان به مقصد اول مسافران تابستانی تبدیل می‌شوند و شنا و آب‌تنی در دریا، تفریح محبوب مسافران است، اما شنا در دریا و رودخانه با شنا در استخر تفاوت‌های زیادی دارد؛ به همین دلیل هم به مسافران توصیه می‌شود بایدها و نبایدهایی را رعایت کنند تا موقع شنا خطری تهدیدشان نکند.

کودکان بیشتر از بقیه افراد، مستعد غرق‌شدن هستند، چرا که آنها دوست دارند در آب بازیگوشی کنند، زیاد جست‌وخیز دارند و البته خطر را هم به ‌خوبی احساس نمی‌کنند. یک لحظه غفلت از کودکان ممکن است به یک فاجعه منجر شود. والدین باید بدانند که کودکان ممکن است حتی در کمتر از یک متر آب هم غرق شوند؛ بنابراین به هیچ وجه نباید از آنها دور یا غافل شوند.

وقتی برای شنا می‌روید، حتماً به یک نفر بگویید که کجا می‌روید و کی بر می‌گردید. هیچ ‌وقت به تنهایی شنا نروید. در جایی که هیچ‌کس اطرافتان نیست و دیگران شما را نمی‌بینند یا صدایتان را نمی‌شنوند، شنا نکنید. به‌ویژه در دریا حتما در محدوده‌های مجاز دارای نجات غریق شنا کنید.

اگر احساس گرما یا سرمای زیادی دارید، فکر می‌کنید مریض هستید یا حتی اگر در ساعت‌های اخیر غذا زیاد خورده‌اید، شنا‌کردن انتخاب خوبی نیست. به ‌جای آن در ساحل، پیاده‌روی و مناظر را تماشا کنید، بازی‌های ساحلی انجام دهید یا یک نوشیدنی خنک بنوشید تا جلوی گرمازدگی را بگیرید.

توجه به وضعیت جوی دریا اهمیت زیادی دارد. با مشاهده نخستین نشانه از بد شدن هوا برنامه‌ را تغییر دهید، شنا را متوقف کنید و از آب خارج شوید. به این موضوع دقت داشته باشید که آب همیشه رعد و برق را به‌ خود جذب می‌کند و شنا کردن هنگام طوفان بسیار خطرناک است. وزش باد شدید هم باعث ایجاد تلاطم و امواج بزرگ می‌شود.

سعی کنید در مکان‌های ناشناخته و خلوت شنا نکنید. در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق ‌نجات دارند. از افراد محلی بپرسید که آب آنجایی که هستید امن است یا نه، دمای آن چقدر است، شنا در آن خطرناک است یا نه و سؤال‌هایی از این قبیل که به آشنایی بیشتر شما با آن منطقه کمک می‌کند.

مراقب وجود لوله‌های پوسیده در کنار دریا باشید و هرگز در نزدیکی آنها شنا نکنید، چرا که آبی که از این لوله‌ها خارج می‌شود حاوی آلودگی‌های بسیاری است. از شناکردن در آب‌های حاوی زباله، مواد چربی و سایر پسماند‌های جامد خودداری کنید، زیرا‌ این آب‌ها حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند.

به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌های مربوط به شنا در هر منطقه توجه کنید. آنها برای امنیت شما هستند. توصیه‌های غریق ‌نجات و هشدارهایش را جدی بگیرید. این موضوع جزو اصول مهم ایمنی در شناست. هیچ وقت با اتکا به داشتن تجهیزات بادی شنا، خود یا فرزندانتان را از حضور غریق‌‌نجات بی‌نیاز ندانید.

یاد بگیرید که وقتی یک نفر در حال غرق شدن است، چطور به‌نظر می‌رسد. دست و پا زدن و فریاد زدن معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که فرد دچار مشکل شده باشد، اما لزوماً نشانه این نیست که دارد غرق می‌شود. اگر کسی را دیدید که در آب گرفتار شده و مشکل دارد، اقداماتی هست که می‌توانید انجام دهید. از همه مهم‌تر اینکه برای کمک فریاد بزنید! اگر هم کسی دور و برتان نبود، باید با اورژانس تماس بگیرید.

همیشه جعبه کمک‌های اولیه‌ای همراه داشته باشید. در کف رودخانه‌ها و دریاها ممکن است اجسام تیز و برنده یا سنگ‌هایی وجود داشته باشند که بریدگی و خراش ایجاد کنند. مطمئن شوید که محل کم‌خطر و سالمی را برای شنا انتخاب کرده‌اید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید