• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189128
+
-

اضطراب و شیطنت دلیل بدحالی دانش‌آموزان

وزیر کشور نتایج بررسی کمیته علمی پرونده مسمومیت دانش‌آموزان را اعلام کرد

آذرماه 1401بود که خبر مسمومیت 18دانش‌آموز قمی رسانه‌ای شد. البته آن روز کسی گمان نمی‌کرد این اتفاق شروع یک ماجرای معمایی در کشور باشد. اما تکرار این اتفاق در دیگر استان‌ها‌ و مدارس دخترانه کشور کم‌کم واکنش‌های زیادی را برانگیخت و مسئولان را به پیگیری و کشف واقعیت‌ها واداشت. پس از قم، نوبت به استان‌های لرستان، ایلام، مازندران، اردبیل، تهران و کرمانشاه رسید و این مسئله باعث شد تا هم مردم و هم مسئولان واکنش‌های جدی‌تری به این مسئله نشان دهند؛ تا جایی که دادستان کشور اعلام کرد:«احتمالاتی وجود دارد اما نمی‌توانیم براساس احتمالات تصمیم‌گیری کنیم.» سیدابراهیم رئیسی هم در جلسه هیأت دولت، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر موضوع از نتایج پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی مستند صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

اظهارنظرهایی در گذر روزها
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهم اسفندماه سال گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد مسمومیت رخ داده بسیار خفیف بود و هیچ‌گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده و دانش‌آموزان چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع بودند. عین‌اللهی، آن زمان با بیان اینکه «کمیته ویژه‌ای را مأمور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین استادان سم‌شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث بروز این عوارض می‌شود»، تأکید کرد بررسی اینکه سم از کجا می‌آید و...، در حد وزارت بهداشت نیست. اظهارات در مورد عمدی بودن آن هم به‌عهده ما نیست. اما حالا بعد از گذشت حدود یک‌ماه از این اظهارنظرها، وزیر بهداشت گزارش جدیدی از مسمومیت دانش‌آموزان را ارائه کرده و اظهار داشته اضطراب و شیطنت دلیل بیش از ۹۰درصد بدحالی‌ها بوده است.

بهرام عین‌اللهی درحالی‌که شب بیست و سوم‌
ماه رمضان بعد از اهدای خون در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت: «کمیته علمی با حضور بهترین استادان در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد. از آنجایی که شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت، عمدتاً این بدحالی دانش‌آموزان بود که اتفاق می‌افتاد».
او صحبت‌هایش را با این توضیح ادامه داد که: «باید توجه کرد که در هر بیماری، هم خود بیماری مطرح است و هم آثار روانی ناشی از آن. حتی در کرونا هم برخی افرادی که به کرونا مبتلا نمی‌شدند، دچار اضطراب و بدحالی ناشی از آن می‌شدند. در دانش‌آموزان هم شاید این حالت بیشتر دیده می‌شد: «‌جمع‌بندی ما نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰درصد، در بدحالی دانش‌آموزان، هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و هیچ نوع سمی وجود ندارد و مشکلی نیست، بلکه بیشتر ناشی از اضطراب و استرس بوده است. البته در درصد کمی از دانش‌آموزان نیز شیطنت‌هایی بوده که اتفاق افتاده و برخی از دانش‌آموزان در نتیجه این شیطنت‌ها دچار بدحالی می‌شدند. این جمع‌بندی کلی کمیته بوده که به وزارت کشور هم اعلام شده است». او در ادامه، با بیان اینکه بدحالی دانش‌آموزان عوارض پایداری نداشته، تأکید کرد به‌طور کلی هیچ نوع عارضه پایداری در دانش‌آموزان ندیدیم و آثار بدحالی موقت وجود داشت که خدا را شکر هیچ مشکلی بعد از آن نداشتند.

تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان
در کنار وزیر بهداشت، معاون امنیتی وزیر کشور هم نظری مشابه عین‌اللهی را درباره مسمومیت دانش‌آموزان مطرح کرده و معتقد است اتفاقات اخیر در مدارس ناشی از شیطنت دانش‌‌آموزان بوده است. او با اشاره به اتفاقات اخیر در برخی از مدارس، گفته است چند موردی که پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها بود. سیدمجید میراحمدی، در ادامه به بیانیه‌های وزارت کشور در این‌باره اشاره کرده و گفته است در بیانیه‌های وزارت کشور درخصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس، تمامی مطالب توضیح داده شده و با شروع سال تحصیلی، در حال حاضر تمامی مدارس فعال و همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند. معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: چند موردی در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود و تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتماً برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد و در موارد دیگر نیز درصورت لزوم به دستگاه قضایی معرفی شوند. به‌گفته او، یکی دو مورد هم استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعاً با آنها برخورد خواهد شد. میراحمدی معتقد است در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی به‌طور کامل و در یک شرایط آرام در حال انجام است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید