• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209503
+
-

10بازار بزرگ کالاهای صادراتی ایران

88درصد از کل کالاهای صادراتی ایران به 10کشور صادر می‌شود درحالی‌که سیاست تجاری کشور بر متنوع‌سازی مقاصد و بازارهای صادراتی بنا نهاده شده است. سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: 88درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، به ۱۰کشور انجام شده که 3کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر این جدول قرار دارند.
سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: در این مدت بیشترین کالای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغن‌های نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان سایر کالاها، به عمان شمش فولاد، به روسیه میوه و تره‌بار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.
پیش از این رئیس‌کل گمرک ایران با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با ۴.۸۴درصد رشد به حدود ۵۴.۶میلیارد دلار رسید، گفت: در مدت یادشده بیش از ۶۷میلیون‌و۷۰۰هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۴میلیاردو۱۴۴میلیون دلار صادر شده است.
محمد رضوانی‌فر با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با ۴.۸۴درصد رشد به حدود ۵۴.۶میلیارد دلار رسید، اعلام کرد: میزان وزنی تجارت خارجی کشور در این مدت ۸۵میلیون‌و۳۰۰هزار تن بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۸درصد افزایش نشان می‌دهد.
او با اشاره به اینکه در ۶‌ماه نخست سال‌جاری ۳قلم عمده کالاهای صادراتی شامل گاز طبیعی مایع شده با ۲میلیاردو۲۰۰میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک‌میلیاردو۶۰۰میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک‌میلیاردو۲۰۰میلیون دلار بوده است، افزود: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت از ۴۷۳دلار به ۳۵۶دلار رسیده است که نشانگر کاهش ۲۴.۵۶درصدی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید