• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188216
+
-

آمریکا و نفتِ ایران

تاریخ ایران
آمریکا و نفتِ ایران

کتاب «بحران نفت در ایران» با زیرعنوان «از ناسیونالیسم تا کودتا» نوشته «یرواند آبراهامیان» را محمد ابراهیم فتاحی به فارسی برگردانده و از سوی نشر نی منتشر شده است.
یرواند آبراهامیان در این کتاب، بررسی ژرفی از اسناد جدید نقش آمریکا در کودتای 28مرداد سال۱۳۳۲ که منجر به برکناری نخست‌وزیر مصدق و بازگشت شاه به سلطنت شد، ارائه کرده است. فهم رویدادهای مربوط به آن وقایع موضوعی است همچنان داغ و زنده.
 آبراهامیان در بررسی خود موضوعات اساسی زیر را مدنظر قرار می‌دهد: مناقشه بر سر چه بود، نفت یا کمونیسم؟ نقش آمریکا در این حوادث چقدر تعیین‌کننده بود؟ تأثیر این رویدادها بر روابط کنونی آمریکا با ایران چگونه است؟
همه کسانی که به دانستن پاسخ این پرسش‌ها یا پرسش‌های دیگر علاقه دارند در این گزارش مناقشه‌آمیز جذاب پاسخ‌هایی معتبر و قانع‌کننده درباره این واقعه مهم تاریخ معاصر خاورمیانه خواهند یافت.
یرواند آبراهامیان (متولد۱۳۱۹ در تهران) تاریخ نگار سرشناسی است که در دانشگاه‌های پرینستون و آکسفورد به تدریس «تاریخ ایران» پرداخته و هم‌اکنون در کالج باروک دانشگاه نیویورک (CUNY) به تدریس تاریخ جهان و خاورمیانه مشغول است. نشر نی چاپ سوم این کتاب 270صفحه‌ای را به بهای 98هزارتومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید