• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187788
+
-

مقالاتی چند

نقد و نظر
مقالاتی چند

کتاب «مقالاتی چند» مجموعه‌ای از مقالات و نقدها و گفت‌وگوهای‌های علی موذنی در زمینه ادبیات، سینما و تئاتر است که عموما در دهه60و70 تالیف شده است.
موذنی به ‌دلیل تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک و نیز اشتغال جدی در زمینه داستان‌نویسی، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویسی و اجرای تئاتر و ساخت آثار تلویزیونی، همواره در مقام یک مولف صاحب‌نظر و منتقد جدی و صریح در حوزه‌های کاری خود شناخته شده است.
این کتاب در بخش نخست خود که به موضوع ادبیات اختصاص دارد، شامل نگاه و نقد او بر آثاری چون «سه قطره خون» اثر صادق هدایت، داستان «گرگ» اثر هوشنگ گلشیری، «عشق و بانوی ناتمام» اثر امیرحسن چهلتن، «عالیجناب کیشوت» اثر گراهام گرین، «هاثورن» اثر ناتانیل هاثورن و مجموعه داستان اصغر الهی است و در کنار آن مقالاتی از او درباره نقش ادبیات داستانی در تبیین ارزش‌های جنگ و نیز یادداشت‌هایی درباره ساختار، انرژی و موخره در داستان‌نویسی را در بر می‌گیرد.
این کتاب در بخش دوم که به موضوع تئاتر اختصاص دارد نگاه تخصصی نویسنده به آثاری چون اتللو و شاه لیر را شامل شده و در ادامه تجربه‌های شخصی چخوف در خلق روایت نمایشی را مورد توجه قرار داده است.
در بخش سینما با تأکید بر موضوع فیلمنامه‌نویسی، مقالاتی درباره فیلمنامه بدنام اثر بن هکت و نیز درباره فیلمنامه مسیر سبز تالیف شده است.
انتشارات نیستان این کتاب 156صفحه‌ای را به بهای 80هزار‌تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
مقالاتی چند