• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192103
+
-

نجات عشایر از برف

گزارش روز
نجات عشایر از برف

بارش برف سنگین و کولاک در ارتفاعات برخی استان‌ها و به‌ویژه آذربایجان شرقی، استانداری، فرمانداری، سازمان مدیریت بحران و هلال احمر را به حالت آماده‌باش درآورد. 7شهرستان سراب، کلیبر، اهر، خداآفرین، ورزقان، هریس و هوراند در استان آذربایجان شرقی گرفتار برف و کولاک شدند.
به گزارش همشهری، برف سنگین در روزهای اخیر در این مناطق تلفات جانی به همراه نداشته اما چند صد راس دام سبک تلف شدند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در این رابطه به همشهری می‌گوید: «با اینکه اطلاع‌رسانی هشدار سطح نارنجی در آذربایجان‌شرقی توسط سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی صورت گرفته بود، اما عزیزان عشایر کوچ زودهنگام داشتند تا سبب بروز مشکلاتی برای این عزیزان شود. عشایر از 15خرداد به بعد باید به ییلاقات کوچ می‌کردند، اما زودتر از اینها کوچ کردند و به این سبب گرفتار‌ برف و سرمای هوا شدند. متأسفانه جمعیت عشایر قبل از استقرار در ارتفاعات درگیر برف شدند.»  محمدباقر هنربر ادامه می‌دهد: «امدادرسانی از نخستین دقایق برف و کولاک شروع شد زیرا استانداری دستور دادند که فرمانداران این شهرستان‌ها شخصا در مناطق عشایرنشین بازدید کنند. پس از آن عملیات بازگشایی مسیرها صورت گرفت و همچنین عملیات امداد و نجات که با سرعت انجام گرفت تا حادثه‌ای رخ ندهد. در ادامه اقلام مورد نظر عشایر و حتی سوخت برای یکسری از خودروهایی که در جاده مانده بودند،‌ تامین شد.»
به‌گفته او، مدیرکل عشایر، بسیج عشایر و تقریبا تمامی مسئولان تلاش کردند تا همه‌‌چیز به روال عادی بازگردد؛ «‌ استاندار لحظه به لحظه وضعیت موجود را رصد می‌کردند و ما هم با فرمانداران محترم پیگیر بودیم. هر شهرستان حداقل دو، سه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران تشکیل دادند. ما هم از فرمانداران و هم از جمعیت هلال احمر پیگیر شدیم.»
همچنین فرماندار اهر با اشاره به اینکه بارش برف در روزهای گذشته مشکلاتی برای عشایر منطقه ایجادکرد، برآورد اولیه خسارت برف به عشایر و ایل‌راه‌های عشایری شهرستان را  ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
ابوالفضل غنی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآور می‌شود: «در نخستین ساعات گزارش بارش برف در مناطق ییلاقی عشایر شهرستان اهر، امکانات و دستگاه‌ها برای امدادرسانی و خدمات‌رسانی به عشایر مستقر در ییلاقات برف‌گیر بسیج و دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی به ۶ منطقه ییلاقی برف‌گیر اعزام شدند.» او با قدردانی از تلاش‌های امور عشایر و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی عنوان می‌کند: «نیروهای اداره امور عشایر شهرستان اهر با اقدام بموقع، یک نوزاد و
 ۲ کودک خردسال عشایر گرفتار برف و کولاک را از مرگ حتمی نجات داده و به محل اسکان موقت انتقال دادند.»
فرماندار اهر با اشاره به اینکه سوخت، نهاده‌های دامی و سایر ملزومات عشایر در اختیارشان قرار گرفت، عنوان می‌کند: «تعدادی از خانواده‌ها به شهر جهت اسکان انتقال یافتند. در جریان بارش سنگین برف و برودت هوا، یک‌هزار رأس دام عشایر شهرستان اهر تلف و خسارت قابل‌توجهی به چادرها و وسایل زندگی عشایر این شهرستان وارد شد.»
 
6شهرستان استان اردبیل
6شهرستان اردبیل، سرعین، مشکین شهر، نیر، خلخال و کوثر در استان اردبیل نیز گرفتار برف و کولاک شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل به همشهری می‌گوید:‌ «عموما عشایر‌ این شهرستان‌ها گرفتار برف شده و متحمل خسارت شدند.» مهدی خدمتی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه هشدار سطح نارنجی داده شده بود، اما مدیریت بحران استان اردبیل به سرعت وارد عمل شدند و مسیرهای ارتباطی که بین عشایر مسدود شده بود را بازگشایی کردند. از طریق هلال احمر آذوقه، چادر، نفت، نایلکس و اقلام مورد نیاز آنها تامین شد.
در حال حاضر تردد در مناطق عشایرنشین این شهرستان صورت می‌گیرد و همه‌‌چیز به روال عادی بازگشته است.» او اضافه می‌کند: «متأسفانه بر اثر برف و کولاک در ساعات اولیه مقاومت حیوانات کاهش پیدا کرده و در آمار اولیه حدود 250راس دام سبک تلف شدند. به‌نظر می‌رسد آمار دام تلف شده افزایش یابد.»

خسارت به عشایر خراسان شمالی
بارش سنگین برف در روزهای پایانی اردیبهشت، خسارات سنگینی را به عشایر خراسان شمالی که وارد مناطق ییلاقی استان شده بودند، وارد کرد. به گزارش تسنیم از بجنورد، بارش برف که از نخستین ساعات روز سه‌شنبه آغاز شده بود، تا پاسی از شب در مناطق و ارتفاعات استان ادامه داشت و باعث یخ‌زدگی محصولات و وارد‌شدن خسارت به عشایر اسکان یافته در ارتفاعات استان شد.
به‌گفته غلامرضا شفیق، مدیر ستاد مدیریت بحران خراسان‌شمالی، خسارات برف در این مناطق در حال برآورد و باقر باقرپور، فرماندار بجنورد نیز در مناطق عشایری کی کی، پاکتل، درصوفیان و سالوک در بجنورد به‌منظور بررسی روند امداد و کمک‌رسانی به عشایر گرفتار در کولاک و برف حضور یافت.» او می‌گوید: «خسارات وارد شده به تجهیزات و دام عشایر در سرما و برف برآورد و از طرف دولت جبران خواهد شد.»
بیش از 50نفر از نجاتگران هلال‌احمر در قالب 13تیم عملیاتی در عملیات کمک به عشایر برف‌زده حضور یافته و در بین بیش از 100خانواده عشایری اقلام اسکان و تغذیه اضطراری توزیع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید