• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191244
+
-

مونتاژکاران،‌ پشت چراغ قرمز شورای رقابت

شورای رقابت، قیمت جدید خودرو‌های مونتاژی را 5 تا ۳۲درصد کمتر از قیمت کارخانه این محصولات تعیین کرد

گزارش
مونتاژکاران،‌ پشت چراغ قرمز شورای رقابت

احمد میرخدائی-روزنامه‌نگار

شورای رقابت بعد از تعیین قیمت خودروهای داخلی که به افزایش 35درصدی این محصولات انجامید، برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی وارد میدان شد و در نخستین مصوبه، با احتساب سود 17درصدی سازنده و براساس آخرین صورت مالی شرکت‌ها، قیمت پایه این محصولات را 5تا 32درصد کاهش داد.
به گزارش همشهری، هرچه در سال‌های اخیر خودروسازان وطنی از قیمت‌گذاری دستوری گلایه کردند و مدعی ارزان‌فروشی محصولات بودند، مونتاژ‌کاران خودروهای چینی از خلأ قیمت‌گذاری محصولات خود نهایت بهره‌ را بردند و به فراخور کشش بازار، خودروهای خود را گران‌تر فروختند. حالا اما، با ورود شورای رقابت و بررسی اطلاعات صورت مالی شرکت‌ها و معیارهایی نظیر نرخ ارز، افزایش هزینه (دستمزد، انرژی و...) قیمت در کارخانه خودروهای رقیب با مونتاژ داخل، گرانفروشی مونتاژکاران لااقل در مقایسه با خودروسازان وطنی آشکار شده است.

میلیاردی‌ها در صدر کاهش قیمت
براساس نرخ‌نامه‌ای که با پیشنهاد سازمان حمایت و تأیید شورای رقابت برای خودرو‌های مونتاژی اعلام شده، شرکت‌های مونتاژ خودرو اعم از مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور، ایلیا، فردا و بهمن‌موتور از این به بعد باید محصولات خود را با قیمت‌های جدید به فروش برسانند که ۳۳ تا ۷۲8میلیون تومان کمتر از قیمت‌های پایه قبلی است. براساس نرخ‌نامه جدید، تیگو 8 پرو مدیران‌خودرو، گران‌ترین خودروی مونتاژی در کشور است که قیمت کارخانه آن باید 728میلیون کاهش پیدا کند و از 2.2میلیارد تومان به کمتر از 1.5میلیارد تومان برسد. بعد از آن، تیگو 7 پرو نیز مشمول کاهش 533میلیون تومانی قیمت کارخانه شده است و از این به بعد به‌جای 1.6میلیارد تومان باید حدود 1.1میلیارد تومان فروخته شود.

ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی
بررسی نرخ‌نامه شورای رقابت حاکی از این است که از میان همه خودروهای مونتاژی، به‌ترتیب قیمت خودروهای جکJ4، دیگنیتی پرایم و جک S5  کمترین میزان کاهش (از 5 تا 9درصد) را داشته است. از نگاهی دیگر، ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی که پیش از این به ‌خودروهای چانگانBS11 (فردا 511)، جکJ4 و ام‌وی‌امX22 دنده‌ای اختصاص داشت فقط با جابه‌جایی رتبه‌بندی مواجه بوده و همچنان این 3 خودرو ارزان‌ترین خودروهای مونتاژ داخل هستند. با این تفاوت که براساس قیمت‌های جدید، چانگان BS11 (فردا 511) با افت 16درصد قیمت، همچنان ارزان‌ترین ‌خودروی مونتاژی است اما جای جک J4 با افت 5درصدی قیمت و ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای با کاهش 21درصدی قیمت با یکدیگر عوض شده است.

خودروهای مونتاژی ارزان می‌شود؟
در حالی روز گذشته قیمت ۱۷مدل خودروی مونتاژی با مصوبه شورای رقابت اعلام شده که این شرکت‌ها از سال گذشته قیمت محصولات خود را افزایش داده و با همین قیمت‌های جدید اقدام به فروش محصولات خود کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد با توجه به ملاک بودن قیمت روز در قراردادهای فروش خودرو، قیمت محصولات در قراردادهای جاری باید براساس قیمت‌های مصوب فعلی تعدیل شود. البته در این مورد، مقصر احتمالی هر رخدادی، خود شرکت‌های مونتاژکار هستند زیرا شورای رقابت از 11بهمن‌ماه سال گذشته به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی ورود کرد و از آن تاریخ شرکت‌های خودروساز ضمن منوط کردن قیمت نهایی محصول به مصوبه شورای رقابت، باید از افزایش خودسرانه قیمت محصولات خودداری می‌کردند از این رو، آن دسته از شرکت‌هایی که از بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به تغییرات قیمتی محصولات خود اقدام کرده‌اند تخلف کرده و باید واحدهای نظارتی به این حوزه ورود کنند و قیمت‌ها را برگردانند. نکته دیگر اینکه، نرخ‌نامه فعلی، پایان راه مونتاژکاران نیست و آنها باید همچنان کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها را در دستور کار داشته باشند؛ چراکه قیمت‌های شورای رقابت براساس صورت‌های مالی 1400 و 1401 خودروسازان است و هنوز با قیمت‌های واقعی این محصولات فاصله دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان ۱۳خودرو از بین ۱۷خودروی مونتاژی همچنان باید در قیمت تمام‌شده محصول تجدید نظر کنند و آن را پایین بیاورند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید