• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189317
+
-

آشغال صادراتی

قصه شهر
آشغال صادراتی

رم، چنان زیر فشار زباله‌ها کمر خم کرده که مقامات در این شهر، به فکر صادرات زباله به هلند افتاده‌اند.زباله، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پایتخت ایتالیاست. 4میلیون شهروند این شهر، بیشتر از ظرفیت بازیافت، زباله تولید می‌کنند و حالا همه امیدوارند با این ابتکار، شهر نفس راحتی بکشد.
بر این اساس، قرار است از همین هفته، یک قطار ویژه بخشی از زباله‌های رم ر‌ا1700کیلومتر به شمال ببرد تا در آمستردام بازیافت شوند. قرار است هر هفته‌ 900تن زباله به آمستردام فرستاده شود.
مقامات گفته‌اند: راه‌حلی که آنها برای حل بخشی از مسئله زباله رم پیدا کرده‌اند، کاملا دوست دار محیط‌زیست است.
دلیل صادر کردن این زباله‌ها بسیار ساده است؛ رم توانایی بازیافت حجم انبوه زباله‌ای که در این شهر تولید می‌شود را ندارد. سال گذشته، یک آتش‌سوزی مهیب‌ بزرگ‌ترین شرکت بازیافت این شهر را از مدار خارج کرد و تاسیسات جدید، زودتر از سال2026 به بهره‌برداری نمی‌رسند. یک راهکار این بود که زباله‌ها زیر زمین دفن شوند تا به‌تدریج امحا شوند اما این کار باعث آزادسازی حجم عظیمی از گاز مضر متان می‌شود.
اوضاع چنان خراب بود که مقامات نگران بودند تا زباله‌ها در آبراهه ها و خیابان‌ها تلنبار شوند؛ تا اینکه قرارداد صادرات زباله‌ها به هلند با یک شرکت مستقر در آمستردام نهایی شد.
 بر این اساس، این شرکت هر هفته 900تن زباله از ایتالیا دریافت می‌کند. زباله‌ها به‌صورت عدل‌های بسیار بزرگی فشرده می‌شوند و با 16واگن مخصوص به هلند ارسال می‌شوند. رم به شرکت هلندی، بابت هر تن زباله 200یورو پرداخت می‌کند. در مجموع ارزش این قرارداد 3ساله، 28میلیون یورو است.
هلند یکی از واردکنندگان عمده زباله در دنیاست و در سال 2020میلیادی، 24میلیون تن زباله وارد کرده است. واردات و صادرات زباله در اروپا، تجارتی به‌شدت پویاست و شهرهای مختلف، به یکدیگر زباله صادر می‌کنند. با این حال، بیشتر زباله‌های اتحادیه اروپا، به ترکیه و هند صادر می‌شود. بزرگ‌ترین واردکننده زباله دنیا هم چین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید