• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180006
+
-

قدم به قدم تا ویژه‌شدن

فعالیت بانوان پلیس ایران تاریخچه‌ای 60ساله دارد

ورود زنان به نیروی پلیس به‌صورت رسمی در دوره پهلوی و از سال1345 آغاز شده است. نخستین گروه زنان درجه‌دار در سال1351 از دانشکده افسری شهربانی فارغ‌التحصیل شدند و به‌عنوان پلیس زن در مراکز نظامی خدمت کردند.

بانوان افسر پلیس
پس از پیروزی انقلاب اسلامی  زنان با یونیفرم‌هایی متشکل از مانتو، شلوار، مقنعه و چادر در مشاغل اداری نهادهای انتظامی فعالیت می‌کردند. خلأ وجود افسر پلیس زن در موارد ضروری سبب شد نیروی انتظامی در سال1377 ماده20 اصلاحی مقررات استخدامی نیروی انتظامی را در قالب اصلاحیه‌ای به مجلس شورای اسلامی بفرستد. این لایحه مورد‌موافقت نمایندگان وقت مجلس قرار گرفت و تصویب شد که نیروی انتظامی در مأموریت‌های نظامی و انتظامی افسران پلیس زن را به‌کار گیرد. به‌دنبال تصویب این قانون در سال1378 و با تصویب دستورالعمل خدمتی نیروهای پلیس زن توسط  مقام معظم رهبری در سال‌1384 پلیس زن در معاونت راهنمایی و رانندگی، یگان‌های انتظامی، حوزه معاونت اطلاعات و آگاهی ناجا و مراکز مشاوره کلانتری به‌کار گرفته شد.

ورود یگان ویژه زنان به نیروی پلیس
رویکرد اجتماع‌محوری ناجا سبب شده تعدادی از زنان توانمند و علاقه‌مند به فعالیت‌های پلیسی به‌عنوان پلیس افتخاری وارد این ارگان شوند و با گذراندن آموزش‌های خاص و تخصصی در محل‌های عملیاتی حساسی مانند یگان زنان ویژه به خدمت مشغول شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید