• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223296
+
-

فشردگی تقصیر کیست؟

آیا مربیان شاغل در انگلیس در خستگی بازیکنان نقشی ندارند؟

فشردگی تقصیر کیست؟

آیا حق با گواردیولاست که به فشردگی بازی‌های فوتبال در انگلستان طعنه می‌زند و می‌گوید نمی‌داند بازیکنانش چطور زنده مانده‌اند؟ احتمالا همینطور است که گواردیولا می‌گوید. در فوتبال این کشور علاوه بر بازی‌های حساس و بزرگ که نسبت به سایر لیگ‌ها بیشتر است، یک جام اضافه هم علاوه بر لیگ داخلی، لیگ اروپایی و جام‌حذفی وجود دارد؛ جام اتحادیه. از فصل آینده قرار است جام اتحادیه بازی تکراری نداشته باشد. در این جام تا امروز اگر 2تیم مساوی می‌کردند به جای وقت اضافه و پنالتی، کار به دیدار تکراری می‌کشید.
با این‌حال خود گواردیولا هم اگر بازیکنانش مصدوم یا خسته شوند، مقصر است چون در همین بازی با چلسی که پس از 120دقیقه بازی پرفشار مقابل رئال برگزار شد، پپ فقط 4تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرد که یکی از آنها درون دروازه بود. کواچیچ و دوکو که دقایق اندکی مقابل رئال به میدان رفته بودند، می‌توانستند برای نیمه‌نهایی جام‌حذفی در ترکیب ثابت قرار گیرند. البته انتقادات او به برنامه‌ریزی، بیجا هم نبود چون چلسی- سیتی می‌شد یکشنبه برگزار شود و منچستریونایتد- کاونتری که هر دو تیم یک هفته استراحت کرده بودند، شنبه.
با این حال گواردیولا در این فصل به‌طور میانگین 4.2تغییر در ترکیب اولیه بازی‌های لیگ داشته و در مقایسه با تیم او فقط لیورپول‌(5) و برایتون‌(4.6) تغییرات بیشتری اعمال کرده‌اند اما نکته اینجاست که گواردیولا از 28بازیکن در طول فصل استفاده کرده که در مقایسه با لیورپول و چلسی‌(35) ناچیز است. فقط وستهم، اورتون، آرسنال و کریستال‌پالاس هستند که نسبت به سیتی به تعداد بازیکن کمتری بازی داده‌اند.
باز هم وضعیت سیتی خوب است و گواردیولا 219بار در ترکیب اولیه تیمش تغییر ایجاد کرده ولی آرتتا فقط 124ترکیب متفاوت به زمین فرستاده. منظور این نیست که سیتی 219ترکیب اولیه داشته، مفهوم این تحلیل این است که پپ از 219بازیکن چرخشی در ترکیب‌های اولیه استفاده کرده است که البته بیشترشان در ترکیب‌های مختلف مشترک بودند.
چند سال پیش، فرانسه آخرین کشوری بود که دومین رقابت جام‌حذفی خود، کوپه دو‌لا لیگ را لغو کرد و سپس لیگ یک از 20 به 18تیم در فصل 24-2023 کاهش یافت. بوندس‌لیگا هم همچنان با 18تیم برگزار می‌شود اما لیگ برتر، لالیگا و سری‌آ همچنان 20تیمی هستند.
نگاهی به تعداد ساعات بین بازی‌های این فصل نشان می‌دهد که سیتی یکی از طاقت‌فرساترین برنامه‌ها را در اروپا داشته و به‌طور متوسط در فصل 24-2023 بین بازی‌های این تیم 121ساعت و 26دقیقه زمان فاصله بوده؛ یعنی کمی بیش از 5روز. تنها لیورپول (116ساعت و 18دقیقه) استراحت کمتری داشته است. تا اینجای کار تنها لیورپول‌(53) در این فصل بیشتر از سیتی‌(52) بازی کرده. استون ویلا‌(50بازی) و وستهم(49بازی) تیم‌های بعدی هستند که بیشترین بازی‌ها را انجام داده‌اند.
پاری‌سن‌ژرمن که هنوز در 3جبهه می‌جنگد، بین هر بازی خود تقریبا 22ساعت بیشتر از لیورپول وقت داشته.
تیم بزرگی همچون تاتنهام که در هیچ رقابت اروپایی حضور نداشته، بیشترین بهره را از این بابت برده و پس از شفیلد ته‌جدولی (172ساعت و 48دقیقه) با 172ساعت و 11دقیقه فاصله بین بازی‌هایش، از بیشترین استراحت بین مسابقات سود برده است.
اگر کل لیگ‌های بزرگ اروپایی را درنظر بگیریم، باز هم لیورپول و سیتی بدترین ضربات را از فشردگی مسابقات خورده‌اند. لیورپول در هر 116ساعت و 18دقیقه یک بازی انجام داده، من‌سیتی هر 121ساعت و 26دقیقه و بارسلونا هر 131ساعت و 28دقیقه، رئال‌مادرید با 134ساعت و 55دقیقه، اینترمیلان (که زود از اروپا و کوپا ایتالیا حذف شده) با 136ساعت و 34دقیقه، پاریس با 138ساعت، بایر‌لورکوزن با 138ساعت و 2دقیقه، بایرن‌مونیخ با 143ساعت و 56دقیقه و دورتموند با 144ساعت و 37دقیقه در رده‌های بعدی جدول فشرده‌ترین مسابقات برای تیم‌ها قرار دارند. جالب اینجاست که 3تیم آخر از بوندس‌لیگا هستند که 2تیم کمتر از لیگ‌های بزرگ دیگر دارد.
اگر جام اتحادیه تعطیل شود، تیم‌ها 4بازی کمتر انجام خواهند داد اما از فصل آینده هر تیم حاضر در لیگ قهرمانان اروپا (با فرمت جدید) 2بازی بیشتر از این فصل انجام خواهد داد. در این فصل هر دو تیم من‌سیتی و آرسنال که مربیانشان به فشردگی تقویم اعتراض دارند، در دور اول جام اتحادیه حذف شدند و آرسنال حتی در جام‌حذفی هم زیاد بالا نیامد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید