• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187270
+
-

زنگ خطرحوادث چهارشنبه‌سوری در تهران به صدا در آمد

4 کشته در انفجار مرگبار پایتخت

گزارش
4 کشته در انفجار مرگبار پایتخت

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

«بوی دود گلو را می‌سوزاند و چشم را به خارش می‌اندازد. دقایقی است که آتش‌نشانان آتش را خاموش کرده و امدادگران اورژانس مصدومان را به بیمارستان منتقل کرده‌اند و حالا پیکر بی‌جان 4قربانی حادثه است که برجا مانده و غم سنگینی که بر دل خانواده‌هایشان نشسته است.» این چکیده حادثه انفجار و آتش‌سوزی است که روز گذشته در مرکز پایتخت اتفاق افتاد و بر اثر انفجار مواد آتش زا و محترقه خانه‌ای به آتش کشیده شد، 4نفر جان باختند و 6نفر دیگر دچار سوختگی شدند. اما این حادثه تلخ چطور رقم خورد؟
به‌گزارش همشهری، پیش از ظهر دیروز(یکشنبه) انفجاری مهیب خانه‌ای قدیمی در حوالی خیابان مازندران را لرزاند و به‌دنبال آن خانه کوچک دچار آتش‌سوزی شد. انفجار آنچنان قوی بود که تا چند خانه آن طرف‌تر را لرزاند و به دل ساکنان و کسبه آنجا و خیابان انقلاب ترس و وحشت انداخت. اهالی محله وقتی خودشان را به آنجا رساندند شعله‌های آتش از بالای ساختمان 3طبقه زبانه می‌کشید و صداهایی که از آنجا شنیده می‌شد نشان می‌داد چندین نفر در دود و آتش گرفتار شده‌اند. همان موقع بود که حادثه به آتش‌نشانی گزارش شد و دقایقی بعد نخستین گروه از آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. کوچه‌ای تنگ و پر پیچ و خم که خودروهای آتش‌نشانی به زحمت راه‌شان را به آنجا باز کردند. آنطور که اهالی محله می‌گفتند این ساختمان مسکونی از مدتی قبل به کارگاه تبدیل شده بود و در آنجا مواد آتش‌زا و محترقه تولید و نگهداری می‌شد. در این شرایط آتش‌نشانان از چند جهت عملیات را آغاز و همزمان تلاش کردند تا افراد گرفتار شده در آنجا را نجات دهند. محل حادثه کوچک و انفجاری بزرگ در آنجا رخ داده بود و همین موضوع احتمال جان‌باختن افرادی که در ساختمان حضور داشتند را بیشتر می‌کرد. آتش‌نشانان برای اینکه هرچه سریع‌تر خود را به کانون حادثه که در طبقه دوم ساختمان بود برسانند مجبور شدند از طریق خانه مجاور عمل کنند و دقایقی بعد هرچند موفق شدند 6زن را که دچار سوختگی شده بودند نجات دهند اما در این حادثه 4نفر جان خود را از دست دادند.

علت حادثه چه بود؟
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه حضور پیدا کرده بود می‌گوید: این حادثه ساعت۱۱:۴۳ یکشنبه اتفاق افتاد، زمانی که همکارانم به محل حادثه رسیدند شعله‌های آتش تمام ساختمان را فرا گرفته بود و با توجه به اینکه اعلام شده بود برخی از افراد در ساختمان محبوس هستند، آتش‌نشانان در همان دقایق اولیه 5 زن را که دچار سوختگی شده بودند از داخل ساختمان خارج کرده و به عوامل اورژانس مستقر در محل تحویل دادند. همزمان عملیات جست‌وجو و اطفای حریق نیز ادامه پیدا کرد و در ادامه پیکرهای بی‌جان 4نفر از آنجا خارج شد. او درباره علت حادثه می‌گوید: علت این حادثه انفجار موادمحترقه بود. متأسفانه برخی از افراد در آستانه چهارشنبه‌سوری اقدام به تولید و نگهداری از پیش‌سازهای این مواد می‌کنند که منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود.

حادثه به روایت شاهد عینی
در مجاورت محل وقوع حادثه مردی سالخورده همراه همسرش زندگی می‌کند. هرچند او هنگام وقوع انفجار در خانه حضور نداشت، اما دقایقی بعد همسرش او را خبر کرد و به خانه آمد. او درباره آنچه اتفاق افتاده به همشهری می‌گوید: حدود ساعت 11 همسرم که به‌شدت ترسیده بود تماس گرفت و گفت که خانه کناری‌مان منفجر شده است. او صدایش می‌لرزید و می‌گفت شدت انفجار آنقدر زیاد بوده که او از خانه به بیرون پرتاب شده است. او ادامه می‌دهد: خانه کناری‌مان یک کارگاه تولیدی بود که ظاهرا در آنجا وسایل نورپردازی تولید می‌کردند. همه‌شان فامیل و اعضای یک خانواده بودند. از چند روز قبل اما شنیدیم که علاوه بر کارشان در آنجا وسایل آتش بازی و نورافشانی هم درست می‌کنند. صاحب آنجا 45ساله بود و با من سلام وعلیک داشت و شنیدم که در این حادثه جانش را از دست داد.
این مرد که شاهد لحظه به لحظه عملیات اطفای حریق توسط آتش‌نشانان بود ادامه می‌دهد: زمان زیادی نگذشته بوده که آتش‌نشانان رسیدند. همه‌جا را دود و شعله‌های آتش گرفته بود. راه ورود به خانه بسته بود و تنها می‌توانستند از خانه ما وارد طبقه دوم آنجا شوند. به همین دلیل آتش‌نشانان وارد خانه‌مان شدند و با سوراخ کردن دیوار از داخل توانستند به آنجا نفوذ کرده و شیلنگ‌های آب را عبور دهند. آنها از همین طریق هم توانستند 3، 4نفر را از طبقه دوم خانه همسایه و از دل آتش بیرون بکشند. این همسایه در ادامه می‌گوید: تقریبا همه می‌دانستند که در آنجا ترقه و وسایل آتش بازی نگهداری می‌شود و من خودم بارها گفته بودم که تو را به خدا مواظب باشید اما فایده‌ای نداشت. چند‌ماه قبل هم آنجا آتش گرفته بود اما آن مرتبه آتش‌سوزی کوچک‌تر بود و بدون اینکه به کسی آسیب برسد خاموش شد اما این بار این فاجعه به بار آمد و علاوه بر 4نفری که جان‌شان را از دست دادند 5، 6نفر هم دچار سوختگی شدید شده‌اند و در بیمارستان هستند. خداکند آنها نجات پیدا کنند.

وسایل نورافشانی بود، نه ترقه
چند پسر جوان درست جلوی محل حادثه ایستاده‌اند و با ناراحتی ماجرا را دنبال می‌کنند و یکی از آنها همینطور که به ساختمان سوخته و دود گرفته نگاه می‌کند سرش را تکان می‌دهد و اشک می‌ریزد. آنها دوستان قربانیان این حادثه هستند. یکی از آنها به همشهری می‌گوید: در همین چند ساعتی که این اتفاق افتاده شنیدم که گفته‌اند آنجا ترقه درست می‌کردند. اما این درست نیست. صاحب آنجا دوستم بود. آنها در کار تولید وسایل نورپردازی بودند و آنجا انبار بود. ظاهرا آمده بودند به آنجا سر بزنند که این اتفاق افتاد.
او درباره قربانیان می‌گوید: صاحب آنجا 40سال داشت و2نفر دیگر که پدر و پسر و از اقوام صاحب کارگاه بودند و چهارمین نفر هم دوست‌شان بود. به‌جز آنها چند زن و دختر دیگر که همه از نزدیکان صاحب کارگاه بودند هم در آنجا حضور داشتند که همگی در این حادثه دچار سوختگی شدیدی شدند. به خاطر وجود آنها در محل حادثه است که می‌گویم ترقه در کار نبوده است. چه‌کسی زن و بچه‌اش را به خاطر ترقه به خطر می‌اندازد؟

بازپرس جنایی در محل حادثه
این حادثه از چنان اهمیتی برخوردار بود که دقایقی پس از آنکه معلوم شد چند نفر در جریان آن جان خود را از دست داده‌اند، افسر نگهبان کلانتری109 بهارستان ماجرا را به محمدجواد شفیعی، بازپرس کشیک دادسرای امور جنایی گزارش کرد و او نیز همراه با تیم بررسی صحنه جرم در محل حادثه حاضر شدند. در بررسی‌های اولیه معلوم شد که در محل حادثه چند دوربین مداربسته نصب است و ممکن است تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها راهگشای تحقیقات باشد. به همین دلیل دستور بررسی این تصاویر از سوی بازپرس جنایی صادر شد. همچنین او در محل حادثه به تحقیق از همسایه‌ها و آشنایان حادثه‌دیدگان پرداخت. در همین حال بازپرس جنایی دستور انتقال پیکر 4قربانی حادثه که مرد بودند و بین 17 تا 40سال داشتند به پزشکی قانونی و حکم بازداشت 2نفر شامل شریک و مالک ساختمان به اتهام قتل شبه‌عمد و تغییر کاربری مکان مسکونی و نگهداری وسایل خطرناک در آنجا را صادر کرد و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید