• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192220
+
-

نکته


شهریار مغانلو ‌بهترین گلزن لیگ بیست‌ودوم شد اما آماری که به جا گذاشت، او را به‌عنوان ضعیف‌ترین آقای گل تاریخ لیگ برتر ایران معرفی می‌کند. مهاجم سپاهان در روز پایانی و در آخرین دقیقه یک گل به مس کرمان زد تا با 13گل بالاتر از مهدی قائدی قرار بگیرد و برترین گلزن لیگ برتر شود. تابه‌حال هیچ آقای گلی در تاریخ 22ساله لیگ برتر با کمتر از 13گل به این عنوان نرسیده است. در لیگ دوم (82-1381) ادموند بزیک با 13گل برترین گلزن شد اما در آن دوره 14تیم حضور داشتند و بزیک در 26بازی آن گل‌ها را زد. بنابراین میانگین گلزنی بزیک 0.5گل در هر بازی بود و میانگین مغانلو 0.43گل در هر بازی است. کریم انصاری‌فر در لیگ سیزدهم و گادوین منشا در لیگ بیست‌ویکم با 14گل در 30بازی به میانگین 0.47رسیدند و بعد از مغانلوی امسال، ضعیف‌ترین آقای گل‌های تاریخ لیگ بوده‌اند.

عنوان ضعیف‌ترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر به نفت‌مسجدسلیمان رسید. نفت اگرچه در روز پایانی با نتیجه پرگل 5بر یک ملوان را شکست داد، اما با گل‌های فراوانی که پیش‌تر دریافت کرده بود، به رکورد 59گل خورده در یک فصل رسید. در لیگ‌های 16تیمی تابه‌حال هیچ تیمی به این رکورد نرسیده و در لیگ‌های 18تیمی هم رکورد بیشترین گل خورده متعلق به پیکان است که در لیگ دوازدهم 66گل خورد. از لحاظ میانگین گل خورده در هر بازی، نفت مسجدسلیمان با میانگین 1.97 از تیم پیکان هم بیشتر گل خورده و به این ترتیب عنوان ضعیف‌ترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر به این تیم می‌رسد.

پرسپولیس در 7هفته پایانی لیگ به 7پیروزی رسید تا ضمن کسب عنوان قهرمانی، رکورد بیشترین برد متوالی در این فصل را هم از سپاهان بگیرد. پیش‌تر سپاهان به 6برد متوالی رسیده بود که بهترین رکورد این فصل محسوب می‌شد. استقلال هم 5برد متوالی کسب کرد اما در ششمین بازی به پرسپولیس باخت. رکورد بیشترین برد متوالی در یک فصل، متعلق به سپاهان است که 2بار در 2دوره مختلف توانسته 8بازی متوالی را ببرد. سپاهان همچنین در هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم و هفته‌های ابتدایی لیگ پانزدهم به 9برد متوالی رسیده که رکورد بیشترین برد متوالی در 2فصل است و پرسپولیس می‌تواند در هفته‌های ابتدایی فصل آینده به این رکورد حمله کند.

استقلال با 7گل روز پایانی‌اش به رکورد 52گل زده در طول فصل رسید و عنوان بهترین خط حمله را از آن خودش کرد. از سال1392 و 16تیمی‌شدن لیگ برتر فقط 3تیم توانسته‌اند بیشتر از استقلالِ امسال گل بزنند. 2فصل قبل، سپاهان با محرم نویدکیا 53گل زد، 3فصل قبل استقلالِ استراماچونی که در نیم‌فصل دوم به فرهاد مجیدی رسید، فصل را با 55گل زده تمام کرد و سال94 در لیگ چهاردهم تراکتور 58گل زد تا گلزن‌ترین تیم تاریخ لیگ‌های 16تیمی باشد. البته هیچ‌یک از این تیم‌ها به میانگین 2گل در یک بازی نرسیدند تا همچنان استقلالِ لیگِ هشتم که با هدایت امیر قلعه‌نویی 70گل در 34بازی زد تنها تیم تاریخ لیگ باشد که در هر بازی بالای 2گل زده است.

استقلال برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ برتر 7گل به حریفش زد تا پرگل‌ترین برد این تیم به ثبت برسد. نتیجه 7بر یک بازی استقلال-تراکتور برای هر دو تیم یک رکورد محسوب می‌شود اما تاریخ لیگ برتر بردها و بازی‌های پرگل‌تر از این هم داشته است. برد 9بر 2 ابومسلم مقابل استقلال رشت که در نخستین دوره لیگ برتر به‌دست آمد، همچنان پرگل‌ترین بازی این رقابت‌ها‌ست. برد 8بر 2 پرسپولیس مقابل پگاه گیلان هم رتبه دوم را دارد. تساوی 5-5 فولاد و سایپا و برد 6 بر3 ذوب‌آهن مقابل سایپا دیگر بازی‌های پرگل تاریخ هستند و بازی استقلال و تراکتور بعد از آنها در رتبه پنجم قرار می‌گیرد.

قهرمانی پرسپولیس با 13گل خورده به‌دست آمد که بهترین رکورد این تیم در تاریخ لیگ برتر بوده است. پرسپولیس برای هفتمین‌بار عنوان بهترین خط دفاعی لیگ برتر را به دست آورد و رکورد خودش در کم گل‌خوردن را ارتقا داد اما به رکورد فصل گذشته استقلال که بهترین رکورد تاریخ لیگ است، نرسید. فصل گذشته استقلال با 10گل خورده لیگ را به پایان رساند که بهترین رکورد تاریخ 22ساله لیگ برتر محسوب می‌شود. دومین رکورد برتر متعلق به استقلالِ وینفرد شفر در لیگ هجدهم بود که پرسپولیس امسال با آن رکورد مساوی کرد. بهترین رکورد پرسپولیس تا پیش از این، 14گل خورده بود که 2بار در دوره برانکو و یک‌بار در دوره گل‌محمدی به ثبت رسیده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید