• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187631
+
-

بودجه 1402شهرداری تهران برشی از برنامه چهارم

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر تهران

 در ادوار گذشته، برنامه‌های توسعه شهر 5ساله تدوین می‌شدند و وقتی مدیریت شهری جدید که مسئولیت امور را به‌دست می‌گرفت، مجبور بود برنامه‌های دوره قبل را اجرا کند، اما با تدوین برنامه 4ساله از این پس مدیریت شهری با تفکر و ایده‌های خود اقدامات را شروع و پیگیری می‌کند. از ابتدای امسال مجموعه اداره کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با تشکیل کمیته‌های تخصصی اقدام به تدوین برنامه ۴ساله چهارم کرد. آلودگی هوا، حمل‌ونقل و ترافیک، ایمنی و مدیریت بحران، هوشمندسازی و آسیب‌های اجتماعی - فرهنگی محورهای اصلی این برنامه هستند و احکام بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اعم از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌ها، مترو و اتوبوس پیش‌بینی‌ شده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که خوشبختانه موفق شدیم برش یکساله برنامه چهارم را به بهترین نحو ممکن در بودجه 1402لحاظ کنیم و سعی شد تا اعداد و ارقام آن برش سال دوم برنامه چهارم باشد. امیدوارم مدیریت شهری بتواند با بهره‌گیری از تجربیات، توان و تخصص همکاران شهرداری بودجه سال آتی را عملیاتی کند.

 پیش‌بینی مباحث استراتژیک  در برنامه چهارم

مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران

برنامه چهارم تبلور توانمندی‌های درونی شهرداری برای اداره شهر است و تمامی مباحث استراتژیک حوزه مدیریت شهری در این برنامه گنجانده شده است. شهرداری تهران امسال برای تدوین برنامه، ابتکار جدیدی داشت و برای تنظیم این برنامه بسیار مهم و سند بالادستی از توانمندی کارشناسان و متخصصان درون سازمان استفاده کرد. یکی از مصادیق اجرای برنامه چهارم این است که بتوانیم تعادل بین منابع و مصارف برقرار کنیم تا دقیقاً به مواردی که در احکام برنامه تدوین شده دست یابیم؛ بنابراین به افق‌هایی که در برنامه طراحی شده با بودجه‌های پیش‌بینی‌شده و قابل‌تحقق از طریق مشارکت دولتی و عوارض ناشی از درآمدهای پایدار، دست خواهیم یافت.

144حکم برای پیشرفت تهران

امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران

تلاش کردیم همه موضوعات کلان و مهم پایتخت را در برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران مدنظر قرار دهیم و ازاین‌رو برنامه در ۵ محور حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و ‌بهبود مدیریت تدوین و تصویب شد. برنامه چهارساله چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران سندی است راهبردی - عملیاتی همراه با شاخص‌های سنجه‌پذیر (عملکرد قابل‌مشاهده) -که ۲۷ تبصره، ۲۱ بخش، ۷ چشم‌انداز طرح جامع شهر تهران و ۱۵ راهبرد تحول و پیشرفت شهری دارد. نگاه مسئله‌محوری در موضوعات ازجمله تفاوت‌های برنامه چهارم با سایر برنامه‌های قبلی توسعه شهر است. همچنین حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در برنامه چهارم توسعه و پیشرفت شهر تهران محسوب می‌شود.

تبیین سیاست‌هابرای همراهی نیروها

 محمدعلی الفت‌پور، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران

 سازمان‌های بزرگ و توانمند، سیاست‌های خود را به ارکان تبیین و آنها را نسبت به رویــکردهــای سازمان آگاه می‌کنند؛ به‌نحوی‌که همه ارکان و نیروها نسبت به سیاست‌ها‌ واقف و
مشرف هستند.  بر همین اساس، دیروز نخستین رویداد جاری سازی راهبردهای معاونت برنامه‌ریزی با حضور 1190 شرکت کننده برگزار شد. فراهم‌کردن زمینه برای تبیین سیاست‌ها و راهبردهای معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران به مدیران، کارشناسان و نیروها‌ بر اساس برنامه چهارم است و از این ‌پس تمامی راهبردهای این معاونت با مشارکت و هم‌افزایی و با نظر کارکنان پیش خواهد رفت‌.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید