• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 16 تیر 1402
کد مطلب : 196638
+
-

ایستاده بر قله‌های افتخار با حجاب

غرض‌ورزی غرب با بانوان نخبه محجبه

تعدادشان کم نیست و در موتورهای جست‌وجوگر نامشان را که با عناوین بانوان نخبه و علمی ایرانی پیدا کنید به افراد بسیاری می‌رسید که با حجاب در کشورهای غربی و اروپایی مشغول فعالیت و تحقیق هستند یا در مسابقات رتبه‌های برتر کسب کرده‌اند. گرچه از مجله‌ها و نشریات خارجی به‌دلیل نوع پوشش و حجابی که دارند، کمتر نام‌شان برده می‌شود اما این بانوان باحجاب بر قله‌های افتخار جهان ایستاده‌اند.

دکتر بهناز حیدرچی
کاشف نخستین پادتن ایدز

از محققان محجبه و سرشناس ایرانی است که سال 2012در نتیجه همکاری با یک تیم تحقیقاتی دانشگاه ملبورن استرالیا، توانست افتخار شرکت در کشف و تولید پادتن ایدز از شیرگاو را به‌خود اختصاص دهد. البته مشارکت حیدرچی در آن سال در این طرح تحقیقاتی با سکوت و سانسور شدید خبری رسانه‌های فارسی زبان غربی و رسانه‌های داخلی وابسته مواجه شد. چون داشتن حجاب اسلامی این بانوی افتخارآفرین ایرانی بزرگ‌ترین جرم او درنظر رسانه‌های جهانی به شمار می‌آمد.

دکتر سهیلا سامی
جراح مغز و اعصاب از شاگردان پروفسور سمیعی

فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی از امارات متحده عربی است و برای گذراندن دوره رزیدنتی جراحی مغز و اعصاب، راهی مؤسسه بین‌المللی علوم مغز و اعصاب آلمان شد تا زیرنظر پروفسور سمیعی، این دوره را بگذراند. این بانوی محجبه تاکنون بیش از ۸۰۰ عمل جراحی موفق مغز و اعصاب را به تنهایی انجام داده و در ۳۵۰۰ جراحی هم به‌عنوان دستیار و جراح حضور داشته است. سامی درباره حجابش گفته: «با انتخاب و آگاهی حجاب را برگزیدم و این دیگر داخل و خارج از کشور ندارد؛ به عقیده من میزان انتخاب پوشش به فرد بستگی دارد و من هم همانطوری که در آلمان پوشش دارم به همان میزان در ایران دارم. حتی با حجاب در کار و درس در کشور خارجی به فعالیت‌های ورزشی هم ادامه می‌دهم.»

دکتر مریم کوچکی‌نژاد
یکی از 40 دانشمند برتر جهان

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است و براساس رده‌بندی سایت Poets & Quants در میان ۴۰ استاد برتر جوان زیر 40 سال دنیا در رشته مدیریت قرار دارد و چون نمادی از یک بانوی محجبه و موفق ایرانی است، این خبر در سکوت رسانه‌های غربی آرام گرفته. او دکتری رفتار سازمانی را از دانشگاه یوتا و پسادکتری را در دانشگاه هاروارد دریافت کرده و در سال ۲۰۱۴ به دانشگاه نورت وسترن پیوسته، جایی که در آن تحقیقات تأثیرگذاری درباره رفتار انسان انجام می‌دهند و اکنون دانشیار دانشکده مدیریت این دانشگاه است.

دکتر مریم اسلامی
 برترین مخترع زن سال از سوی سازمان ملل

پزشک متخصص و مشاور ژنتیک از دانشگاه علوم‌پزشکی هاروارد آمریکا، عضو هیأت علمی دانشگاه و دارنده مدال‌های طلا، دیپلم‌های افتخار و عناوین برترین مخترع زن سال ۲۰۰۸ از سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد (وایپو) و ده‌ها عنوان و جایزه بین‌المللی و ملی است. او خاطره‌ای از حجابش روایت کرده: «سال ۲۰۰۶ در کنگره بین‌المللی ارتوپدی ژاپن که تنها دانشجوی پزشکی بودم و بیش از ۶۰۰ پزشک متخصص ارتوپدی هم از کشور‌های مختلف (بیشتر متخصصان مرد) حضور داشتند به اندازه‌ای حجاب، حضور و ارائه من برای متخصصان اهل سنت مصر جذاب بود که می‌گفتند تو الگوی یک زن مسلمان هستی و همراه همسرانشان من را به همه مکان‌های دیدنی کیوتو بردند و به کنگره‌های بعدی در مصر دعوتم کردند. سعی کردم در هر موقعیتی به باور‌ها و اصول اعتقادی خود پایبند باشم.»

دکتر شهین اعوانی
 فیلسوف و نظریه‌پرداز و دانشمند ایرانی در آلمان

فیلسوف ایرانی که مدرک دکتری خود را از دانشگاه بن آلمان، دکتری افتخاری را از دانشگاه ملی تاجیکستان دریافت و جزء نخستین زنان ایرانی است که در دوره معاصر و به روش آکادمیک فلسفه آموخت. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه فلسفه‌های کانت، افلاطون، میان‌فرهنگی، اخلاق و زیبایی‌شناسی بوده است. او ازجمله بانوانی است که در نشست‌های علمی با حجاب حضور یافته وگفته: «ما زنان باید تلاش کنیم که در تاریخ تفکر از حاشیه وارد متن شویم. از جایگاه پیرامونی به زنان مرکزیت بدهیم.»

دکتر طناز بحری
رئیس‌کلینیک هماتولوژی هلند

بزرگ شده یکی از شهرک‌های هلند است و در آنجا ادامه تحصیل داده و مدرک فوق‌تخصص خون و سرطان خون گرفته است او که مدتی رئیس‌کلینیک هماتولوژی بیمارستان هلند بود، از حقوق 10هزار یورویی گذشت و برای خدمت به ایران آمد. بحری درباره حجابش در هلند گفته: «حجاب برای من قداست، حرمت و ارزش دارد، در هلند اول باید لیاقت آن را پیدا می‌کردم. حجاب برایم تنها یک دستور دینی نیست، حجاب برای من یک مبارزه همه‌جانبه است با آنهایی که خود را مالک زنان می‌دانند و هر بلایی که دوست دارند سرشان می‌آورند. مبارزه با استکبار و استبداد غرب که جهان گیر شده است، مبارزه با فرهنگ و نظام سرمایه‌داری کالاساز غرب از زنان، مبارزه با نگاه کلیشه‌ای و عقب افتاده به مسلمانان و در آخر مبارزه با نفس خودم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید