• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196508
+
-

جدیدترین دستاوردها

مکث
جدیدترین دستاوردها

در نمایشگاه ملی هوافضا آخرین دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

موشک  فتاح
ابَرموشک هایپرسونیک «فتاح»، جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه با قابلیت‌های تاکتیکی است که امسال در نخستین روزهای خردادماه از آن رونمایی شد. این ابرموشک به ‌دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به‌منظور غلبه ‌بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. به‌ گفته سردار حاجی‌زاده، رئیس سازمان هوافضای سپاه، نام «فتاح» را رهبر انقلاب برای این موشک انتخاب کردند.

موشک خیبرشکن

 «خیبرشکن» جدیدترین دستاورد موشکی جمهوری اسلامی ایران است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. وزن این موشک یک سوم موشک‌های مشابه است که درصورت مفروض قرار دادن وزن موشک قدر‌S به‌عنوان موشک مشابه، می‌توان نتیجه گرفت که وزن موشک خیبرشکن با سرجنگی 500کیلوگرمی، 4.5تن باشد که چنین وزنی برای یک موشک بالستیک تاکتیکی با برد 1450کیلومتر عددی بسیار ایده‌آل است. همچنین نوع انفجار سرجنگی این موشک، کلاهک از نوع شدیدالانفجار است، اما موادی در سرجنگی خیبرشکن به‌کار گرفته شده که قدرت انفجار آن را به چندین برابر TNT افزایش داده است. البته با توجه به نحوه نامگذاری این موشک، توسعه سرجنگی امکان‌پذیر است.

موشک شهید حاج قاسم

موشک شهید حاج قاسم با برد 1400کیلومتر را می‌توان دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد؛ رکوردی که پیش از این نیز با ساخت موشک دزفول در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. این موشک در سال99 با وزن بیش از 7 تن و طول 11متر، وزن سرجنگی 500کیلوگرم، برد عملیاتی 1400کیلومتر و دقت نقطه‌زنی در حداکثر برد رونمایی شد. موشک شهید حاج قاسم با سرعت ورود به جو معادل 12برابر سرعت صوت قادر است از هرگونه سامانه دفاع موشکی عبور کرده و با توجه به دقت بسیار بالا و سرجنگی پرقدرت خود، هدف را نابود کند. از دیگر ویژگی‌های موشک به‌دلیل برخورداری از موتور سوخت جامد ترکیبی و قابلیت‌های تاکتیکی آن، در کمترین زمان آماده عملیات و فقط در مدت چند دقیقه قابل شلیک است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید