• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179708
+
-

تکذیب یک ادعا

از درآمد 10هزار میلیاردی صدا وسیما تا تولید سریال‌های مناسبتی

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما درباره جزئیات خرید حق پخش بازی‌های جام‌جهانی، شایعه درآمد ۱۰هزار میلیاردی صداوسیما از این بازی‌ها و آماده‌سازی سریال‌های نوروزی توضیحاتی را در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند به خبرنگاران داد.
به‌گزارش همشهری، رئیس صداوسیما ابتدا درباره سریال‌های نوروزی توضیح داد: «پیش از این هم گفته‌ام که حدود ۲۳سریال در مراحل مختلف تولید اعم از فیلمنامه، پیش‌تولید و ساخت است و برای نوروز و ایام ماه مبارک رمضان هم برنامه‌ریزی دقیقی در حال انجام است.»
وی در ادامه درباره مجموعه‌هایی که در پخش بلاتکلیف مانده‌اند مثل سریال «رعد و برق» ساخته بهروز افخمی و «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر یادآور شد: «امیدواریم این سریال‌ها هم به سرانجام برسند. کارهای نهایی مینی‌سریال الف ویژه «عاشورا» انجام شده است و دوستان بررسی می‌کنند که در جدول پخش و همزمان با مناسبت‌های تاریخی قرار بگیرد. قرار بود در ایام محرم و صفر در کنداکتور قرار بگیرد که به هر دلیل هنوز نهایی نشده بود و آخرین اطلاعی که دارم الان این مجموعه کامل شده است.»
رئیس رسانه ملی درباره اینکه چرا گزارشگر برای گزارش بازی‌های جام‌جهانی به قطر اعزام نشد عنوان کرد: «مؤثرترین و متنوع‌ترین تیم تلویزیونی و رسانه‌ای را که در تاریخ جام‌های جهانی بی‌سابقه است به قطر اعزام کردیم. ما آنچه را که برای نشان دادن جام‌جهانی در قالب بازی‌های باکیفیت و دیگر موارد نیاز بود محقق کردیم. برای نخستین بار با کیفیت 4K  این بازی‌ها نمایش داده شد، حق پخش بازی‌ها خریداری شد و اینها را رایگان در اختیار مردم عزیزمان قرار دادیم. حتی برای کمک به پلتفرم‌ها و ‌ای پی تی وی‌های موجود در تعامل خوبی که با آنها داشتیم در اختیار آنها هم قرار گرفت.»
جبلی درباره اینکه حضور گزارشگر در ورزشگاه می‌توانست بهتر باشد یا نه؟ گفت: «این هم نظری است که قابل احترام است اما تصمیم ما این بود که با این تنوعی که در تولید و ارائه برنامه‌های جام‌جهانی به مردم دادیم تا الان فکر می‌کنم رضایت قابل‌قبولی داشتند.» وی در ادامه درباره تکذیب رقم ۱۰هزار میلیاردی بابت درآمد صداوسیما از تبلیغات بازی‌های جام‌جهانی عنوان کرد: «اطلاعیه روابط‌عمومی منتشر شد و این رقم تکذیب شد. می‌توانید به سایت آگهی تبلیغاتی اداره کل بازرگانی مراجعه کنید. آن رقمی که روی سایت دیده می‌شود رقم خام است که اگر آگهی‌دهنده بخواهد بر آن اساس کار کند، باید پرداخت کند. ما قراردادهای طولانی‌مدت و با بازه زمانی یک سال و بیشتر داریم و برای حمایت از صنعت، تخفیف‌های ویژه می‌دهیم. هیچ‌گاه آن ارقامی که در جداول می‌بینید ارقامی نیست که محقق شود.رقم خنده‌دار ۱۰هزار میلیاردی که از بودجه صداوسیما هم بیشتر است قاعدتا باورپذیر نیست. درخواست ما از همکاران عزیزمان در رسانه‌ها این است که از سازمان، اطلاعات دقیق‌تری تهیه کنند.»
وی در پاسخ به اینکه این رقم به‌گونه‌ای بوده که برای صداوسیما رقم خریداری حق پخش را جبران کند یا خیر عنوان کرد: «پخش باکیفیت برنامه‌های جام‌جهانی حق مسلم مردم عزیز ماست. شما می‌توانید بررسی کنید شاید در هیچ کشور دنیا مردم به‌صورت رایگان با بالاترین کیفیت مسابقات جام‌جهانی را نمی‌توانند مشاهده کنند. حتی در کشور میزبان جام‌جهانی هم بازی‌ها را به‌صورت رایگان کسی نمی‌توانست ببیند مگر اینکه خودش در ورزشگاه حضور می‌داشت. عموما در کشورهای مختلف یا با پرداخت شبکه‌های کابلی یا از طریق برخی شرکت‌های برودکست که این کار را انجام می‌دادند صورت می‌گرفت. اما ما این را وظیفه خود می‌دانستیم که به‌رغم اینکه بار مالی سنگینی برای صداوسیما داشت اما ترجیح دادیم که این را خریداری کرده و رایگان و با بالاترین کیفیت در اختیار مردم عزیزمان قرار دهیم.» جبلی در پایان درباره حق پخش بازی‌های جام‌جهانی و اینکه برخی از رسانه‌های معاند نتوانستند این بازی‌ها را پخش کنند پاسخ داد: «حق پخش را صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خریداری کرد. شرکت بین اسپرت که نماینده فیفا در منطقه خاورمیانه است به‌دلیل اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی تنها رسانه‌ای بود که حق پخش بازی‌ها را به زبان فارسی داشت، خود شرکت بین اسپرت نامه‌نگاری و تهدید به برخورد حقوقی با رسانه‌های معاند کرد که می‌خواستند این بازی‌ها را بدون مجوز نمایش دهند و ما هم از حق طبیعی خود استفاده کردیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید