• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189002
+
-

ستارخان

ستارخان

کتاب «ستارخان» نوشته حجت فلاح‌توتکار، یکی از عناوین مجموعه «شخصیت‌های مانا» است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این مجموعه که به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه، تولید شده است، با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند.
کتاب «ستارخان» در 5فصل نوشته شده و موضوعاتی که در هر فصل کتاب بررسی شده، به این شرح است: فصل اول با عنوان «دوره عیاری» به خاستگاه خانوادگی و رویدادهای زندگی ستارخان در دوره پیش از مشروطیت پرداخته است. فصل دوم با عنوان «تبدیل شدن عیار به مجاهد» درباره چگونگی ورود ستارخان به صفوف مشروطه‌خواهان تبریز و پیوند خوردن با مرکز غیبی و عضویت او در نیروی مجاهدان است. فصل سوم کتاب که مربوط به دوره درخشش ستارخان به‌عنوان رهبر جنبش مقاومت تبریز است به کوشش‌های او در فرماندهی مبارزه با جبهه متحد استبداد و تلاش برای شکل‌دهی کانون مقاومت ضدخودکامگی در دوره استبداد صغیر پرداخته است. فصل چهارم به چندوچون عزیمت اجباری ستارخان از تبریز به تهران اختصاص دارد.
در این بررسی نشان داده شده که چگونه نمایندگان سیاسی روس و انگلیس و والی وقت آذربایجان، مهدیقلی‌خان مخبرالسلطنه هدایت، با هماهنگی دولت ایران زمینه‌ساز خروج ستارخان و باقرخان از شهر پایگاه قدرتشان شده‌اند. فصل پنجم و پایانی کتاب هم به ماجرای پارک اتابک و خانه‌نشینی سردار و فرجام کارش پرداخته است. مطالعه کتاب ستارخان به علاقه‌مندان به آثار تاریخی پیشنهاد می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید