• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178818
+
-

گفت‌وگو با میثم رشیدی مهرآبادی، نویسنده‌ای که کتاب «حاجی فیروز»‌اش 11بار تجدید چاپ شد

حاجی فیروز جبهه‌ها کیست؟

گپ
حاجی فیروز جبهه‌ها کیست؟

«حاجی فیروز» نام کتابی است که داستان زندگی فیروز احمدی را روایت می‌کند. این کتاب از سال‌1396که در کتابفروشی‌های شهر جاخوش کرد تا الان بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم خواهان زیادی دارد. میثم رشیدی مهرآبادی، نویسنده‌ای است که خاطرات فیروز احمدی را به رشته تحریر درآورده و به مدد قلم توانمندش باعث شده نسل امروز را با دوران جنگ آشنا کند و علاوه بر آن بسیاری را مشتاق به خواندن این کتاب کند. از دیگر ویژگی‌های کتاب حاجی فیروز خاطرات طنزی است که رشیدی نوشته و همین شاید نکته مهمی برای موفقیت او باشد؛ موضوعی که شاید این روزها در نوشتن کتاب‌های دفاع‌مقدس کمتر به آن پرداخته می‌شود. از رشیدی کتاب‌های زیادی منتشر شده که می‌توان به «شستن ظرف‌ها با من!»، «صد روسی»، «شنبه پرماجرا»، «مثل باران» و «خیابان تبریز» و «تاریخ شفاهی حاج قاسم بخشی» اشاره کرد. رشیدی ماجرای آشنایی خود با حاج فیروز احمدی و نوشتن درباره او را برای ما بازگو می‌کند.

چطور با آقای فیروز احمدی آشنا شدید و دلیل اینکه درباره زندگی او نوشتید چه بود؟ 
قرار بود رزمنده‌های لشکر10دور هم جمع شوند و یک محفل دوستانه داشته باشند؛ برای خاطره‌گویی و دیدن همدیگر. من هم دعوت شده بودم. مهمانی در باغی واقع در فیروزکوه برگزار می‌شد. در این سفر چند ساعته هر کدام از رزمنده‌ها درباره موضوعی حرف می‌زدند. اما بیشتر از همه فیروز احمدی بود که اطلاعات به‌روز و جامعی از دفاع‌مقدس داشت. خاطرات را بی‌کم و کاست و عمیق تعریف می‌کرد. هر چه بیشتر صحبت می‌کرد من بیشتر شیفته شخصیت او می‌شدم. حاج احمدی در مدت سفر بیکار نبود می‌دیدم که با گوشی خاطرات خود و دوستانش را تایپ می‌کند و در کانال فضای مجازی می‌گذارد. مشتاق شدم بیشتر درباره‌اش بدانم چون پی بردم پدر و برادرش هم در جبهه بودند. در واقع چیزی که از رفتار او دستگیرم شد اینکه حاج احمدی، محبوب همه رزمنده‌هاست و تأثیر زیادی روی آنها دارد. بعد از سفر به او گفتم می‌خواهم خاطرات‌ات را کتاب کنم. خواستم همکاری کند که الحق همه جور همراهی کرد. نکته جالب اینکه لحظه به لحظه جنگ را به‌خاطر داشت. وقتی از او پرسیدم می‌گفت وسیله تفریح من و بچه‌هایم این بود که اتفاقات جنگ را مثل فیلم سینمایی برایشان تعریف می‌کردم؛ هر شب یک عملیات. از بس تکرار کرده همه وقایع را از بر دارد.

کتابی که درباره فیروز احمدی نوشتید چه زمانی چاپ شد؟
این کتاب حاصل 50-40ساعت گفت‌وگو است. در سال‌1396چاپ شد و بعد از آن 11بار تجدید‌چاپ شد.

ویژگی این کتاب چیست که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند؟
خاطرات، ساده و خودمانی و طنزگونه روایت شده است. البته این خاصیت صحبت‌های آقای احمدی است. او با اینکه در جنگ چندین بار مجروح شده و بعد از جنگ هم زندگی پرفراز و نشیبی داشته اما شخصیت مقاوم و شوخی دارد. وقتی مطالب را به انتشارات نارگل دادم ناشر جذب آن شد و برای چاپ کتاب اشتیاق خود را نشان داد. بعد از چاپ این کتاب بود که دوستان و اطرافیانش از اقدامات مهم او در جنگ باخبر شدند. حتی خانواده‌اش هم نمی‌دانستند چه مهره باارزشی در جنگ بوده است. این کتاب چندین بار هم در مکان‌های مختلف رونمایی شد.

غیر از کتاب حاجی فیروز چند اثر دیگر منتشر کرده‌اید؟ 
تاکنون 9- 8 کتاب چاپ شده و یکی هم زیر چاپ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید