• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187324
+
-

خانه‌تکانی با زباله کمتر

خانه‌تکانی پایان‌سال فرصت خوبی است تا زباله‌ها و وسایل بلااستفاده را دور بریزیم که از این منظر، اتفاق خوبی است اما آنچه زمین ما به آن احتیاج دارد، تعدیل و کاهش میزان زباله‌ها و جلوگیری از گرمایش زمین است. در زمان خانه‌تکانی می‌توانید فقط فکر خودتان باشید و هرچه که می‌خواهید از جلوی چشم‌تان دور کنید و بیرون بریزید را در کیسه‌های زباله بیندازید و از خانه خارج کنید. با این کارتان تنها خانه‌ خودتان را تمیز کرده‌اید و حواس‌تان نیست تا چه میزان در آلوده کردن محیط‌زیست نقش داشته‌اید. اما اگر می‌خواهید شهروندی مسئول باشید و شهر و محیط‌زیست‌تان را همچون خانه‌تان بدانید، باید کمی حوصله به خرج دهید. مطمئن باشید خودتان از نتیجه کار راضی خواهید بود. به‌گفته متخصصان درصد بالایی از زباله‌هایی که تولید می‌کنید بازیافت‌‌پذیر هستند اما به‌دلیل تفکیک نشدن از مبدا، بخش قابل توجهی از زباله‌ها آلوده می‌شود که این آلودگی نه‌تنها وارد محیط‌زیست می‌شود، بلکه گزینه بازیافت را نیز حذف می‌کند. حال که چنین تجربه‌ای در امر تفکیک زباله پیدا کردید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را در سال جدید به‌صورت مستمر انجام دهید.

7500 تن به‌گفته مسئولان سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد، روزانه بیش از ۷هزارو۵۰۰ تن زباله در پایتخت تولید می‌شود.

کاربری دیگر دارند
ممکن است وسیله‌ای در منزل یا محل کار شما کارایی نداشته باشد اما بتوان در شکل دیگری از آن استفاده کرد؛ برای مثال وسایل چوبی شکسته و آسیب‌دیده در منزل. به‌جای اینکه این وسایل را در خیابان رها کنید، آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید تا از آنها به شکل مناسبی استفاده شود.

750 گرم هر شهروند تهرانی روزانه بین ۷۵۰ تا ۹۰۰گرم زباله تولید می‌کند که برای جمع‌آوری آن روزانه هزینه‌های ‌میلیاردی صرف می‌شود.

به شکلی دیگر درآورید
روتختی، رومیزی، روبالشی، ملحفه و... از وسایلی هستند که می‌توان به شکل دیگری از آنها استفاده کرد. برای مثال تهیه زنبیل خرید، کیف خرید نان، دستگیره آشپزخانه، دم‌کنی و... بنابراین با تغییر کاربری این پارچه‌ها علاوه‌بر ذخیره بودجه خرید این اقلام در کارت‌بانکی‌تان، به‌جای دورریختن پارچه‌ها از آنها استفاده بهینه کرده‌اید.

10000 تن متأسفانه در روزهای پایانی سال شاهد تولید ۱۰هزار تن زباله در شهر هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید