• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 28 تیر 1403
کد مطلب : 230199
+
-

آیا آمریکا میزبان مناسبی است؟

برگزاری کوپا 2024 در این کشور ایرادهای بسیاری را نمایان کرد

آیا آمریکا میزبان مناسبی است؟

کوپا ‌آمریکا معمولا حساب و کتاب درستی ندارد. گاهی 4سال یک‌بار، گاهی 3سال در میان و بعضی وقت‌ها دوسالانه یا سال به سال برگزار می‌شود. این به کنار؛ هرچند وقت یک‌بار هم تیم‌هایی از خارج قاره آمریکا مثل قطر، ژاپن و...به این تورنمنت دعوت می‌شوند. این هم هیچ؛ برخی موارد پیش می‌آید که آنها خرجشان را با کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی موسوم به کونکاکاف یکی می‌کنند، مثل همین دوره که هفته پیش با قهرمانی آرژانتین به پایان رسید.
میزبانی این دوره از کوپا به آمریکا رسیده بود و می‌توانست تمرین خوبی برای میزبانی جام‌جهانی باشد. آمریکا یک سال قبل از جام‌‌جهانی باید نخستین دوره جام‌جهانی باشگاه‌ها را با حضور 32تیم میزبانی کند؛ رویدادی که سال2025 برگزار می‌شود. سپس نوبت میزبانی از نخستین دوره جام‌جهانی 48تیمی خواهد رسید. تجربه برگزاری کوپا‌آمریکای2024 نشان داد این کشور هنوز آماده میزبانی از چنین رویدادی نیست.
در رقابت‌های این دوره از کوپا اتفاقات زیادی رخ داد که اگر در کشورهای دیگری افتاده بود، مورد تمسخر جهانیان قرار می‌گرفت. در دیدار پایانی هواداران تیم ملی کلمبیا از کانال‌های تهویه هوا وارد ورزشگاه ‌شدند، ساعاتی پس از فینال هم رامون خسورون، رئیس فدراسیون فوتبال کلمبیا، در ورزشگاه هارد راک دستگیر شد. او متهم به درگیری با چند مأمور حراست در تونل ورزشگاه بود. چند مورد از این اتفاقات را مرور می‌کنیم.
   فینال کوپا‌ آمریکا به‌دلیل هجوم برخی از هواداران کلمبیا به ورزشگاه، با تأخیر بیش از یک ساعته آغاز شد.
   در جریان دیدار اروگوئه با کلمبیا بازیکنان تیم شکست خورده به سرکردگی داروین نونیس با هواداران کلمبیا درگیر شدند. اتفاقات از این دست زیاد رخ داد.
   بین 2نیمه مسابقه فینال 25دقیقه وقت استراحت گرفته شد تا کنسرت برپا شود.
   بازی‌ها وقت اضافه نداشت و درصورت تساوی در مراحل حذفی، بازی مستقیم به ضربات پنالتی می‌رفت، تا اینکه در فینال ناگهان همه‌‌چیز تغییر کرد و بازی کلمبیا- آرژانتین وقت اضافه‌دار شد.
   ساعت بازی‌ها به اروپا و خاورمیانه نمی‌خورد و جام‌ جهانی2026 می‌تواند بخش قابل توجهی از تماشاگران خود را از دست بدهد. در جام‌جهانی1994 که در آمریکا برگزار شد، بازی‌ها ظهر انجام می‌شد تا پخش آن در اروپا به مشکل نخورد. احتمالا برای دوره بعدی هم همین اتفاق می‌افتد و بازیکنان تیم‌ها که از فشردگی زیاد مسابقات فصل رنج می‌برند، مجبور می‌شوند در بدترین ساعت روز بازی کنند.
   ناداوری در کوپا به دفعات دیده شد و اتفاقا دامان تیم میزبان را گرفت و این تیم را از رسیدن به مرحله حذفی بازداشت.
   قرعه‌کشی هم ایراد داشت و آرژانتین در سمتی قرار گرفت تا با تیم‌های بزرگ روبه‌رو نشود. البته در یورو هم همین اتفاق رخ داد اما تقصیر از برگزارکنندگان نبود. در کوپا جدول طوری چیده شده بود که تیم‌های کانادا و آرژانتین دوبار به‌هم خوردند و در آن‌سو هم اگر برزیل از مرحله حذفی صعود می‌کند، باز هم باید با کلمبیا بازی می‌کرد.
   گفته شد در کوپای امسال نژادپرستی جایی نداشت و با اینکه وینیسیوس از شر نژادپرستان در امان بود ولی رفتار برگزارکنندگان و تماشاگران، صدای برخی تیم‌ها ازجمله کانادا را درآورد. کانادا متشکل از بازیکنان سپاهپوست بود و سرمربی این تیم از توهین هواداران رقیب در ورزشگاه‌ها گلایه داشت. جسی مارش گفته بود در آمریکا با تیمش مثل شهروند درجه2رفتار شده است. در کل آمریکایی‌ها فرهنگ کانادایی‌ها را مسخره می‌کنند.
   هواداران کلمبیا به خانواده بازیکنان اروگوئه روی سکوها حمله کردند و هیچ پلیسی آنجا حضور نداشت.
   کیفیت زمین‌ مسابقات در حدی افتضاح بود که صدای مسی، اسکالونی و بیلسا هم درآمد. برخی سرمربیان بزرگ مدعی بودند کنفدراسیون فوتبال‌آمریکای جنوبی به آنها دستور داده درباره کیفیت زمین اعتراضی نداشته باشند.
   مسابقات در زمین‌هایی کوچک‌تر از اندازه استاندارد برگزار شد و این موضوع هم با اعتراض تیم‌ها روبه‌رو شد. دوریوال جونیور، سرمربی برزیل یکی از این معترضان بود. او کوچک بودن زمین را دلیل تساوی بدون گل این تیم مقابل کاستاریکا دانست. آمریکا در زمین‌هایی مسابقات را برگزار کرد که از کوچک‌ترین اندازه زمین مجاز برای یک مسابقه بین‌المللی هم کوچک‌تر بود، با ابعاد 100متر طول و 64متر عرض (109در 70یارد). در آکادمی‌های انگلیس مسابقات زیر 13سال را در زمین‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر برگزار می‌کنند. دنیلو، کاپیتان برزیل در انتقاد از وضعیت زمین‌ها گفته بود: «من از کیفیت زمین‌ها شگفت‌زده شدم. اما مسئله اصلی ابعاد این زمین‌هاست. با این ابعاد انتظار نبرد، جنگ، چالش‌های فیزیکی زیادی را داشته باشید.» شاید برای همین بود که بازی‌ها بیش از حد خشن و پرکارت شد. البته تیم‌های آمریکای‌جنوبی درهرحالتی خشن و وحشی بازی می‌کنند. نستور لورنزو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی کلمبیا هم از ابعاد زمین ایراد گرفته و گفته بود: «به‌خاطر کوچک بودن زمین مسابقه، پرتاب‌های اوت به‌راحتی به دروازه تیم‌ها می‌رسد و این استاندارد نیست و به نفع تیمی است که پرس می‌کند.» شاید مشکلی اصلی زمین‌ مسابقات، استانداردهای دوگانه در فوتبال ‌آمریکا باشد. آمریکایی‌ها به چیزی که بقیه فوتبال می‌دانند، ساکر می‌گویند و فوتبال‌شان با دست انجام می‌شود. استادیوم‌های لیگ فوتبال آمریکایی فضاهای محدودی دارد و هر زمین به ابعاد 110متر طول و 49متر عرض است.

سال‌های اخیر فوتبال در آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کرده. برای بازی‌های لیونل مسی با پیراهن اینترمایامی همه ورزشگاه‌ها پر می‌شود و قیمت بلیت‌ها گاهی تا چند صددلار بالا می‌رود. آمریکایی‌ها تازگی‌ها فوتبال‌دوست شده‌اند. چند سال پیش وقتی مورینیو با تیم منچستریونایتد برای تور پیش‌فصل به این کشور رفت، از این علاقه شدید ابراز تعجب کرد و خطاب به هواداران گفت که این مسابقات را جدی نگیرند چون مربوط به پیش‌فصل است و هنوز بازیکنان و تیم‌ها آماده نشده‌اند. مورینیو می‌دانست فوتبال هم برای آمریکایی‌ها یک کارخانه سرگرمی است، مثل خیلی چیزهای دیگر و برخلاف ارزشی که این رشته ورزشی برای مردم آمریکای‌جنوبی، انگلیس یا اسپانیا و جاهای دیگر دارد. آیا آمریکا می‌تواند میزبان خوبی برای جام‌جهانی آینده باشد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید