• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186598
+
-

نبرد با ترافیک آخر سال

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اقدامات در حال انجام برای کاهش ترافیک می‌گوید

گفت‌وگو
نبرد با ترافیک آخر سال

نوشین نثاری-روزنامه‌نگار

ترافیک بخش جدایی‌ناپذیر از تهران شده است؛ درست مثل خیلی از شهرهای بزرگ دنیا. ترافیک در برخی از زمان‌ها چنان گره می‌خورد و سنگین می‌شود که همه را کلافه می‌کند؛ از شهروندان گرفته تا مدیران شهر که تلاش می‌کنند گره‌ها را یکی‌یکی باز کرده و از حجم ترافیک کم کنند. با این حال، گاهی انگار زور خودروها به همه‌‌چیز می‌چربد؛ مثل اسفندماه که اغلب بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران در هر شبانه‌روز، بدون اغراق بین 17 تا 20ساعت پیک ترافیکی پرحجم دارند. بر همین اساس، شهرداری تهران و پلیس راهور در همکاری با یکدیگر برنامه‌های ویژه‌ای را برای روزهای پایانی امسال تدارک دیده‌اند تا هرقدر که امکان دارد، ترافیک را مدیریت کرده و شهروندان بتوانند امورات مدنظر خود را انجام دهند. به همین‌خاطر با جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم تا از جزئیات برنامه مدیریت شهری برای اسفندماه پرترافیک، مطلع شویم.


این روزها ترافیک اغلب بزرگراه‌ها در بیشتر ساعات روز، حالت روان ندارند و پرحجم هستند. علت چیست؟
شاید ترافیک تهران نسبت به 3سال قبل، کمی غیرطبیعی به‌نظر بیاید. دلیل اصلی آن، این است که کرونا زندگی مردم را در 3سال گذشته، تحت‌تأثیر خود قرار داده بود؛ به همین‌خاطر، شهروندان کمتر برای خرید و انجام امورات پایان سال با خودرو به شهر می‌آمدند. حالا نه‌تنها شرایط عادی شده است، بلکه بخشی از کارهایی که مردم نتوانسته بودند در آن سال‌ها انجام دهند را امسال در برنامه گذاشته‌اند. روزهای آفتابی پس از چند برف سنگین هم، افزایش استفاده از خودروی شخصی را در پی داشته است.
 راه‌حل چیست؟
بهتر است بگوییم راه‌حل جلوگیری از افزایش ترافیک؛ که در ایجاد نظم در جریان ترافیک نهفته است؛ چراکه اصولاً بدون توجه به مدل‌های ریاضی‌، مسئله ترافیک حل نمی‌شود.اگر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور، یکپارچه و همدل نباشند، کارها در حوزه ترافیک پیش نخواهد رفت. باید قبول کنیم که تهران، سال‌ها و دهه‌هاست که با معضلی به نام ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند که موجب اتلاف وقت، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و حتی به خطر افتادن سلامت شهروندان شده است. پس باید زندگی را با این واقعیت تنظیم کرد. ما باید بدانیم که ترافیک موضوعی چندوجهی است و برای آنکه عمرمان در آن هدر نرود، باید مدیریت شود؛ مثلا شهروندان باید با استفاده از امکانات فناوری و زمانبندی طوری رفتار کنند که خیلی در دام ترافیک نیفتند. البته. اصلاح رفتار رانندگی نیز اهمیت فراوانی دارد.
 شهرداری چه اقداماتی را برای مدیریت ترافیک روزهای پایان سال در دستور کار قرار داده است؟
با توجه به اینکه تا پایان سال تنها چند هفته باقی مانده است، تدابیری در تاکسیرانی تهران صورت گرفته که ازجمله می‌توان به تشکیل گشت مشترک پلیس راهور با دفاتر تاکسیرانی مناطق ٢٢گانه درخصوص برخورد با مسافربرهای شخصی و پلاک شهرستان و تاکسی‌های دربستی و حامل بار غیرمجاز اشاره کرد. استفاده از وسایل حمل‌ونقل انبوه‌بر مانند اتوبوس و مینی‌بوس در خطوط پرازدحام تاکسیرانی در ساعات پیک ترافیک و مسافر، نظارت بر رعایت اخذ کرایه مصوب، اعزام تاکسی به مراکز تجمع مسافر، نظارت بر فعالیت تاکسی‌های خطی و گردشی توسط گشت‌های کنترل و نظارت و انجام هماهنگی‌های لازم برای سرویس‌رسانی به شهروندان در پنجشنبه آخر سال در بهشت زهرا(س) از دیگر تمهیدات تاکسیرانی تهران است. همچنین از ابتدای اسفندماه، شرکت بهره‌برداری مترو با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، اجرای مطلوب برنامه‌های استقبال از بهار۱۴۰۲ با محوریت افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر را در روزها و هفته‌های پایانی سال در تمامی خطوط مترو، مورد توجه قرار داده؛ برای نمونه، تمهیدات ویژه‌ای را در پنجشنبه آخر سال در خط یک مترو به‌ویژه در ایستگاه‌های شاهد و حرم مطهر درنظر گرفته است. با توجه به تردد بالای شهروندان در ایستگاه پانزده خرداد،  برای رفاه بیشتر مسافران، وسعت فضای سالن فروش بلیت این ایستگاه افزایش یافته است. تیم‌های تعمیراتی مترو برای رفع نواقص احتمالی در ایستگاه‌ها، مستقر شده‌اند؛ ضمن اینکه سرویس خارج از برنامه آسانسورها و پله‌های برقی در حوزه تأسیسات مترو نیز در حال انجام است. سرفاصله حرکت قطارها در خطوط مختلف مترو، متناسب با نیاز و حجم مسافران تنظیم می‌شود و درصورت ازدحام جمعیت در هر یک از ایستگاه‌ها، نسبت به اعزام قطار فوق‌العاده برای جابه‌جایی شهروندان اقدام خواهد شد.
 برای اتوبوسرانی چه برنامه‌هایی انجام می‌شود؟
انجام تبلیغات مرتبط در ۲۲۰ایستگاه و ده‌ها دستگاه اتوبوس و به‌کارگیری ۱۷۴دستگاه اتوبوس جدید برای تقویت خطوط اتوبوسرانی، افزایش ساعت کار خطوط اتوبوسرانی منتهی به بازار و راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری در ایام نوروز ازجمله اقدامات اتوبوسرانی تهران است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید