
تهران همان تهران است!

مهدی امینیخواه| بازیگر سینما و تلویزیون:
یادم است یکبار در محله افسریه فیلمبرداری داشتیم. محل سکونت من سعادتآباد است و لوکیشن فیلمبرداری هم در جنوب بزرگراه افسریه بود. اگر پیش از ساعت 5 عصر راه نمیافتادم یقیناً ساعت 9 شب هم به لوکیشن نمیرسیدم. باید از سعادتآباد خودم را به بزرگراه نیایش و از نیایش به بزرگراه امام علی(ع) و بعد از آن هم به افسریه میرساندم. طی این مسیر بعد از ساعت 6:30 عصر حداقل سه ساعت وقت شما را خواهد گرفت. حسابش را بکنید که در این بین باید چند مسیر فرعی دیگر را هم طی میکردم.
از همین روی بزرگترین معضل شهر تهران را ترافیک درونشهری میدانم. ترافیکی که آلودگی هوا را هم به همراه دارد و همینطور اتلاف وقت و انرژی. ترافیک در سالهای گذشته با توجه به مدیریت شهری روز به روز بیشتر شده و با مهاجرتی که سمت تهران سرازیر شده و با اضافه شدن وسایل نقلیه این ترافیک غیرقابل مهار به نظر میرسد. در چند سال اخیر در حقیقت غیر از چند تونل و امتداد دادن چند بزرگراه اتفاق دیگری در تهران نیفتاده است.
یعنی تهران همان تهران است. به همین دلیل مشکل ترافیک به کلافی سردرگم تبدیل شده و معضل هر شهروند تهرانی است و تهرانیها در هر نقطه که باشند باید با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. مهمترین نیاز شهر تهران حل مشکل ترافیک است. عدهای آمدند یکی دو تونل ساختند و بزرگراه صدر دو طبقه شد و بزرگراه حکیم را ادامه دادند اما همچنان شهروندان در ساعات پرفشار ترافیکی راه به جایی ندارند. جمعیت مردم تهران روز به روز بیشتر میشود و نمیتوانیم به این مردم هم بگوییم که تهران را ترک کنند. به گمان من یکی از راههای حل مشکل ترافیک اختصاص بودجه برای ساخت راههای مختلف است. چندین سال قبل بزرگراه نواب ساخته شد و دسترسی شمال به جنوب تهران را تسهیل کرد.
این بزرگراه تا سالیان سال برای تهران میماند یا بزرگراه امام علی(ع) که شمال شرق را به جنوبشرق وصل کرد. شاید ساخت بزرگراههای دیگر از شمال به جنوب و شرق به غرب و دو طبقه کردن برخی بزرگراهها بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کند. تکنولوژی احداث تونل، امروز در دنیا سهلالوصول شده و در کشور ما هم از این تکنولوژی استفاده میشود. میتوان از زیر زمین راه زد و مسیر را باز کرد. تونلهای توحید، رسالت و نیایش نمونهای از آزمون موفق این تکنولوژیاند. باز هم میتوان با ساخت بزرگراه و احداث تونلهای جدید از بار ترافیکی شهر کاست.