• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179302
+
-

ساماندهی حاشیه‌ تبریز با 7هزار واحد مسکونی

معضل حاشیه‌نشینی در اطراف کلانشهرها عمر طولانی دارد. تبریز هم به‌عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، از این قاعده مستثنی نیست. آمار نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در اطراف تبریز در خانه‌های غیرمقاوم سکونت دارند که در برابر کوچک‌ترین حادثه غیرمترقبه به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.
شهرداری تبریز در تازه‌ترین اقدام خود برای این معضل چاره‌ای اندیشیده و با شناسایی اراضی مستعد ساخت‌وساز در سطح مناطق ده‌گانه تبریز و همکاری نهادهای مربوط، سعی در رفع این معضل دارد و قرار است فرایند ساخت مسکن در این شهر به‌ویژه برای کم‌درآمدها با سرعت پیش برود.

ساخت 1500واحد مسکونی در فاز نخست
شهردار تبریز از ساخت 7هزار واحد مسکونی با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: در فاز نخست 1500واحد مسکونی برای ساماندهی حاشیه‌نشینی احداث می‌شود. هر چند 1500واحد مسکونی براساس سهم‌ ۱۰ هکتاری شهرداری از زمین‌های شهرک جوانان گرفته شده‌است، اما یعقوب هوشیار در توضیح بیشتر می‌گوید: به استانداری درخواست داده‌ایم تا تمام زمین‌های شهرک جوانان در اختیار شهرداری قرار بگیرد و تلاش خواهیم کرد ۵۰۰ واحد دیگر نیز توسط شهرداری احداث شود. اجرای این پروژه با پیش‌بینی اعتبار هزار میلیارد ریالی ‌ و مطالعات نهایی پروژه و تجهیز کارگاه تا پایان امسال انجام خواهد شد و به‌گفته شهردار تبریز، عملیات ساخت به سال آینده موکول خواهد شد.

قرارگاه مسکن شهرداری تبریز 
شهردار تبریز در ادامه از پروژه دیگری برای ساخت مسکن در کلانشهر تبریز با عنوان قرارگاه مسکن شهرداری تبریز خبر می‌دهد که در 3ماه اخیر با 2کلنگ‌زنی در مناطق 4و 7تبریز همراه بوده‌است.
علاوه بر شهرداری تبریز، سازمان‌ عمران و توسعه و شرکت‌های تابعه شهرداری نیز از مجریان اصلی قرارگاه مسکن هستند. طرح قرارگاه مسکن در 10منطقه شهرداری اجرا می‌شود. هوشیار می‌گوید: در راستای ایجاد قرارگاه مسکن در مناطق ده‌گانه تبریز و ساخت مسکن ارزان قیمت برای پروژه منطقه ۴ تبریز به مساحت ۱۱۵۰ متر در 2بلوک پروانه صادر شده است و ۵۰ واحد مسکونی نیز در منطقه۴ احداث و به قشر کم‌درآمد شهر تحویل داده خواهد شد.
در منطقه 7شهرداری تبریز نیز نخستین پروژه قرارگاه مسکن در قالب ۱۰۵ واحد و چندین واحد تجاری نیز کلنگ‌زنی شد. شهردار تبریز می‌گوید: در دیگر مناطق۶ و ۱۰ نیز، صدور پروانه‌های ساخت به‌زودی آغاز می‌شود. برای اتمام این پروژه نیز تابلوی روزشمار نصب می‌شود.
هوشیار با تأکید بر اینکه عملیات عمرانی در آینده‌ای نزدیک شروع می‌شود، اضافه می‌کند: این پروژه در عرض یک سال باید افتتاح شود و در اختیار قشر کم‌درآمد قرار بگیرد.
کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز، 2500هکتار بافت فرسوده دارد و حدود ۲۵ درصد جمعیت این شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می‌کنند.
حاشیه‌نشین‌ها معمولا مهاجران روستایی هستند که خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری (طرح‌های جامع و تفصیلی) درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به‌وجود آمده‌اند و از نظر ویژگی‌های کالبدی و برخورداری از خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی و زیرساخت‌های شهری با کاستی شدیدی روبه‌رو هستند. پروژه‌های مسکن پیش‌بینی شده از سوی شهرداری تبریز سعی دارد این معضل را رفع کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید