• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183542
+
-

موتورهای برقی زیر پای پستچی‌‌ها‌

از ۴ پروژه حمل‌ونقل پاک در پایتخت در بیست‌و‌یکمین شنبه امید و افتخار شهرداری رونمایی شد

گزارش
موتورهای برقی زیر پای پستچی‌‌ها‌

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

پروژه برقی‌سازی خودروهای عمومی شهر تهران کم‌کم به ثمر می‌نشیند و در نخستین گام، دیروز 100دستگاه موتور برقی زیر پای پستچی‌ها قرار گرفت. این اقدام در بیست‌ویکمین شنبه امید و افتخار شهرداری تهران رقم خورد و از چند بسته دیگر درخصوص حمل‌ونقل پاک هم رونمایی شد.
به گزارش همشهری، شرکت پست بیش از 5هزار موتورسیکلت بنزینی دارد. هر کدام از این موتورها به‌طور متوسط روزانه حدود 20کیلومتر پیمایش دارند، به واسطه تغییر آنها به موتورهای پاک با درصد ایمنی بالا و صورت مناسب، شهرداری تهران در تعامل با وزارت ارتباطات، برقی‌سازی آنها را کلید زد. همین دیروز صبح 100دستگاه موتورسیکلت‌ برقی شرکت ملی پست تحویل داده شد و از قرار معلوم تا پایان سال 300موتور برقی دیگر و ابتدای سال بعد هم 100دستگاه دیگر در اختیار پستچی‌ها قرار می‌گیرد. در مراسم روز گذشته که در موزه ملی پست برگزار شد، از پروژه پایلوت ارزیابی و امکان‌سنجی موتور برقی و اسکوتر برقی اشتراکی، 2دستگاه اتوبوس برقی و مرکز معاینه فنی تمام اتوماتیک آزادی نیز رونمایی شد؛ مراسمی که در آن علیرضا زاکانی، شهردار تهران، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، حجت‌الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمود لیائی، مدیرعامل جدید شرکت ملی پست، مهدی چمران و پرویز سروری، رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی دیگر از مدیران شهری حضور داشتند.

علیرضا زاکانی دیروز با اشاره به این نکته که شهرداری تهران به‌دنبال ایجاد فضایی برای مدیریت مشارکتی است، گفت: «شهرداری تهران همراه با وزارت ارتباطات و شرکت پست، سازمان اوقاف، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بانک رسالت و بانک مهر اقتصاد همکاری‌ای‌ را آغاز کرده که ماحصل آن شروع مسیری برای رفع آلایندگی هوای شهر تهران است. مطابق آمار تا آبان‌ماه امسال بالغ بر 2میلیون و 600هزار موتورسیکلت در شهر تهران پلاک‌گذاری شد که حدود 2میلیون از این تعداد، یعنی ۷۶درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده بودند که البته عمده آنها مربوط به موتورهای کاربراتوری است.» شهردار تهران با اشاره به این موضوع که هر موتور کاربراتوری اندازه ۱۰موتور انژکتوری و ۱۳ماشین یورو۵ آلاینده ایجاد می‌کند، گفت: «از طرفی در ساعات پیک حمل‌ونقل حدود ۱۳درصد رفت‌وآمد‌های شهری تهران به وسیله این موتورها انجام می‌شود؛ بنابراین با توجه به این آمار تصمیم‌گیری در رابطه با موتورهای کاربراتوری بسیار مهم است.» سکاندار پایتخت با اشاره به اینکه با برقی‌سازی، صرفه‌جویی مصرف سوخت هم رقم می‌خورد، گفت: «حدود ۳۰۰هزار موتور کار در تهران داریم که مطابق برنامه 4ساله، شهرداری تهران در تلاش است این ۳۰۰ هزار موتور را در وهله نخست برقی کند؛ مسئله‌ای که همت بزرگی را می‌طلبد، اما شدنی است.»

پرداخت قدرالسهم 630واگن و 640اتوبوس ازسوی شهرداری
شهردار تهران در حاشیه رونمایی از 2دستگاه اتوبوس برقی در بیست‌و‌یکمین شنبه امید و افتخار در جمع خبرنگاران، گفت: «تنها 34درصد از سفرهای درون‌شهری تهران با حمل‌ونقل عمومی انجام و 66درصد با خودروی شخصی پوشش داده می‌شود. درنظر داریم در برنامه چهارم توسعه این آمارها را برعکس کنیم؛ یعنی 66درصد از وسایل نقلیه عمومی و 34درصد از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه تکمیل 7خط و ساخت و اتمام 4خط مترو در دستور کار شهرداری است، افزود: «علاوه بر این، درنظر داریم 7هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران اضافه کنیم که تا پایان برنامه چهارم این 7هزار اتوبوس فعال می‌شوند؛ یعنی 3برابر وضعیت موجود باید اتوبوس وارد کنیم.» به‌گفته او، در تهران از 6هزار ون، 2هزار دستگاه فعال است که صددرصد فرسوده به‌حساب می‌آیند؛ به همین‌خاطر برای ورود 25هزار دستگاه ون و نوسازی 50هزار تاکسی هدف‌گذاری کرده‌اند.
او همچنین درباره مسئله تامین 630واگن از طریق فاینانس گفت: «هنوز منتظر دستورالعمل وزارت کشور هستیم، اما نه‌تنها پول 630دستگاه ون، بلکه قدرالسهم خودمان برای خرید 640اتوبوس را هم پرداخت کرده‌ایم.»

فاز نخست ورود موتورسیکلت‌های برقی به پایتخت
محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست هم اعلام کرد که 1250موتورسیکلت بنزینی این شرکت با مساعدت شهردار تهران و عقد قرارداد، برقی می‌شوند.
حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم با بیان اینکه باید از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تولیداتشان حمایت کنیم، گفت: «باید بتوانیم پست‌های شارژ را در شهر تهران تعبیه کنیم. حمایت سازمان اوقاف در تهیه و شارژ باتری می‌تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان باشد. درخواست ما این است که از واردات موتورسیکلت‌های برقی پرهیز شده و از تولیدکنندگان داخلی حمایت صورت بگیرد.»

موتورها عامل 20درصد آلودگی هوا
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بیست‌و‌یکمین شنبه امید و افتخار، گفت: «ما نیازمند مطالعات در حوزه کاهش آلودگی هوا هستیم که در این زمینه دانشگاه‌های تخصصی محیط‌زیست می‌توانند کمک کنند؛ هرچند برخی از استادان و کارشناسان محیط‌زیست به موضوع شهرسازی و ارتفاع ساختمان‌ها در موضوع افزایش آلودگی هوا اشاره می‌کنند، اما واقعیت این است که مطالعات جامعی در این زمینه انجام نشده و ما نمی‌دانیم جهش وزش باد در تهران که غربی-شرقی است، چقدر تحت‌تأثیر ساختمان‌های بلند یا ارتفاع آنها قرار دارد.» به‌گفته چمران، موتورسیکلت 20درصد در آلودگی هوا تأثیر دارد، اما تعداد دقیق این وسایل نقلیه در تهران مشخص نیست؛ اگرچه طبق اعلام پلیس بین ۲ تا ۴میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند.

50میلیون وام کم‌بهره و بازپرداخت 50درصد آن
سیدمجتبی شفیعی، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم دیروز گفت: «ظرفیت لازم برای تحویل ۷۵۰دستگاه موتور برقی به پست وجود دارد. به ازای هر موتور برقی ۵۰میلیون تومان وام کم‌بهره از سمت سازمان حمل‌ونقل پرداخت می‌شود و ۵۰درصد بازپرداخت درصورت کارکرد پست ازسوی شهرداری تامین می‌شود. یکی از بحث‌ها در حوزه حمل‌ونقل پاک، موتورسیکلت برقی اشتراکی است که افراد استفاده‌کننده از این شیوه حمل‌ونقلی مالک موتورسیکلت‌ها نیستند، اما می‌توانند از آن استفاده کنند و تنها نیاز به اسکن کیوآرکد دارد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید