مشکل فروش
هر کسب و کاری ایجاد میشود تا به سوددهی برسد. سود در دل فروش است. فروش هم به افراد و شهروندان مختلف که علاقهمند به محصول شما هستند، اتفاق میافتد. طبیعی است که اگر این چرخه تکرار نشود، درآمدی هم نخواهد بود و اگر درآمدی نباشد، سودی هم نخواهد بود و اگر سودی هم نباشد، اساس فلسفه وجودی هر کسب و کاری زیر سؤال خواهد رفت. این اتفاق در مورد مشاغل خانگی شدت بیشتری مییابد. بخشی از این مشکلات به دلیل نبود دانش بازاریابی فعالان این حوزه است؛ مثلا فعالان قالیبافی، در کل نمیدانند که بازارشان کجاست. مشکل بعدی در بازارشناسی است؛ یعنی همان قالیباف طرحی میزند ولی این طرح متناسب با نیازهای بازار نیست؛ در نتیجه به فروش نمیرود. البته برای رفع این معضل، صدها بازارچه ارائه محصولات خانگی در سراسر کشور ایجاد شده است.
عدمحمایت
مشاغل خانگی در رده شغلهای خرد و متوسط قرار میگیرند. غالبا فردی که یک شغل خانگی را شروع میکند، حاشیه سود و حاشیه امنیت اقتصادی ضعیفی دارد. طبیعی است که اگر بخواهد محصولات خودش را هم به بازارهای فیزیکی موجود برساند، باید هزینهای بابت اجاره و رفت و آمد و ... پرداخت کند. پرداخت این هزینهها باعث میشود تا حاشیه سود چنین شغلهایی پایین باشد. در نتیجه چنین مشاغلی، رشد نمیکنند و در سطحی کوچک باقی میمانند. حمایتهایی چون غرفههای رایگان با قیمت پایین و ارائه تسهیلات با سود پایین و ... میتواند در این زمینه بسیار کارگشا باشد.
مشکلات اداری و بوروکراسی
همه ما میدانیم که دریافت یک وام از بانکها و مراکز حمایتی چقدر سخت است و چقدر به دوندگی نیاز دارد. با اینکه حتی ستادی برای ساماندهی مشاغل خانگی ایجاد شده، ولی همین رفت و آمدها برای دریافت وام و اثبات خود به عنوان دارنده شغل خانگی و ...، ممکن است خیلیها را از طی این مسیر منصرف کند. در اینجا، تسریع در امر مجوزها و پیگیریها و مجازی کردن بیشتر کارها، میتواند راهگشای خوبی برای فعالان این حوزهباشد.
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب :
196846
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/k5B4E
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved