• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190795
+
-

وداع با پستچی‌های جهان

وداع با پستچی‌های جهان

همزمان که دنیا از طنازی‌ها و آتش‌بازی‌های هوش مصنوعی سرذوق آمده، تعدادی از مشاغل ریشه‌دار و سنتی، دقیقا به‌خاطر توسعه همین فناوری‌ها، در حال افول هستند و در 5سال آینده، به‌شدت افت خواهند کرد.
مجمع اقتصاد جهانی، در تحقیقی که اخیرا انجام داده، مشخص کرده که این تغییر بزرگ، چه مشاغلی را به محاق می‌برد و از دیگر سو، چه شغل‌هایی را رو خواهد کرد.
این گزارش، در حالی منتشر شده که در هفته‌های اخیر، هوش مصنوعی چت‌‌جی‌پی‌تی چنان سر و صدایی در جهان به پا کرده و چنان جنبه‌هایی از پیشرفت این فناوری را نمایان کرده که بسیاری از فعالان این عرصه هشدار داده‌اند که باید با احتیاط بیشتری فناوری‌های مشابه را توسعه داد. یک جنبه از  زندگی انسان‌ها که تحت‌تأثیر این فناوری‌ها قرار خواهد گرفت، تغییرات عمده در بازار کار است؛ وقتی که یک هوش مصنوعی می‌تواند عملکردی بهتر از 10کارمند بخش مالی داشته باشد، چرا صاحبان کسب‌وکار نباید سراغ آن بروند؟ گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد داده هم در همین رابطه است. در این گزارش، نه فقط به مشاغل در معرض خطر پرداخته شده بلکه مشاغلی که در 5سال آینده با رشد چشمگیری مواجه خواهند شد هم، مورد بحث قرار گرفته است. در بخش اول، عمدتا کارمندان در بخش‌هایی مثل سرویس‌های بانکی و پستی هستند که با تهدید مواجه اند و طبیعتا رشد بیشتر در بخش کارشناسان و متخصصان هوش مصنوعی خواهد بود. این گزارش با بررسی وضعیت 11.3میلیون کارمند از طیف گسترده‌ای از صنایع و بخش‌های اقتصادی تهیه شده است. براساس آن، حدود 14میلیون شغل به‌زودی افت شدیدی خواهند داشت. به کار‌گیری فناوری‌های پیشرفته و دیجیتال‌کردن به این معناست که نیروی کار بیشتری در معرض خطر هستند.
سه چهارم شرکت‌هایی که در این تحقیق همکاری کرده‌اند، گفته‌اند که می‌خواهند در 5سال آینده، استفاده از سیستم‌های کلان‌داده، پردازش ابری و فناوری‌های هوش مصنوعی را در پیش بگیرند. بخشی از تحولات، صرفا نرم‌افزاری نیستند و فناوری‌های سخت‌افزاری جدید هم مشاغل کارمندان را تهدید می‌کنند. در بخش پست برای نمونه، استفاده فعالانه و فراگیر از پهپادها، تحولاتی انقلابی ایجاد خواهد کرد و باعث به خطر افتادن شغل فعالان این بخش خواهد شد. شرکت‌های زیادی همین حالا از پهپاد برای تحویل بسته‌های خود استفاده می‌کنند و ممکن است در 5سال آینده، پیک‌های پرنده به بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها در جوامع زیادی تبدیل شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید