• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198717
+
-

بحران سالمندسالاری در آمریکا

بیش از 70درصد بازیگران سیاسی‎آمریکا در دهه 70 یا 80 عمر خود هستند

گزارش
بحران سالمندسالاری در آمریکا

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

جملات نامفهوم، مکث‌های بی‌موقع، سکندری خوردن‌های گاه ‌و بیگاه، دست ‌دادن‌ با هوا، گاف‌های متعدد و لغزش‌های کلامی سیاستمداران فرتوت را این روزها به وفور می‌توان در آمریکا دید؛ کشوری که بیش از 70درصد بازیگران سیاسی‎اش را افرادی تشکیل می‌دهند که در دهه 70یا 80عمر خود هستند. همین جمعه گذشته، «دایان فاینستاین»، سناتور 90ساله حزب دمکرات در جریان رأی‌گیری در مجلس سنا به جای اعلام رأی خود، به‌طور غیرمنتظره سخنرانی از پیش آماده شده‌اش را در حمایت از طرح مزبور قرائت کرد تا جایی که همکارانش مجبور شدند او را ساکت و راهنمایی کنند که به گفتن یک «بله» یا «آها» برای اعلام موافقت خود با طرح بسنده کند.
برای درک عمق بحران پیرسالاری در آمریکا کافی است به این فهرست نگاهی بیندازید: «نانسی پلوسی» 82ساله، «استنی هویر» 83ساله و «جیمز کلیبرن» 82ساله از جمله رهبران ارشد حزب دمکرات در مجلس نمایندگان هستند. حزب جمهوری‌خواه نیز وضعیت بهتری ندارد. چند روز پیش «میچ مک‌کانل» 81ساله، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس سنا، در میانه یک کنفرانس خبری با نگاهی غیرعادی 23ثانیه بدون هیچ حرکت و کلامی ثابت ماند و اطرافیانش را وادار کرد تا او را از جایگاه خارج کنند. این در حالی است که محتمل‌ترین نامزد این حزب در انتخابات ریاست ‌‎جمهوری 2024 یعنی «دونالد ترامپ» نیز 77سال سن دارد و قرار است برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری با جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی از حزب دمکرات رقابت کند که 80ساله است.
روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به بحران فرتوتی سیاستمدارانی که سکان هدایت آمریکا را در دست دارند، نوشت که آمریکایی‌ها در دورانی به‌ سرمی‌برند که مسن‌ها تمایلی به کناره‌گیری کردن از قدرت ندارند؛ درحالی‌که اغلب، توان انجام وظایف خود را ندارند.

چرایی جولان سالمندان در باشگاه سیاستمداران آمریکا
دانشگاه گوتنبرگ 24ژانویه 2023 با انتشار مقاله‌ای یکی از دلایل جولان سیاستمداران مسن در فضای سیاسی آمریکا را دشواری روند ورود نسل جوان به این فضا اعلام کرده است. «آکسل سوندستروم»، کارشناس علوم سیاسی، در این مقاله با اشاره به اینکه سیاستمداران مجلس نمایندگان آمریکا 20سال از میانگین رأی‌دهندگان آمریکایی پیرتر هستند، آورده است که حضور کمرنگ جوانان در عرصه سیاسی به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است.
تنها 11درصد از کاندیداهایی که حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در سال‌های اخیر معرفی کرده‌اند 35ساله یا جوان‌تر بوده‌اند و میانگین سنی نامزدهای منتخب 51.5سال بوده است. سوندستروم می‌گوید واقعیت امر این است که رأی‌دهندگان آمریکایی نامزدهای مسن را ترجیح نمی‌دهند، اما از آنجایی که آنان اغلب منابع و شبکه ارتباطی قوی‌تری دارند، در همان حوزه‌های انتخاباتی که پیش‌تر رأی آورده‌اند نسبت به کاندیداهای جوان شانس بسیار بیشتری برای پیروزی دارند. این کارشناس علوم سیاسی می‌گوید که «یک ارتباط قوی میان سن و آن چیزی وجود دارد که ما آن را سرمایه انتخاباتی می‌نامیم. این سرمایه تجربه سیاست‌ورزی، حمایت احزاب و توانایی تامین مالی کمیپن‌های انتخاباتی را شامل می‌شود.»

خستگی آمریکایی‌ها از سالمندسالاری سیاستمداران
روزنامه دیلی‌میل گزارش داده که نزدیک به سه چهارم آمریکایی‌ها معتقدند که برای فعالیت سیاستمداران منتخب در این کشور باید یک چارچوب سنی، مشخص شود تا آنان را به بازنشستگی ترغیب کند. بنا بر این گزارش، درنظرسنجی مؤسسه «یوگاو» که نتایج آن سپتامبر 2022منتشر شده، 73درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که از نظر آنان سیاستمدارانی چون جو بایدن یا دونالد ترامپ صلاحیت ورود مجدد به کاخ سفید را ندارند. البته این تنها دنیای سیاست در آمریکا نیست که گرفتار پیرسالاری شده است.
پایگاه تحلیلی امریکن‌افرز نوشته، گرچه پیرسالاری در عرصه سیاست، آشکارتر از بخش‌های دیگر است، اما واقعیت این است که این پدیده تمام عرصه‌های زندگی را در آمریکا تحت‌تأثیر قرار داده است؛ به‌طوری که میانگین سنی استادان و مدیران دانشگاه‌ها، مدیران بانکی، مدیران‌ عامل شرکت‌ها و بسیاری دیگر از چهره‌های برجسته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. تنها حوزه‌ای که به‌نظر می‌رسد توانسته از این مهلکه جان سالم به در برد سیلیکون ولی و بخش فناوری بوده است. در این گزارش آمده است که «رهبران سیاسی مسن امروز آمریکا در دوره اوج زندگی خود هژمونی تک‌قطبی آمریکا را به ارث بردند و آن را به دولتی شکست خورده تبدیل کردند؛ پس جای تعجب ندارد که ترجیح می‌دهند همچنان به قیمت نابودی نسل‌های آینده همچنان بر کرسی قدرت تکیه بزنند تا اینکه صادقانه با فناپذیری خود روبه‎رو شوند.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید